Enligt podden ska Lysa vara bättre än andra fondrobotar. Jag har egentligen inga invändningar mot de argument som lyfts fram men noterar att inte alla alternativ på marknaden finns med i jämförelsen. Min fråga är därför om någon tycker att något annat alternativ är bättre eller lika bra som Lysa. Jag uppfattar att avgiftsnivån är en central parameter gällande Lysa och tänker därför primärt på alternativ som ligger på samma eller lägre nivå som Lysa.
Här är en utvärdering från början av året med alla fondrobotarna.
Sigmastocks ingår inte i genomgången. De övriga verkar täckas. Just eftersom Sigmastocks har en annorlunda modell än de övriga framstår den som extra intressant att studera närmare.
Sigmastocks modell verkar ju inte vara baserad på index utan snarare någon form av “aktiv” fondförvaltning med en blandning av räntor. Känns som om det är lite annat djur som de flesta av oss som gillar indexfonder inte är intresserade av.
Den verkar vara något eget. Det vore värt att reda ut hur den fungerar och om den är bra. Tror inte på att något är bra/dåligt enbart på grund av en princip.
Jag förstår logiken i att inte betala höga avgifter för fonder som inte, statistiskt sett, slår index. Om det nu däremot inte är markant dyrt bör det kunna vara intressant - kanske inte som huvudsakligt/enda innehav men mycket väl som inslag i en portfölj som även innehåller annat.
Problemet för mig var att det var 50% Svenska aktier. Då jag redan ser att det finns en hel uppsjö av bra alternativ för svenska investeringar faller detta bort för mig. Hade de däremot haft mera global fokusering hade jag sett det som intressantare.