Lysa Bred - falsk marknadsföring med den svenska delen i en relativt smal Sverige-fond?

Med en relativt stor del i Lysa av mitt sparande kommer jag följa denna tråd noggrant. Under tiden pausar jag mina månatliga insättningar…

1 gillning

Det är väl visst falsk marknadsföring när dom i den estimerade avkastningen skriver att bred portföljen ska följa:
17 %MSCI Sweden Gross Dividend
3 %MSCI Sweden Small Cap Gross Dividend

Och sen väljer dom istället att plocka in en fond som följer 20% OMX Stockholm Benchmark Capped Gross Index med en aktiv risk / tracking error på 1,5? Detta är ju verkligen missvisande?! Kommer på riktigt att anmäla detta till Konsumentverket och Finansmarknadsinspektionen om ingen bättring sker illa kvickt.

2 gillningar

Var står detta? 20 tecken

https://lysa.se/avkastning/

1 gillning

Ja, det står att det är fiktiva portföljer vars avkastning ska vara representativ. Därmed ser jag inte att det är någon falsk marknadsföring.

För att i någon mån avhjälpa detta har vi konstruerat en modell utifrån vilken vi kan beräkna s k “pro forma”-avkastningar för olika tidsperioder och Lysa-portföljer.
Beräkningen grundar sig på att vi skapar två fiktiva portföljer som nära ska återspegla den sammansättning och utveckling fonderna Lysa Aktier, Lysa Sverige Aktier och Lysa Räntor skulle ha haft om fonderna hade startat redan 1998-12- 31

Men som tidigare nämnt tycker jag det är en toksmal svensk fond de har valt som inte är optimal för kunderna.

Tycker du Öhman Sverige Marknad hållbar klingar ”Fokus på global exponering och maximal riskspridning”

Sett till hela portföljen ja, 80% ligger globalt.

Som sagt jag tycker det är att gå för långt att kalla det falsk marknadsföring. Även om det är en kass lösning från Lysas sida.

4 gillningar

Det är ok att vi tycker olika. Men jag tycker i alla fall att avkastningssimuleringen https://lysa.se/avkastning/ som Öhman Hållbar Sverige över huvud taget inte uppfyller, faller in under dessa brister (eftersom dom försöker följer ett annat index, dessutom med ett tracking error på 1,5) :

Enligt @janbolmeson definitioner kvalar inte ens Öhman Sverige marknad hållbar in som en indexfond:

1 gillning

Som sagt tidigare. Jag tycker fortfarande inte det kvalar i som falsk marknadsföring.

Men det är en kass lösning som jag antar hänger på just avgiften de fått från Öhman.

För övrigt är såna här typ av problem en anledning till att investering, även för vanliga dödliga, är mer än “bara kör en fondrobot”.

Om man får spekulera lite så var det ju troligen när dom upphandlade Hållbara alternativet som dom fick ett väldigt attraktivt paketpris på Öhmans Global, Sverige och Räntefond kompass. Men eftersom Lysa hade 0 kunder med hållbar portfölj så ställde Öhman som motkrav att dom var tvungna att ha deras Sverigefond även i bredportföljen för att dom skulle få in kapital från dag 1. Risken är väl dock att dom tecknat ett flerårigt avtal och nu sitter fast med Öhman ett par år till, om dom nu inte skrivit någon klausul gällande Tracking error och kan kasta ut den.

3 gillningar

Som sagt, det är väldigt vanskligt att spekulera när man sitter på utsidan eftersom man kan bygga vilka halmgubbar som helst. Jag har lite insyn eftersom jag har fått bakgrundsinfo men jag kan inte dela med mig av den. Det är därför jag vill be om att avvakta och se vad LYSA väljer att dela med sig av.

Jag sätter mitt ord på att de är medvetna om problematiken. Jag har inte varit otydlig med att jag också upplever ovan som ett problem. Har som sagt senast idag pratat med @OscarLysa och Patrik. Det hade jag inte gjort på en söndag och mitt i semestern om jag inte också upplevde det som viktigt.

Det är bara att ofta att “problemet är större än problemet (man ser initialt)”. Särskilt eftersom @Emil_PLUSfonder skrev nedan i en annan tråd:

Bara det antyder ju att LYSA själv kollar på saken och med tanke på hur noggranna de tenderar vara, så är det tydligt att vi inte har hela bilden. LYSA har lovat att återkomma och låt oss fram tills dess sitta lite på händerna. :slightly_smiling_face::pray:

18 gillningar

Jag visste redan detta, tycker att det framgår tydligt på Lysas hemsida vad man äger när man tittar på sin depå. Jag har dock inte noterat att Öhmans fond underpresterat så mycket mot en bredare fond.

Jag skulle föredra PLUS Alla Bolag Sverige framför Öhmans fond. Inväntar Lysas svar med spänning… :slight_smile:

Yes, blir tyvärr mycket spekulation när det brister i deras kommunikation och framtidsplaner.

Bara det faktum att vi fått reda denna infon på ett internetforum och inte genom ett officiellt månadsbrev osar ju oproffsighet…

Men men, det viktigaste är ju att dom agerar och byter ut fonden…

Jag visste att det var Öhman fonden som var deras svenska fond även i breda… Tror jag läste det på Lysas hemsida typ när jag startade mitt Lysakonto.

1 gillning

Var inte det jag syftade på, utan att dom tagit in offert från Plus fonder…

Vilket faktum tänker du? Det här har ju varit känt länge upplever jag… vi har flera trådar i forumet om det… :thinking:

1 gillning

Har inte kollat så mycket på Lysa eftersom jag inte får ha ISK som utlandsvensk. Men jag tycker det är intressant att transparensen är så låg att man måste in i whitepaper och spekulera för att veta vat man investerat i.

Alla mina fondrobotar utomlands öppnar en depo i mitt namn där ETFer handlas och man får en snygg överblick över vilka fonder man har, vad som kommit i utdelning och vad som köps/säljs. Det gillar jag verkligen.

Men det är väl ändå inte information man kan förvänta sig att få. Vilka bolag man är kund hos i sin tur förhandlar med om att vara underleverantörer?

2 gillningar