Verklig jämförelse LYSA, OPTI, Better Wealth, Fundler

Gällande framtida fördelning så jobbar vi kontinuerligt med att utvärdera innehav och se över förändringar i universumet av olika fonder som vi kan investera i.

Förhoppningsvis kommer vi i närtid att göra vissa förändringar i Lysa Aktier för att sänka avgiften för underliggande innehav, även målfördelningen kan komma att justeras något när vi gör kommande förändring. I övrigt har vi inga konkreta planer på förändring av underliggande innehav men vi uppdaterar givetvis på vår blogg om det sker förändringar.

5 gillningar

Hur ser det ut och vad kommer det att kosta i total avg :grin:? Gillar pris sänkningar.:joy::+1:. Jag tycker att Ni Lysa borde titta till lite oftare och svara på den här bloggen. Det borde vara i Lysas intresse då Jan är stor fan av Lysa och det lockar många av rikatillsammans följare!:+1:

Förlåt en total nybörjares okunskap.

Jag har sparat en tid i Opti ett ganska stort belopp, sålde hus och flyttade till Norrland :slight_smile:
Efter att ha läst jämförelsen mellan Opti och Lysa så ser jag fördelar avseende pris på att byta från Opti till lysa och efter att ha sett jämförelsen resultatmässigt från Andreas så kan jag inte se några direkta resultatskillnader. Alltså borde jag byta.

Oftast har det jämförts den totala kostnaden för ett sparande hos opti och ett sparande hos lysa. Men förvaltningen är ju en del och fondavgifterna en annan . Det verkar som om opti har dyrare fonder inte bara dyrare förvaltningsavgift. Varför har opti valt dyrare fonder? Tänker att det måste beror på att Opti tror mer på att dessa något dyrare fonder och att de kommer att generera högre avkastning?

Läser jag @lindhe resultat rätt att det är efter avgifter? I så fall borde det inte spela någon roll om jag väljer att fortsätta med opti eller om jag går över till lysa? avgiften är högre, resultatet innan avgift är högre och det totala resultatet är den samma? (vet att man inte kan förvänta sig samma resultat som historiskt)

PS. jag gillar Opti och vill inte byta. Dels känner jag förtroende för deras system, min kontaktperson och deras app, men jag vill inte betala ca 0,5% i högre avgifter i onödan.

Tacksam för svar och hjälp
Niklas

3 gillningar

Jag upplever inte att Opti har en marknadstro om att de ska generera en högre avkastning. Jag tror att det egentligen bara handlar om att man har olika förutsättningar som företag. Jag gillar också OPTI jättemycket och som vi ser så presterar de identiskt med LYSA eftersom jämförelserna görs efter avgifter.

Sedan ska man ju också komma ihåg att vi pratar om odds. Bara för att något har bra odds så garanterar det inte utfall. Det kan mycket väl vara som så att OPTI kommer få ett bättre utfall än LYSA, men det kommer avgöras av slumpen. Så om du är nöjd med OPTI, unna dig det. Det är INTE ett dåligt val. Jag köper ibland saker som är dyrare även om det finns billigare alternativ. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kul initiativ @OscarW, och tack för att vi får vara med! (trots att vi kör en app :slight_smile: :pray:)

Spännande att se skillnader i rekommendation utifrån dina svar med – Opti föreslår en lägre risk/högre diversifiering. Betterwealth väljer också en något högre diversifiering än resterande två, men med mer aktier än Opti. Tumme-pekfinger skulle jag tro att historisk risk (säg de senaste 20 åren) är i krokarna 20-30 % lägre för Opti 9 jämfört med övriga portföljer (Fundler troligen högst risk pga mer koncentrerat innehav, Lysa och BW-portföljerna lägre pga närmare ett globalt aktieindex).

Jag tror att resultatet (absolut avkastning i procent) över ett år främst kommer bero på denna skillnad i risknivå i kombination med hur det här året utvecklar sig. Om vi ser en rejäl nedgång kommer troligen Opti klara sig bäst pga högre diversifiering och lägre risk. Om vi ser ett raketår för aktier i stort lär det bli relativt jämnt mellan övriga. Om IT-bolag eller utvecklingsmarknader rusar eller faller så kommer det påverka Fundler mest pga deras överexponering mot dessa tillgångar (relativt ett mycket brett globalt aktieindex t.ex. MSCI ACWI).

Så om Opti om 12 månader klarat sig bäst kommer jag med andra ord inte hävda att det beror på vår skicklighet, utan på slump pga att marknaden under just dessa 12 mån gynnade den något lägre aktieexponeringen/högre diversifieringen. Sämst säljpitch någonsin :joy:? Ärlig iallafall – riskexponering kommer avgöra detta :slight_smile:

Det vore intressant att jämföra riskjusterad avkastning under samma period med, för då kommer jämförelsen delvis runt hur skillnaden i risk påverkar absolut avkastning. Opti kan garanterat (och säkerligen Lysa med) fixa dessa siffror till dig om du vill ha dem, maila bara mig på jonas@opti.se så fixar jag :+1:

Mvh,
Jonas, VD Opti

.
PS. Släng gärna ett öga så att Fundlers totala avgift blir rätt. 0,2 % som du listar är bara förvaltningsavgiften för portföljen, sen tillkommer fondernas kostnad (som helt rätt är inkluderade både för Opti och Lysa).

Jag har försökt hitta avgiften för den av deras portföljer som du valt men lyckas inte. Hittar ej heller kostnadsspecifikationer för 2018 eller 2019 vilket är konstigt. Det jag hittar är under prisinformationen vid en ny portfölj att “[…] fonderna vi rekommenderat dig […] kostar mellan 0,16–0,46 % per år”. Underst i deras prislista står det dock en annan siffra: “Utöver Fundlers avgift tillkommer en fondförvaltningsavgift som tas ut av respektive förvaltare (ej Fundler) på mellan 0,07 – 0,64 procent beroende på portfölj.”. @janbolmeson du kanske vet svaret från din genomlysning av alla fondrobotar? DS,

6 gillningar

Ja, jättesvårt att lista ut vad den totala avgiften blir på Fundler tyvärr. Den blir ju minst 0.38 i alla fall.

1 gillning

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad är Fundlers avgift?

Hej! Jag velar mellan olika fondrobotar och undrar hur det har gått för dig och din jämförelse? Jag gillar diversifiering och egentligen Opti men avgiften!:scream:

Hej på er!

Ledsen för sen återkoppling på hur det har gått, det berömda livet har kommit emellan.

Rent generellt tycker jag att de flesta av dessa tjänster fungerar bra, bara att sätta in pengar så sköter det sig självt. Har autogiro på alla, där varierar det lite mellan de olika aktörerna när de drar pengarna.
Avgifterna är jämförbara, har betalat 80 öre-1 krona i total avgift sedan januari.

Rent ekonomiskt ser det ut som följer:

LYSA
Typ av tillgång Inriktning Fond Andel Värde
Aktie USA USA Vanguard S&P 500 UCITS ETF 15.21% 475 kr
Aktie USA USA Vanguard North America UCITS ETF 15.21% 475 kr
Aktie USA USA iShares S&P500 4.80% 150 kr
Aktie Europa Europa Vanguard FTSE Dev Eur UCITS ETF 14.41% 450 kr
Aktie Europa Europa Lyxor Core Stoxx Europe 600 (DR) UCITS ETF 0.80% 25 kr
Aktie Utvecklingsmarknader Tillväxtmarknader Vanguard FTSE EM UCITS ETF 12.01% 375 kr
Aktie Japan Japan Vanguard FTSE Japan UCITS ETF 4.80% 150 kr
Aktie Pacific Tillväxtmarknader Vanguard FTSE Dev Asia Pac ex Jap UCITS ETF 3.20% 100 kr
Aktie Globala Småbolag Global Vanguard Global Small Cap Index Fund 9.61% 300 kr
Aktie Sverige Sverige Öhman Sverige Marknad Hållbar A 19.95% 623 kr
3,123 kr
OPTI
Typ av tillgång Inriktning Fond Andel
Aktie Utvecklade marknader Global Swedbank Robur Access Global A 40.00% 1,231 kr
Aktie Tillväxtmarknader Tillväxtmarknader SPP Emerging Markets SRI 16.00% 492 kr
Aktie Sverige Sverige SEB Sverige Indexnära 15.00% 462 kr
Aktie Små bolag. utv. Marknader Global Handelsbanken Global Småbolag 7.00% 215 kr
Räntor Nominella obligationer Nominella obligationer Dimensional Global Sustainability 8.00% 246 kr
Räntor Realränteobligationer Realränteobligationer Danske Invest Global realräntor 0 kr
Räntor Företagsobligationer Företagsobligationer JPMorgan Funds - Global Corporate 0 kr
Räntor High Yield-obligationer High Yield-obligationer Goldman Sachs Global High Yield 0 kr
Råvaror Råvaror Råvaror Vontobel Fund Commodity HI SEK 13.00% 400 kr
99.00% 3,078 kr
Better Wealth
Aktie Globala aktier småbolag Global iShares MSCI World Small Cap 15.95% 499 kr
Aktie Svenska aktier småbolag Sverige XACT SVENSKA SMABOLAG UCITS 13.55% 424 kr
Aktie Amerikanska aktier USA ISHARES CORE S&P 500 11.03% 345 kr
Aktie Globala aktier momentum Global iShares Edge MSCI World Momentum Factor UCITS ETF 8.95% 280 kr
Aktie Svenska aktier Sverige XACT OMXS30 9.04% 283 kr
Aktie Globala aktier hög kvalitet Global ISHARES EDGE MSCI WRLD QLY FCTR 8.15% 255 kr
Aktie Globala aktier tillväxtmarknader Tillväxtmarknader ISHARES CORE EM IMI 5.08% 159 kr
Aktie Storbritannien aktier Europa ISHARES FTSE 100 5.11% 160 kr
Aktie Asien ex Japan aktier Tillväxtmarknader Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF 4.41% 138 kr
Aktie Globala aktier låg volatilitet Global ISHARES EDG MSCI WLD MNVL 5.56% 174 kr
Aktie Europeiska ex Storbritannien aktier Europa Vanguard FTSE Developed Europe ex UK UCITS ETF 3.42% 107 kr
Aktie Japanska aktier Japan Vanguard FTSE Japan UCITS ETF 1.50% 47 kr
Räntor Globala statsobligationer Globala statsobligationer iShares Global Aggregate Bond UCITS ETF 3.04% 95 kr
Räntor Globala statsobligationer tillväxtländer USD Globala statsobligationer tillväxtländer USD Vanguard USD Emerging Markets Government Bond UCITS ETF 1.76% 55 kr
Alternativa investeringar Alternativa fastighetsbolag Alternativa fastighetsbolag SPDR FTSE EPRA EUROPE EX UK REAL ESTATE 3.45% 108 kr
100.00% 3,129 kr
Fundler
Aktie Svenska småbolag Sverige XACT Svenska småbolag UCITS ETF 9.30% 292 kr
Aktie Nordiska Högutdelare Norden XACT Nordig High Dividend Low Volatility UCITS ETF 6.50% 204 kr
Aktie Nordiska framgångsföretag Norden Xtrackers MSCI UCITS ETF 6.70% 210 kr
Aktie Europeiska kvalitetsföretag Europa iShares Edge MSCI Europe Minimum Volatitiy UCITS ETF 13.50% 423 kr
Aktie Amerikanska succeföretag USA iShare Core S&P 500 UCITS ETF 13.60% 426 kr
Aktie Amerikanska tillväxtföretag USA Xtrackers Russell Midcap UCITS ETF 8.80% 276 kr
Aktie Tillväxtmarknader Tillväxtmarknader iShare Core MSCI EM IMI UCITS ETF 16.20% 508 kr
Aktie IT företag global Global Xtrackers MSCI World Information Technology UCITS ETF 14.00% 439 kr
Kontanter 11.50% 361 kr
100.10% 3,135 kr

Kontanterna hos Fundler beror på att det pågår fondhandel.

Skillnaden i utveckling under denna tid är försumbar, skiljer 57 kr i kapital mellan den sämsta och den bästa.

Rent användarmässigt är alla lika bra, enda som skiljer är att Opti endast har en app.

4 gillningar

Roligt med uppdatering!

2 gillningar

Tackar! Tanken från början var att uppdatera en gång i månaden, men jag är inte så snabb på att skriva inlägg så blir lite sporadiskt men minst 1 gång i halvåret är målet nu…

2 gillningar

Jag är kund hos Opti men deras underliggande fonder är inte detsamma som de varit tidigare i år. Är dina fonder hos dem oberörda?

1 gillning

Hade missat att de hade bytt underliggande fonder. Har uppdaterat inlägget nu.

Tack för påpekandet!

1 gillning

Är man verkligen intvingad i Sverige i alla dessa?

Lysa är ju toppen med Vanguard fonder som är i absoluta världsklass sedan kastar de in någon random Öhman fond…Skulle vilja välja bort Sverige men antar att en sådan inställning inte finns?

3 gillningar

Alla har home bias, ja.

Se det positivt, ett färre innehav för dig att ombalansera mellan med en egen portfölj.

1 gillning

Vi är nog flera som lever på hoppet att LYSA bred skrotar den där Öhmanfonden och manglar in Plus Sverige alla bolag snarast!!!

6 gillningar

Glöm inte oss Lysa Hållbar kunder! Den är värdelös även där med sina få innehav.

1 gillning

Försöker ha 0 specifik exponering mot Sverige. (bara den man får på köpet vid globala index)

Jag får nog köra på som vanligt med “manuell” investering då, fonder på old school vis :blush:

Blir det inte lite knasigt att jämföra Opti med 75% aktier mot Lysas 100% aktier? Opti har väl också ett alternativ med 100% aktier? :slight_smile:

Jo men PLUS är inte hållbar…