Nä med de får gärna mangla in SPP Sverige Plus eller SEB Sverige Indexnära eller Skandia Exponering Sverige etc i Hållbara utbudet!
Bra fråga!
Efter att du frågade så insåg jag att även Opti hade ett 100% aktier-alternativ.
BetterWealth har också räntor i sin portfölj.
Anledningen till att portföljerna ser ut som de gör är helt enkelt att jag svarade på deras frågor och tog deras rekommenderade portföljer.
Men man kan också se det som en jämförelse mellan 2 portföljer som är 100% aktier och 2 portföljer som har andra tillgångsslag i portföljen…
Precis, det är ju fel att jämföra 100% aktier med 75% aktier. Det närmaste Lysa kan komma Opti 9 (75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror om jag minns rätt) är väl 75% aktier, 25% räntor. Jag såg en jämförelse på Framtidsfeministen som visade att Opti 9 haft ca 5% bättre avkastning sista halvåret än Lysa 75/25. Jag funderar faktiskt på att byta från Lysa till Opti pga riskspridningen och då särskilt att de har råvaror.
Det som gör mig tveksam är att Opti inte har någon websida där jag kan kolla utvecklingen på en stor skärm. App är ointressant eftersom det handlar om ett långsiktigt sparande som jag inte behöver kolla in dagligen på mobilen.
Jo, i efterhand så skulle jag kanske ha valt 100% aktier hos Opti också.
Och jag håller med dig om att det är en stor nackdel för Opti att de endast har app. Skulle tillföra ett stort värde för mig om de hade en hemsida också. @Vittra, vi får vara på @Jonas-Opti om våra önskemål!
Viskar diskret till tråden att vi kommer att lansera en webbversion under hösten…schhhhh

Hösten är slut
hur går det? App funkar för mig men blir nyfiken…
Fick svar från Jonas för ett par dagar sedan att det dröjer till våren.
Hej @adamswe, yes stämmer som @Anonym sa: våren!
Vi ligger faktiskt rätt bra enligt plan med att göra det vi sa att vi skulle – utmaningen är att vi sedan har vidgat det
.
Grundplanen var att få in portföljuppstartsflödet samt grundläggande vyer för portföljerna, för att sedan hänvisa till appen för allt annat (inställningar, portföljbyten, hållbarhet, rabattkoder…you name it). Men när vi hade kommit såpass långt att det förstnämnda var på plats så kände vi att vi ville få in så gott som allt som appen har även i webbversionen. Att göra saker halvdant är inte vår “starka” sida 
God jul och gott nytt år!
//Jonas, VD
@OscarW hur slutade 2021 för Opti, Lysa, Fundler?
Vore kul att höra jämförelsen!
Planen är att hinna med det under veckan, ska försöka sammanställa det.
Men det är ganska jämnt så mycket kan jag säga…
Härligt att höra
Spännande!
Ja jag misstänker det när jag tittar på dem, därmed blir man lite ställd mot avgiften för Opti jmf med Lysa/Fundler.
Jag snubblade över den här tråden på jakt efter info om annat och trots att det inte varit någon aktivitet i den sen februari så tänkte jag slänga in lite funderingar om ämnet.
Jag har själv kört ett test av samma fondrobotar sen slutet av 2019 och jag skulle kunna posta resultatet av det, men jag gjort ändringar under resans gång så jag vet inte hur stor nytta man skulle ha av informationen.
Om man tar det ett steg längre är det ju som @MLU skrev:
…och sen har vi biten med att historisk avkastning inte är någon garanti för framtida avkastning. Så även om man jämför dem under 15 år finns det inget som säger att de kommer prestera likadant de nästkommande 15 åren. Det känns som man lika gärna kan använda fondrobotarnas egna grafer enligt länkarna nedan och dra sina slutsatser baserat på det. Som nämnts tidigare i tråden så vet jag att det finns en mängd faktorer att tänka på vid en sån här jämförelse så det räcker ju inte bara att kolla på graferna, men det är en start i alla fall.
EDIT: Fixat länkarna nu när jag gick upp en nivå.
Nya användare får bara posta två länkar i ett inlägg så jag fick vara lite kreativ med länkarna nedan. @janbolmeson när man skriver Opti eller Lysa läggs det automatiskt in affiliate-länkar vilket gör att man fyller kvoten på två länkar bara med den här meningen, så för att kunna publicera det här inlägget fick jag klämma in mellanrum i namnen nedan.
Lysa - Avkastning
Opti - Historisk avkastning
BetterWealth - Jämför olika portföljer
Fundler - Jämför avkastning på våra portföljer (bara tre års historik och strul med TLS-certifikat för webbsidan när det här skrivs)
Jag har som sagt själv kört ett test sen 2019 men med tanke på ovanstående resonemang lutar det åt att avsluta det under hösten/vintern och välja en eller två robotar som får förvalta kapitalet. Alla fyra ligger på en ganska likvärdig nivå funktionsmässigt, men Fundler har haft en del strul under resans gång. Opti ligger enligt mig i en klass för sig när det gäller UX, appen är fantastisk, och nu när man äntligen kan logga in på webbsidan har de ett plus kontra Lysa och BetterWealth som inte har någon app än (jag vet att Lysa går att köra som PWA men det är inte samma sak som en riktig app).
Hej, välkommen till forumet!
Du nämner inget om avgifterna, hur viktigt/oviktigt tycker du det är? Opti är tyvärr mer än dubbelt så dyr jämfört med Lysa och BetterWealth.
Tackar!
Avgifterna är självklart en del i det hela och tjänsterna är kanske inte helt jämförbara på den fronten då Opti t ex har råvaror i alla sina portföljer (såvida man inte väljer 100% aktier eller deras mest hållbara portfölj) vilket jag kan tänka mig påverkar priset. Är man intresserad av råvaror i portföljen får man ha det i åtanke.
För min del räcker inte bättre UX, mobilapp och råvaror för att jag ska välja dem, såvida inte de andra är under all kritik på den fronten. Lysa och BetterWealth har helt okej användargränssnitt och den förstnämnda har mobilapp på g (om jag inte minns fel), så de har en stor fördel tack vare den lägre avgiften. Om portföljerna presterar likvärdigt, vilket ändå är det viktigaste i slutändan, faller valet självklart på de billigare alternativen. Varför betala högre avgift för samma avkastning?
Mm roligt att de tar ockerpriser även i alternativen som inte innehåller råvaror ![]()
Mitt tips är dock att inte lägga för mycket vikt på appar och utseende. Månadssparande görs bäst i bakgrunden. Så fort man har en app etc är det lättare att logga in, och ju oftare man tittar på sin portfölj, desto större är risken att sälja av i panik när allt är rött.
Är inte Lysas aktiefördelning likadan för alla oavsätt proportionen mellan räntor och aktier? Eller placerar Lysa i olika aktiefonder beroende på kundprofil, preferans?