Hej!
jag ska försöka at ge ett kort svar.
När en “optimal” portfölj beräknas så bygger den på input “antaganden” om varje tillgångs risk och förväntade avkastning. Dessa ändras över tiden och en portfölj som beräknas fram i dag kommer således inte ha samma fördelning om jag gör samma beräkning i morgon, helt enkelt för att i morgon har jag en dag mer data att ta hänsyn till. så klart så påverkar en dag väldigt lite i ett normalt scenario, men på lite längre tid kan det innebär en större skillnad.
Även en statisk portfölj måste därför med jämna mellanrum ses över. Inte övergripande andel aktier och räntor, för den är “låst” till exempelvis 50% räntor och 50% aktier. Men däremot exempelvis inom aktier så kan förutsättningarna ha förändrats. På samma sätt som att en global aktiefond inte är låst till att alltid hålla ca 50% aktier i USA, utan anpassar sig till hur stor andel USA utgör av den globala aktiemarknaden så är aktie-delen och ränte-delen i våra portföljer inte låsta till att alltid ha samma inbördes fördelning. Helt enkelt för at marknaden ändras.
För att vara mer konkret så baserat på hur långa dataserier man använder så sker det sällan några märkbara förändringar i de olika delarna. En gissning skulle kunna vara att det kommer ske förändringar i ränte-delen till följd av ändrade inflationsförväntingar, men det återstår att se.
Skillnaden mot en dynamisk är att den även kan ändra “grund-allokeringen”, det vill säga att andelen aktier och räntor kan ändra sig. En dynamisk portfölj har till skillnad från en strategisk ingen grund allokering att återgå till, utan den är flytande. Anses aktier vara mer riskfyllda så måste andelen aktier minska för att bibehålla en konstant risk mätt som ES.
Jag hoppades att detta gav dig en bättre förklaring =)