Planer på att spara till barnen i fonder

Precis som Jan skriver så visar Swedbank fondens förvaltningsavgift och den är lika hos både Avanza, Swedbank och SPP. Det som skiljer är att Avanza har anpassat sig till de nya regelverket som trädde ikraft nu 2018 som säger att de måste visa fondens totala kostnader, det som Avanza benämner som Produktavgift på sin hemsida. Avanza visar korrekt, Swedbank gör det inte (de har väl inte anpassat sina system). Avanza tar INTE ut någon extra avgift.

Sen håller jag med Jan om att man får en bättre överblick hos Avanza samt att du inte är beroende till Swedbanks fondutbud som de handlar upp.

Ställ motfrågan; varför SKA jag ha mitt ISK hos Swedbank? Om du skulle byta bank, vill du då flytta med ditt innehav till den nya banken? Vad gör du om den nya banken inte har just den, eller de fonder, du vill placera i?

Jag har just nu mitt sparande hos LF för att få gratis VISA-kort. LF erbjuder SPP Aktiefond Global A, så det är inga problem för mig. Den dagen som jag inte har det beroendet flyttar jag hela innehavet till Avanza.

Hej Jan, stort tack för ditt svar. Uppskattar det verkligen!

Med tanke på min portfölj som jag öppnade till barnen:

LF Global indexnära 80%
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
LF tillväxtmarknad 10%

  • Detta är ett bra val för barnen, eller har du ideer på en annan omformning?

De tyckte att jag borde ha gjort det på banken istället och väljt ut de fonder som inte finns hos swedbank mot motsvarande fonder som Swedbank har. Med tanke på att min avsikt var att låta fonderna jobba avskiljt i 13-15 år så tyckte de att jag lika gärna kunde ha gjort de på banken så slipper jag ha koll på processen. Men jag förstår inte riktigt när de säger att banken gör allt åt dig vilket Avanza inte gör, vad menas med det?

MVH Josef

Jag tycker att du saknar ränte-exponering. Du bör minst ha 10 procent i räntefonder. Min optimala portfölj finns beskriven här:

Vad är det banken ska göra åt mig? Det verkar bara superkonstigt. Om du vill ha ett sparande till barnen som du inte vill sköta alls, då är min rekommendation att du ställer in sparandet hos Lysa och väljer en 90/10-portfölj.

Jag skulle inte vilja ha storbanken pillandes på mina pengar. De är klåfingriga så att det räcker. :slight_smile:

Vad är det för process banken ska ha koll på? Du sätter upp ett månadssparande som sköter sig självt? Det enda du behöver göra är eventuellt ombalansera en gång per år, det vill säga återställa balansen 80/10/10. Vilket värde tillför Swedbank som inte Avanza tillför? Ja, du kan logga in på en plats och se din totala tillgång, men om du ändå inte ska göra något under så lång tid fyller det ingen funktion.

Nä, kör på hos Avanza. Gå mot strömmen.

Hej Jan, tack för ditt svar!

Anledningen till att räntefonderna valdes bort var pga att räntefonder inte skulle behövas då sparande var på lång tid och att månadsparningen skulle kompensera för en fallande börs. Vilket också ledde till att ha minst 80 % i en globalfond och lägga resten på Sverige och Tillväxtmarknaden. Är tankesättet helt fel med tanke på att jag precis gick igenom den globala barnportföljen du lade upp from 1 februari? Jag har ett månadssparande på 2250 kr

Då antar jag att du skulle rekomendera:

LF Global 70%
LF Tillväxt 10 %
Spiltan AB investmentbolag 10 %
Spiltan RF Sverige 10 %

Eller den hela rekomenderade globala portföljen på 7-8 fonder.

MVH Josef

Det är marginell skillnad i avkastning över tid mellan en 100/0 och en 90/10-portfölj. Så jag skulle verkligen rekommendera räntefonderna för att ha en krockkudde i portföljen. Det är enkelt nu, men när m an har förlorat 50 procent i ens portfölj, då är det jobbigt att sitta kvar. Har man då haft räntefonder, då brukar man ligga över index och det gör det lite enklare.

Jag rekommenderar som sagt den uppdelningen som jag har i mina exempel. :slight_smile:

Man kan alltid resonera kring att ha räntefonder eller inte. Jag har valt att inte ha det för jag ser inte att de skulle rädda kraftiga nergångar i tillräckligt stor omfattning i förhållande till den utveckling jag kan uppnå utan dem. Detta är ett val varje enskild person måste överväga. Jan säger flera gånger att han är mer försiktig. Hans riskprofil är inte lik min.

Jag kan faktiskt inte svara på vad som är “rätt” och vad som är “fel”. Däremot har jag förstått att om man har löpande insättningar så minskar behovet av en räntefond som krockkudde något.

Ett alternativ som jag kan se om man nu vill skydda lite av pengarna är att sätta in motsvarande 10% av sitt månadssparande på ett räntebärande konto hos t.ex. SBAB.

Hej, jag blev nyfiken på en sak gällande sparandet. Ett Avanza konto är skapat och fonderna köpta, äntligen!

Min fråga är, när jag öppnade det gemensamma kontot på Avanza så flyttade jag över hela deras barnbidrag och sparar gemensamt, ca 40.000 kr. Jag köpte från en början för 10.000 och fördelade enligt plan. Jag har ett månadsparande på deras barnbidrag på 2250 kr. Men resterande 30.000 kr, anser ni att jag borde ha köpt allt på en gång eller bara låta det vara? Hur gör jag med resterande?

Tacksam för svar, ta hand om er!

Josef

Köp allt på en gång. Inget att vänta med. Speciellt nu när börsen dippat lite. Köp! Sätt pengarna i arbete direkt.

Hur blev fördelningen till slut?

/Fredrik

Hej Fredrik, tack för ditt svar!

Det blev till slut:

80% LF Global indexnära
10 % LF Tillväxtmarknad index
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Fördelat på barnens totala sparande på 40.000 kr. Planen är minst 15 år sparande men jag håller självklart utkik ifall någon förändring skulle behöva göras.

 

MVH Josef

Ok. På 15 år blir det riktigt bra tror jag. Glöm inte ombalanseringen löpande.

Glöm inte att lägga order på de resterande 30’.

/Fredrik

Hej Fredrik, ordern är gjord.

Mitt sparande är ganska långsiktigt, hur ofta behöver jag ombalansera denna portfölj. en gång per år, halv år?

 

Josef