Var hittar jag att Öhmans fond har ett tracking error på 1,5?
https://www.ohman.se/app/uploads/Ohman-Sverige-Marknad-Hallbar-Arsberattelse-2020.pdf
Sök på Aktiv risk
Aha, men det är ju inget man går ut med. Jag går ju inte heller ut med vilka parter jag förhandlar med, särskilt inte under förhandlingen. Nu råkar det ju vara som så att vi har båda parterna i samma forum. Sedan får man ju också se att det egentligen inte är superbra eftersom det är två parter med olika agendor. Förhandlingar som ska ske inför öppen ridå är ju ofta dåliga förhandlingar.
Varför har vi den informationen då? ![]()
Det måste man inte. För varje konto får man en detaljerad redovisning över innehåll, kostnader med mera. Där står det i klartext vilka fonder pengarna är investerade i.
Nu tycker jag det sprids en del felaktigheter i den här tråden. Vilka underfonder som ingår står under innehav när man loggar in.
Om jag ska hårddra det, för att en part i det här fallet PLUS Fonder har en stor vinning om LYSA skulle välja dem som leverantör. Det är ju klart att man vill påverka åt det hållet, särskilt om vi stora kunder blir upprörda. ![]()
Ser man, Öhman, ler man ![]()
Tack alla hållbara investerare som gjort att man kunnat köpa dirty stocks billigt.
Som jag sa, jag har inte Lysa. Så om det framgår när man loggar in, var är då vilseledningen?
Det är min övertygelse att Lysa drivs av utomjordingar från Alfa Centauri som genom undermåliga indexfonder vill sätta dit småspararna!
Schysst inlägg som för diskussionen i tråden vidare. Jag noterar din övertygelse på ett papper och spolar ner det i toaletten…
Tack för bra synpunkter och inspel!
Det korta svaret är att vi vill se och arbetar aktivt för ett alternativ med fler bolag i Lysas Breda investerings inriktnings svenska del. I dagsläget tycker vi att Öhman Sverige Marknad Hållbar är det bästa alternativet för en bred aktieexponering (ca 80 bolag) mot Sverige till en låg avgift (0,1 %, 10 bps). Detta täcker in den absoluta merparten av noterade bolag i Sverige på så kallad marknads viktad basis.
Gällande val av leverantör för underliggande fonder får vi aldrig betalat av någon annan än våra kunder och vår avgift är densamma oavsett vad vi föreslår att kunden investerar i eller vad kunden väljer. Vi accepterar inga inlåsningar och det står oss fritt att byta mottagarfond.
Vi gör kontinuerliga utvärderingar av olika fonder och förvaltare och träffar förvaltare av Sverigefonder löpande. Vi håller nu på med ett större arbete kring vår breda Sverige exponering. Det finns dock flera aspekter att ta hänsyn till än pris och antal bolag vilket vi går igenom i vårt white-paper (https://lysa.se/whitepaper), även om pris och bredd i exponering självklart är mycket viktigt.
Även om det är vårt mål att öka antalet innehav i den breda inriktningen är det inte självklart att det är rätt att investera i alla bolag på Stockholmsbörsen då ca hälften av bolagen skulle ha en marknadsvikt under 0,1 % men driva kostnader i termer av courtage och förvaring. Vi tycker att PLUS-fonderna är intressanta och gillar det som de gör. Vi har träffat dem några gånger och har en dialog med dem. Fonden PLUS Allabolag Sverige Index skulle kunna vara ett alternativ men fonden är under uppbyggnad och hade ett förvaltat kapital om 13 MSEK per den sista december 2020 (enligt årsberättelsen). Fonden har sedan dess vuxit och vi följer utvecklingen noggrant.
Den simulerade avkastningen på https://lysa.se/avkastning är ett stöd eftersom Lysa är en ny aktör på värdepappersmarknaden och saknar därmed historiska avkastningsdata för sina portföljer innan 1 januari 2017. Därmed kan det bli svårt att skapa sig en uppfattning om hur portföljerna skulle prestera i olika marknadsklimat. Här kan noteras att MSCI Index Sweden är smalare än Öhman Sverige Marknad.
“The MSCI Sweden Index is designed to measure the performance of the large and mid cap segments of the Swedish market. With 42 constituents, the index covers about 85% of the equity universe in Sweden.”
https://www.msci.com/documents/10199/5b5d91b7-505a-4d4d-b060-51a3af6be160
Bästa hälsningar,
Oscar
Oj, jag trodde inte att det jag skrev skulle tas på så stort allvar. Ber om ursäkt. Tycker det är bra deras val ifrågasätts.
Tack för respons och trevligt svar!
När kan vi förvänta oss att den mycket undermåliga fonden är utbytt?
Har man 7 siffriga belopp i en tjänst som inte gör det den utlovar (dvs följer dom index dom ska) är det väl rimligt att man kan få ställa krav utan att få tråden nersmutsat med pajaskommentarer?
Haha, tack för dagens skratt. ![]()
![]()
Tack @OscarLysa för ert svar på en söndag och mitt i semestern. ![]()
Absolut, jag håller med och har bett om ursäkt!
Det är lugnt
20 tecken
Lite kuriosa för dom som sparar i hållbara portföljen, såg nu att Öhman Global marknad hållbar har ännu sämre Tracking error än Sverigefonden. Hela 2,29 i 2020 och 1,79 2019… Man kan ju nästan tro det är aktiva fonder som har upphandlats
Tom aktivt förvaltade AMF aktiefond global med sina 100 bolag följer sitt index bättre än så, och då är deras mål att avvika ![]()
https://www.ohman.se/app/uploads/Ohman-Global-Marknad-Hallbar-Arsberattelse-2020.pdf
Vore intressant att höra vad Lysa tycker om den historiken… Blir nog faktiskt en ISK flytt istället för att vänta till kvartalsskiftet för min del om vi inte kan få en prognos på när dom kastat ut Öhman…
Hej Alec, jag har valt Lysa Hållbar av samma anledning som Lysa valde Öhmans fonder. Därför att de både aktivt väljer in och väljer bort bolag som de investerar i via sina fonder. Det är själva fundamentet som dessa hållbara fonder bygger på. Det står också att de är indexnära och inte indexfonder, precis som SPP’s fonder presenteras.
Det är med andra ord inga nyheter för mig och andra som aktivt kollat upp vad deras fonder har för inriktning och uppbyggnad. I årsredovisningen står det också att hela 22% av deras utvalda index har valts bort utifrån de hållbarhetskriterier de satt upp (Svenska Kyrkans Investeringsprinciper). De skriver också att de viktar upp bolag som arbetar bra med ESG. Båda dessa faktorer bidrar till att den ”Aktiva risken” är mycket högre än vad man kan förvänta sig av en indexfond. Där är också poängen. Dessa fonder är inte indexfonder. De är indexnära fonder. ![]()