De har kastat in handduken nu har jag för mig och har börjat utveckla en app…
Eller var det bara rykten @Lysa?
Haha attans då! Inte superförvånad om det är så, var kanske alltid bara en tidsfråga om efterfrågan är hög. Är nog lättare att göra appen än att försöka övertala alla ens kunder att de inte behöver gå in och kolla ett fondkonto med 20+ års sparhorisont på bussen varje morgon 
Ja konstigt att detta inte lyfts upp mer när man diskuterar fondrobotar. Pratas mycket om avgifter men mer sällan om vad dom faktiskt investerar i. Håller med om att det hade varit intressant att bjuda in Avanza Autos förvaltare och höra hur dom resonerar.
Tror många (inklusive jag själv innan jag lärde mig mer) hakat upp sig på att det ska vara så många tusen bolag som möjligt, och att marknadsportföljen är det mest optimala som finns. Men det går att bygga bättre portföljer med samma eller högre förväntade avkastning till lägre risk. Men det är svårare att förstå. Att hålla marknadsportföljen är billigt, enkelt att förstå och förmodligen tillräckligt bra för dom flesta, men tycker fortfarande inte att man automatiskt kan säga att Lysa är ett bättre investeringsalternativ än Avanza Auto av dom anledningarna. För den som är totalt oinsatt och bara vill ha ett automatiskt sparande skulle jag säga att Auto kanske är det absolut bästa alternativet just nu.
Fast Lysa är ju klart enklare.
Ja själv kommer jag att lägga över en del av månadssparandet till Auto. För en nybörjare skulle jag helt klart kunna rekommendera Auto, problemet är bara att ha disciplinen att låta pengarna vara kvar i auto och inte lockas att flytta över hela eller delar av kapitalet till någon aktie som någon kollega har rekommenderat vid fikabordet.
Vet inte om jag tycker det faktiskt, följer man stegen i Börja spara i auto: Avanza Auto | Avanza är det oerhört enkelt. Känner nog ingen som skulle misslyckas faktiskt.
Jag känner mig trygg med att säga “Logga in på lysa.se och följ instruktionerna” utan något mer – vem som helst kan göra rätt då.
Jag hade inte vågat vara så kort när det gäller Avanza.
Tycker nog att Avanzas tom är enklare att göra rätt om man följer instruktionerna i länken hos Avanza, men man kan säkert tycka olika, handlar ju ändå om människors preferenser.
Fördelen med Avanza tycker jag är att man slipper svara på en massa frågor om hur man skulle känna sig vid en nergång etc. för att få ett investeringsförslag. Kan lätt bli ”fel” riskfördelning hos Lysa, och dessutom är många inne och petar på fördelningen och ska tajma marknaden.
Hos Avanza väljer man bara ”Kortsiktigt” (2-5år) eller ”Långsiktigt” (5+år), och sedan ”Försiktig”, ”Balanserad” eller ”Offensiv”, och hamnar sedan automatiskt i rätt risk, kvartalsvis ombalansering.
en grej med Opti är ju att utnyttja deras kampanjrabatt som nu vid black friday t:ex. men då gäller det att man har “över” pengar så man kan nyttja. Jag gillar Opti pga diversifiering men har både Lysa, Opti, Avanza Auto 6 och Betterwealth så kanske inte bästa referensen ![]()
Oavsett, Opti/Lysa/AvA6 kommer man nog inte bli besviken med. Men om man väljer Opti så håll koll på rabatterna då dessa kan göra viss skillnad
sant, @Alec Avanza’s sätt är ju bra och enkelt att forstå. Ganska set-it-and-forget-it (vi kallade det SIFI inom Forex
)
Ja, nu har jag talat så väl om det att det nästan känns värt att byta över portföljerna
Eller vad säger du @Jakke
Ok, ännu större anledning att bjuda in Avanza Autos förvaltare då

Aha det låter ju vettigt! Jag har sparande på avanza och går in kanske en gång i månaden, men det är ju onekligen mer lockande för att jag har appen…