Jämförelse av Sverige-delen i Opti, BetterWealth och Lysa

Jag tog avstamp i “verklig jämförelse”-tråden här för att titta lite närmare på Sverige-delen.

Med tanke på att alla tre har home bias känns det väl relevant att det är ordentligt diversifierat.

OPTI:

SEB Hållbar Sverige indexnära. Inget att orda om.
Eller?

BetterWealth:

XACT OMXS30. Är vad den heter.
XACT Svenska Småbolag. Heter småbolag men innehåller (liksom sitt index) en hel del bolag i mid och large cap.
Följer ju inte breda index men kombinationen av de bägge verkar ha resulterat i något liknande historiskt. Känns detta som en okej mix?

Lysa:

Öhman Sverige Marknad Hållbar. Inte lika roligt längre.

Kallar sig indexnära men förvaltar bara 64 bolag. Ser ut att ha följt eller ibland överträffat index under sina unga år, men hösten 2019 händer något. Öhman halkar efter och återhämtar sig inte alls i samma takt efter coronakraschen som index. Rejält glapp vid årsslutet.

Ska inte sticka ut hakan här för jag är absolut ingen expert. Men min känsla är att Öhman som ensam spelare inte kvalificerar sig att representera Sverige.

Vad säger ni andra som har lite mer track record, är detta rimligt och är det jag som är fånig?

Vad säger @OscarLysa, finns det planer på att bredda svenska innehaven?

5 gillningar

Håller med hade gärna sett någon bredare svensk indexfond för lysas breda portfölj. Förstår ju varför man har den i hållbara portföljen men i breda borde det ju vara något bredare som Seb eller plus.

Jag håller med. Inte helt med på 20% Sverige för LYSA och Öhman imponerar inte, borde vara en bredare fond.
När man tänker efter så har man ändå 1/5 av sin LYSA aktiedel i Öhman Sverige Marknad Hållbar. Enda fonden jag gärna hade sett de bytte ut.

1 gillning