Såg att Fundler tar 0,37% för sina indexportföljer.
Är det så att LYSA börjar tappa 1:a plats. Någon som har koll på portföljernas sammansättning?
Som jag förstår det brister det i att portföljerna inte är markandsviktade, och därmed inte är förenliga med forskningen. Kan vi inte ha en fin diskussion om detta då LYSA ändå är en stor del av bloggen filosofi?
Bra att du lyfter frågan.
Har också reagerat på att Fundler nästan aldrig nämns.
Hade först fått för mig att de var mycket dyrare, men det gäller ju bara “specialportföljerna”
Är inte Fundler med som en av de som betygsätts i årets fondrobot avsnitt? Där omnämns väl just att de är billigast?
Det är bra att det blir priskonkurrens. Det gynnar oss kunder och förhoppningsvis kommer de som har en sund affärsmodell kunna överleva och över tid utveckla sitt erbjudande.
Noterar också att ”Better Wealth” också sänkt sina priser. Härligt att se då det är precis det vi småsparare behöver - billigt och bra sparande.
Lysas priser är fortsatt under Fundlers så vitt jag kan se. Dessutom får man en index-baserad sparform hos Lysa som du själv skriver. Funder plockar och bygger ihop en portfölj som är i mina ögon lite knepig. Ta exempelvis deras ”Global Framtid” som innehåller 20% ”Emerging Markets” och 30% Hälsa + IT bransch-ETFer. Deras urval till ”Smart Index” är också väldigt udda med 45% av ”Emerging Markets”, IT och Småföretag i USA.
Det går inte jämföra Lysa, Opti, Better Wealth och Fundler rakt av, då deras urval och portföljer skiljer sig alldeles för mycket åt. Där sticker Fundler ut väldigt mycket från de andra.
Så kände jag med om indexportföljerna generellt. Sammansättning känns som tagen ur intet eller tilltad mot det man tror på. Dvs förhoppning och sia i framtiden. Inte min melodi.
Jo absolut. Menar bara att de nästan aldrig nämns i inlägg på forumet.
Jag har Fundler och är helnöjd 
Jag gissar att de aldrig nämns för att folk här vill äga hela marknaden, som forskningen rekommenderar. Fundlers portföljer känns väldigt random, som nämnt ovan:
Tycker de brukar nämnas lite då och då. Väldigt få här rekommenderar dem med tanke på hur deras portföljer ser ut. Inte direkt marknadsviktade index som är deras huvudsakliga produkt. De påstår även (implicit) att de vet vilka nischade branschindex kommer överprestera globala (breda) index. Direkt emot forskningen.
Smart Index är en effektiv och väloptimerad lågkostnadsstrategi. Regelbundna ombalanseringar medför att en optimal fondfördelning kan upprätthållas på varje risknivå. Index behöver inte betyda ett tvärsnitt av alla börsens aktier, utan det finns många olika sorters index. Mer nischade index, såsom småbolag eller läkemedel, presterar ofta bra och ger en portfölj andra egenskaper än om hela börsindex används.
Till strategin Smart Index används utöver börsindex även flera nischade index som förväntas överprestera mot de breda index som indexfonder och blandfonder vanligen baseras på. De olika risknivåerna består vidare av fonder med lite olika inriktning. Det gör att vi kan nå en ännu bättre fördelning mellan aktier och obligationer än om samma underliggande fonder bara hade fördelats olika för att skapa olika risknivåer.Strategin Smart Index är lämplig för alla sorters sparare och rekommenderas som standard av Fundler. Den finns i fyra risknivåer för att lämpa sig för alltifrån ett års sparhorisont upp till mycket långsiktigt sparande.
Varför då?
Vilken framtidstro gillar du?
Skulle säga att de allra flesta som har Lysa ligger på 0,37 eller under.