Det kommer på sikt med största sannolikhet bli bättre. Kan inte tänka mig att Lysa är nöjda med att ha upphandlat fonder som inte följer sitt jämförelseindex på långa vägar, och på sikt därför byta ut dom. Problem som jag gissar är att dom ”sitter fast” i ett avtal som inte kan lämna ur som helst, och när det löper ut vet vi inte.
Har du kollat upp vad bra indexnära fonder har i Tracking error? Exempelvis Länsförsäkringar global indexnära brukar ligga på 0.2-0.3. Öhmans är totalt undermåliga!
Gör dig själv en tjänst och byt snabbast möjligt.
Tror du missade att jag aktivt valt deras fonder på grund av dess konstruktion och att de faktiskt väljer bort ESG-dåliga bolag och höjer upp ESG-bra bolag. Ur den aspekten är det bra fonder. Du gör ett annat val och vill ha en fond som ligger så nära index som möjligt. Då är dessa fonder från Öhmans helt fel för dig. För mig är de helt rätt.
Därför jag blev lika förvånad som alla andra när Lysa bytte ut Sverigefonden till Öhmans också i den breda inriktningen.
Okej det får stå för dig. Men för en fondrobot som säljs som en indexprodukt vill jag påstå att det är det helt fel.
Undrar vad Bo Becker i klippet tycker…
De har redan svarat att de inte ingår den typen av avtal
Tack det hade jag missat! Intressant, då finns det ju i alla fall möjlighet till snabba förbättringar. Återstår bara att se hur villiga Lysa är att hitta lösningar och till vilket pris.
Var tvungen att jämföra med SPP global plus, den har legat mellan 0-1.5 senaste åren.
Japp. Väljer SPP’s Plus-fonder över allt annat när det valet finns. De hanteras på ett liknande sätt som Öhmans fonder, med den stora skillnaden att SPP’s Plus-fonder också kan investera 10% av fondens tillgångar i företag som arbetar med hållbarhet. Det kan inte Öhmans förvaltare, då de inte har skrivit in det mandatet i sina papper. Se exempelvis på SPP Sverige Plus, där 90,08% är svenska aktier och resterande spritt både inom Europa och Nordamerika.
Varför inte istället nöja sig med en ”vanlig” indexnära fond ala Länsförsäkringar och istället skänka det förväntat högre avkastningen till välgörande ändamål? Vill personligen få så nära indexavkastning som möjligt när jag köper en indexprodukt ![]()
Jag har läst de argumenten på diverse platser och har respekt för dem. ESG har inte riktigt hittat sin plats och det saknas forskning kring dess påverkan på avkastningen skulle jag hävda. Däremot är jag övertygad om att de få rapporter jag hittar är rätt på det, i att ESG-investeringar i ledande hållbarhetsbolag har mindre risk, mindre volatilitet och ökad förväntad avkastning än alla andra bolag. Det är just det som SPP Plus-fonderna gör. MSCI har också lite rapporter och data på hur ESG påverkar avkastning i positiv riktning. Vilket är ett annat ämne för en annan tråd
.
Bra svar av Lysa. Ser fram emot att se om det blir bredare eller ej. Personligen rör det mig inte om de håller kvar eller skiftar. Så länge avgiften hålls låg är det det viktigaste.
Vart tycker du gränsen går mellan låg avgift och bra produkt som följer ett brett index utan avvikelser? Om låg avgift är viktigast kan man ju lika gärna gå över till Avanza zero + sparkonto, blir inte billigare än så. Men till vilken risk?
Bästa lösningen är att Lysa slänger ut 20% Sverige och fördelar det till Global index. Då kan Vi prata om bred global indexfond. Om du vill ha en bred global spridning så ska Sveriges index vara max 1%. Det var fel från början från Lysa att krångla till det med 20% Sverige istället för att fördela det rätt i global index små/stora bolag + tillväxtmarknad. Alla som är intresserade och hänger här på bloggen borde vara så duktiga att göra egen portföljfördelning som de själva blir nöjda med. Jag kan tänka mig att 95% som sparar i Lysa fondrobot är helt nöjda med Lysa och bryr sig inte hur bred Sveriges index på 20% är i portföljen. Det är svårt att göra alla 100% nöjda.
.
Så länge det är sjuk bullmarket är säkert 99,9% nöjda och gnäller inte. Är bara några griniga jävlar på RT forumet som ska härja mitt under semestern ![]()
En väldigt liten svensk del av mig rycker till lite obehagligt när jag läser tråden. Öppen kritik?
Den stora delen som är jag välkomnar dock alla samtal som, i konstruktiv anda, kan föra ett projekt framåt.
Just nu har jag inte riktigt tid och energi att själv penetrera och nagelfara lika duktigt och är väldigt tacksam över att andra gör det, tillsammans. Kul med direkt konsument-säljarkommunikation. Tack till alla som håller höjd i diskussionen och hjälper mig och min investering att bli bättre på sikt!
Ja dom flesta svenskar knyter ju hellre handen i fickan och nöjer sig med det dom har, istället för att öppet våga säga vad dom tycker. Men det är väl bäst för alla och inte minst för Lysa (för då får dom ju en chans att förbättra sig) om dom öppet får veta vad vi tycker om deras produkt, och i mitt fall att jag är missnöjd med den förlorade avkastningen jag får på grund av att Öhman Sverige marknad hållbar inte följer breda svenska index.
Jag har inte Lysa och kan inte bedöma om det är falsk marknadsföring eller ej. Men om man släpper kontrollen genom att överlåta ansvaret på någon annan finns alltid en risk att det inte motsvarar förväntningarna. Det är bekvämt men inte utan risk att överlåta ansvaret.
Hade inte trådskapare upptäckt den eventuella oegentligheten skulle de flesta andra betalat på och varit nöjda.
Självklart är det inte falsk marknadsföring. Det är bara löjligt att prata om det. Då kan man börja klaga på Opti också som skriver “till låg avgift” på förstasidan. Och klaga på all annan världens reklam som görs.
Däremot är det en väldigt smal fond, och därför investerar jag inte själv i Lysa. Detta har varit på tapeten tidigare också, jag har bl.a. klagat i andra trådar:
6 maj:
15 juni:
Falsk marknadsföring kanske är att dra det till sin yttre spets, men vilseledande information tycker jag verkligen man kan anklaga både Lysa och Opti för. Gissar att det kommer komma hårdare regler för hur fondrobotar får marknadsföra sig framgent, men att det är en så pass ny produkt att marknaden inte ”hunnit med” att ställa rätt krav än.
Glöm inte att de flesta Avanzianer bara har ett fåtal aktier. Och de två fonder med flest ägare är Avanza Zero med 30 bolag och Spiltan Investmentbolag med bara ett fåtal bolag.