Spara i både aktie- och fondrobot?

Hej!

Har läst på lite om Sigmastocks och tycker det låter lite roligt att investera i aktier utöver ett fondsparande, likt Lysa. Kan man göra det eller blir det lite kaka på kaka? Blir det onödigt att spara både i en fondrobot för aktier och i en annan för fonder?

Mvh

1 gillning

Det blir mycket kaka på kaka ja. Både är ägande i aktier egentligen.

Dessutom är jag inte mycket för Sigmastocks kvantitativa modell. Det är bara ett komplicerat sätt att ta mer risk med samma förväntade avkastning som att investera indexfonder t.ex. via Lysa.

1 gillning

Det är kaka på kaka, men om du tycker att nöjet med Sigmastocks uppväger det extra arbetet med aktier på två ställen samt risken för lägre avkastning på den delen är det väl bara att köra.

1 gillning

Oj jag hade också funderat på Sigma och fondrobot.
Visst blir det aktier på 2 ställen men det är väl inte stor skillnad från folk som väljer fonder räntor och aktier själv? Eller folk som kör med eget på Avanza samt fondrobot?

Varför är det högre risk och sämre avkastning?

Gillade att de väljer baserat på nyckeltal osv istället för fonder som man köper mer av samma aktier varje gång mer eller mindre.

Ska man vara köra på en fondrobot då?

Nja, det är komplext.

Att mixa räntor (i form av sparkonto eller räntefonder) och aktier (i form av aktiefonder) med en fix andel av varje (så man säljer av det som gått upp för att köpa det som inte gått upp lika mycket eller gått ner). Det sistnämnda kallas ombalansering.

Det är en passiv riskhanteringsmetod, för att sänka risk och avkastning. Generellt sänker det risken mer än avkastningen så att den riskjusterade avkastningen går upp.

Att syssla med stockpicking eller försöka välja ut det som kommer avkasta mest framöver brukar grupperas ihop som “aktiv” förvaltning. Det är en otroligt liten minoritet som går bättre än en marknadsviktat index av samma tillgångar.

Det gäller även professionella förvaltare efter den avgiften de tar ut. Så som sparare förlorar de allra flesta på aktiva fonder. Det har heller inte hittats någon statistisk koppling mellan de som har presterat högre avkastning till idag och de som gör det from idag.

En aktiv metod är att välja bolag baserat på nyckeltal. Vilket då är den metod Sigmastocks har automatiserat.

Så det är skillnad på olika helt enkelt, fondrobotar som jobbar för att matcha global marknadsvikt med vald andel risk per individ använder helt enkelt passiva strategier. Vilka har det absolut största forskningsstödet vad gäller riskjusterad avkastning. Du kan göra motsvarande själv med aktie(index)fonder och räntefonder hos en bank till en något lägre avgift än fondrobot. Skillnaden är väldigt liten.

1 gillning

Så sigmastocks är dåligt pga det är stock picking, och stock picking slår nästan aldrig index?

Som jag förstått det kör Sigma också med ombalansering för att hålla risken samma. Hålls diversifieringen samma (Vilks länder och vilka kategorier som hälsa och livsmedel osv)
Och eftersom det är automatiskt är avgiften väldigt låg (runt samma dom lysa bw osv? Billigare än tex opti)

Pga ovanstående såg jag dem som annorlunda än aktivt förvaltade fonder, men det kanske inte riktigt stämmer eller?

Anledningarna till varför jag var intresserad av Sigma är typ;
Tyckte om att den väljer kvalitetsbolag(?) baserat på nyckeltal och att det inte bara är samma aktier som köps varje månadsinsättning som en indexfond – Ärligt talat, jag är nybörjare med börsen och det kändes som ett mer intressant och potentiellt bättre val, men det kanske inte stämmer.

Trodde risken var typ samma dom fondrobot men med potentiellt bättre avkastning (eller typ samma) men mer intressant plus avkastning.

Lekte med idén att sätta in 10k på Sigma och en fondrobot (rekommenderar 10k för att köpa tillräckligt olika länder och kategorier för att vara diversifierad) och sedan månsdsspara nån tusenlapp var varje månad.

Är det bättre att bara ta en fondrobot istället? Har jag fel idé av hur sigmastocks är? Är det bättre att ha alls pengar på en robot istället för två?

Ja i princip även om anledningarna till varför är mer komplexa.

Många aktiva strategier gör det ja. Risk är mycket mer komplext än att bara “hålla den samma”.

Diversifiering är också ett väldigt mycket mer komplext begrepp. Det är inte bara att lägga lika mycket i alla sektorer och tro att det är klart.

Sektorindelningen är i sig ganska godtycklig, därmed blir även viktning efter en sådan indelning ganska godtycklig. Även om den antagligen är mer diversifierad än att ha ett antal i en och samma bransch.

Än mänskligt aktivt förvaltade fonder. Men jag skulle fortfarande kalla det för en aktiv och kvantitativ strategi.

Forskningen har visat relativt tydligt att det över tid i praktiken är omöjligt att hitta vilka företag som kommer överavkasta (marknadsviktat)index. Oavsett nyckeltal.

Vilket gör den till en (kvantitativ) aktiv strategi. Som saknar det stöd som indexförvaltning har.

Marknadsviktat index förändras löpande hela tiden efter hur marknadsvikt förändras. Så även en indexfond kommer att flytta runt hur insättningar och återinvesterade utdelningar hamnar. Det är inte bara samma aktier hela tiden.

Med största sannolikhet inte. Utan antingen högre risk och/eller avkastning. Med sämre riskjusterad avkastning.

Vad är målet?

Lite antagligen.

1 gillning

Verkar som mycket inte lite.

Men målet? Vennefan, pension om man lever så länge.

Vet dock inte hur jag bör göra med alla pengar, har några hundra tusen dom gör inget på banken men känns obekvämt att låsa upp allt också (ifall det går -%)

Enligt Cashbackkingen.se on Instagram: "Hela veckorapporten på gratis-pengar.se länk i bio. Testa en av robotarna och få bonus - just nu totalt 2600 kr i bonus. Jag månadssparar 500 kr i samtliga robotar och jag lägger ut en ny veckorapport varje onsdag efter klockan 21:00 då fondernas uppdateringar börjar slå igenom. Tävlingen pågår till och med 2022-12-31. #lysa #avanza #nowo #opti #betterwealth #savr #sigmastocks #nordnet #savelend #fundler #aktier #fonder #robotrace #roboturmaningen #fondrobot #börsen #gratispengar #investeringar #spara #ekonomi #politik #personligt #bonusar"

Är det lysa och bw som presterar bäst beroende på veckan, och alltid sigma sämst

WTF, varför är trådstarten flaggad och dold?

2 gillningar

Hur väljer man mellan betterwealth och lysa?
@janbolmeson säger lysa för bw’d dynamiska portfölj inte är så bra, men om man kör strategisk?

Båda är bra så hamnar helt om tycke och smak.

Nu ska det vara synligt igen.

Kan det vara på det viset att man kan se ett sparande i Sigmastocks som en del av lekhinken?

1 gillning

Det tycker jag låter sunt! :+1:

Jag vet inte tillräckligt för att göra val på smak och tycke. Verkar som att lyda anses bättre men dras något mot be. Dock verkar bw ha gör mkt räntor i sin generlla öls portfölj men det går väl ändra så… har råvaror och alternativa som låter bra men vet väl inte tillräckligt om investering för att faktiskt veta.

Lite beslutsångest