Jag tror att vi alla här i forumet har lite olika personliga favoriter. Jag skulle ranka alla alternativen som har nämnts i tråden bättre än det mesta andra man kan välja på marknaden. Men skulle jag ranka dem sinsemellan så skulle jag säga:
@janbolmeson skärp dig nu . Brukar du inte rek max 0,40% i avg men nu är det OK betala 0,80% i avg? Man blir besviken tack . Det måste vara något annat som lockar dig rek dyraste avg ? Själv hade jag inte valt fondrobot så länge det finns globala indexfonder som kostar 0,20% i förvaltnings avg men du ger dyra råd till en nybörjare att det är OK betala 0,80% i avg . Det är omoralisk tycker jag ärligt
Oavsett vad du väljer så tycker jag du ska ha hög aktieandel (aktiefonder) med tanke på sparhorisonten.
Men du får vara beredd på båda upp och nedgångar och det gäller att vara kall och inte sälja efter nedgång.
När jag läser TS @Ling svar i tråden så är jag osäker på om TS riktigt vet skillnad på fondrobot, fond och aktie.
Det jag vet är summa, planerat månadsspara och tidshorisont.
Det som oftast rekommenderas här med denna horisont är ett sparande med 90-100% aktieinnehåll. Det kan man få via både Lysa,Opti och Avanza Auto 6. I förväg kommer man inte att kunna säga vilket alternativ som ger bäst avkastning de kommande 15 åren. Det enda man vet är att Opti i dagsläget är dyrast.
Om TS önskar enkelhet så långt det går så kanske Auto 6 är enklaste alternativet.
Problemet blir då snarare när pengarna kanske ska användas om 15 år. Man rekommenderar ju då ofta att minska risken genom att exv minska aktieandelen. Det är enklast att göra via någon sv fondrobotarna. Men det är ju långt fram i tiden så så har TS hunnit läsa och lära sig mycket här på RT.
Jag håller faktiskt med @janbolmeson här och det är beroende på hur det pengarna investeras i är utvalt och sammansatt. Lysa ( ) har en bättre sammansättning och bredare innehav än de övriga valen, dessutom är det billigast. Opti ( ) är enkelt att förstå och ger lite mer valmöjligheter än de övriga. Avanza Auto 6 ( ) är enkelt om man använder sig av Avanza, dock innehåller deras fonder aktiva fonder och avviker mer från gängse indexfördelning.
För den som ännu inte bemästrat alla termer och teknikaliteter är Lysa och Opti klart att föredra än Avanza Auto. Detta då det är svårt göra fel, samtidigt som fondrobotarna har ett bättre urval av fonder de investerar våra pengar i.
Tycker du att det är moralisk rek 0,80% i avg till nybörjare? Det får Jan svara själv men han brukar inte gilla avg som överstiger 0,40% . Men jag bryr mig inte om det är moralisk eller inte då jag vet att det är dyrt och stämmer inte med RT riktlinje max 0,40% då Jan har sattt upp det själv .
Bredden är inte allt. Avanza auto har troligtvis bättre optimerade portföljer enligt Black-Litterman modellen än Lysa, med möjlighet till bättre avkastning till lägre risk. Dom aktiva fonderna är dessutom enbart på small-cap där det visat sig att förvaltare kan ha en bättre möjlighet att generera alfa. Tycker Auto faktiskt bör ligga i topp om man ska följa forskningen.
Vore kul om @janbolmeson kunde få över Autos förvaltare så dom får berätta mer om din produkt.
Aight. Kan du beskriva BL-modellen på ett sätt så att alla kan förstå det och kanske ställa det i relation det som Lysa/Opti bygger sina portföljer kring?
Till trådskaparen: Jag noterar du nämner att du skulle föredra en app och samtidigt vill att det skall vara enkelt. Du känner dig själv och vill du spara på 15-års tidshorisont är RTs rekommendation som jag förstår det att månadsspara utan att göra förändringar. Till det behöver man inte en app eller komplicerad produkt. Däremot en tjänst som är enkel att komma igång med och svår att mixtra med. Därför håller jag med Jan .
Nej, alla kommer inte förstå det. Alla kommer inte förstå skillnaden mellan Lysa, Opti och LF global heller, så känns inte relevant för denna rankningen.
Det stämmer att jag knappt vet skillnaden Tycker det är fint att du tänker att jag kommer att ha lärt mig när det är dags att använda slantarna Hoppas det jag också Får jag passa på att fråga, mitt (privata) pensionsspar har jag såg jag nu avanza auto 5, de pengarna ska inte användas förrän om typ 25-30 år (om jag inte måste ta ut dem i förväg vill säga…) så då borde jag väl flytta dem till auto 6? men om jag gör det, förlorar jag då? De har gått ner mkt senaste året (såklart) men inte så mycket sedan jag började spara.
Om börsen i framtiden kommer att bete sig som den gjort historiskt så gäller förmodligen (viktigt ord) ungefär detta:
AA6 kommer över lång tid att ha både uppgångar och nergångar som är större än AA5. Dvs AA6 kommer att svänga mer. Periodvis kan värdet av AA6 ligga under AA5, särskilt i början.
Eftersom AA6 innehåller större andel aktier är chansen stor att AA6 blir mer värd än AA5. Detta kan dock krävs att man väntar riktigt länge.
Angående att Lysa inte har någon app. Sist jag hörde har de inte skapat någon (än iaf) just för att de inte vill uppmuntra folk att gå in och kolla sitt sparande varje dag. Syftet är att det ska vara automatiserat och simpelt. Du upprättar dina konton, ställer in dina automatiserade månadsspar, och sen kollar läget ett par gånger per år. Set it and forget it, finns ingen anledning att vara där och pilla en massa.
Fattar att vi är vana vid appar numera, men som det låter på hur du själv beskriver din kunskapsnivå och det du är ute efter skulle jag inte låta en app vara en faktor i ditt val.