Lysa vs BetterWealth vs Opti

Jag tittar på lysa vs betterwealth och försöker bestämma mig. Men jag har alltid haft svårt med beslut hah.

Med betterwealth gillar jag att

• de har fastigheter som alternativ tillgång
  • har guld (får det ej i portföljen förrän 20 år närmre pensionen dock)
  • ändrar portföljen ju närmre pensionen man kommer. Dock sker första ändringen inte förrän 20 år så det kan man ändra själv på lysa, men gillar det ändå.
  • deras hållbara portfölj har aktier som Investor(0.64%?) Och Atlas Copco. Lysa har Investor(0.97%). Och Kinnevik osv bara på deras breda portfölj.

Saker som gör mig osäker/får mig tro att kanske lysa är bättre

• alla verkar älska lysa, poddar och artiklar osv om lysa av t.ex. jan. Knappt trådar eller inlägg om bw men massa om lysa känns det som. Nu är ju “andra använder lysa” inte det bästa argumentet, men tidigare har jag dragits mot opti och sigmastocks så min instinkt är ju inte den bästa.
  • bredare portfölj (?) På “bästa robotar 2021” var det massa fint om lysa som bättre räntefonder, att de har störst förvaltad mängd pengar (bw är minst), att de alltid hållit sig vid sin affärsmodell medan bw fokuserade på dynamiska portföljen först osv
  • bw har “smart beta” för de väljer index och fonder för de index. Enligt betterwealth så bygger inte deras portfölj helt på marknadsvikt? Varför rekomenderas Lysa OCH OPTI - Nr 19 av David_BW
    Vet ej om dessa saker är bra

@Robert88 vill du knuffa mig mot bw :joy: