Pandemitorsk - När kliva på börsen igen?

Hej, ny på detta forum jag var supertorsk för drygt ett år sen och gick ur börsen med typ allt sparande, vanligt och pension. Gick ur när börsen nästan exakt var på botten.

Sen har jag väntat o väntat på en dipp… men det går ju bara upp.

Ska jag kliva in nu? Med hela mitt kapital? Har relativt mycket. Eller 50% nu och avvakta 2 månader till?

Har en god ekonomi i övrigt och ett litet lån på mitt boende. Så jag tänker att det rätt är att gå in i nåt av Jans Index-fond-paket eller Lysa för de delar jag kan.

Tror jag kommit till insikten att jag ska ge fan i att ta egna beslut… :slightly_smiling_face:

Tacksam för tips hur du skulle råda tex ditt syskon?

Tomas

9 gillningar

Om du har lång sparhorisont är det matematiskt ”rätta” svaret att skicka in pensionerna i 100% AP7 Såfa och SPP aktiefond Global, och privata besparingarna i 90/10 Lysa portfölj, allt på en gång (förutom buffert), eftersom du har mellanrisk i bostaden. Och sen sluta försöka tajma marknaden.

Det som jag kan gissa eventuellt skulle kunna bli en stor utmaning för dig då du redan gjort en förlust i coronadippen samt missat en hel del avkastning, är att mentalt klara av att hålla strategin om det skulle komma en sättning på typ 15%, eller ännu värre ytterligare ett ras på 30-40%, hur skulle det kännas?

4 gillningar
  1. Är det två olika ställen pensionen ska hanteras?
    (Kanske stämmer att ett sätt är det statliga och det andra än privat och jag kan inte göra samma val på båda?)

Din analys känns helrätt, och det är ju just det psykologiska att bli “dubbeltorsk”.

1. En till fråga, om jag flyttar stora pengar från avanza isk till lysa, blir det en negativ effekt av det? Eller marginellt på lång sikt?
    Eller bara sätta in det jag har på vanliga bankkonton på lysa och framtida sparande från lön?

2. Går det kort att förklara varje 90/10 lysa är bättre än 100/0. Jag vill ju tro att 100/0 slår 90/10 på lång sikt. Men har sett att även gurun Jan skriver samma.

Stort tack! :pray:

Vet ju inte helt vad du har för pensioner, normalt har man PPM, tjänstepension samt eventuellt en gammal privat IPS. Enklast är att gå in på minpension.se och kolla vad du har. PPM kan du sätta i AP7, resten i så bred och billiga global indexfond som möjligt.

Om du säljer av ditt innehav på Avanza ISK, och gör en ISK flytt av belopp hos Lysa så drabbas du ej av extra avgift/skatt.

På lång sikt slår alltid en 100/0 en 90/10, förutsatt att aktier avkastar bättre än räntor även i framtiden. Men det är mentalt enklare att inte göra misstaget du gjort under coronadippen om man har en liten ”krockkudde” man kan rebalansera med om det dippar/kraschar. Och man får marginellt lägre avkastning. Själv är jag ännu mer konservativ och kör 80/20… kolla gärna:

2 gillningar

Ser att det finns olika AP7. Nu har jag AP7 Såfa, fanns även tex AP7 aktiefond.

Vilken rekommenderar du?

Om du har lång sparhorisont AP7 Såfa, det är en global indexfond med för tillfället 15% hävstång för att få upp den förväntade avkastningen. När man fyller 55år viktar den automatiskt ner med 3% räntor per år om jag inte missminner mig. Antagligen en av världens bästa fonder.

3 gillningar

AP7 Såfa består av två olika fonder nämligen AP7 aktier och AP7 räntor.

Det Såfa gör är att mixa dessa två fonder i en lämplig blandning för att ligga rätt i risk. Fram tills man är 55år så består Såfa av 100% AP7 aktier. Därefter lägger Såfa till några % AP7 räntor varje år för att minska risken.

1 gillning

Antingen var det så att du gick ur marknaden för att tajma den. I så fall bör du begrunda den lärdomen, att det inte funkar.

Eller så fick du panik och sålde fastän du hade tänkt vara långsiktig. Då bör du konstatera att du inte klarar ett sådant fall. Då kanske du ska behålla ditt sparkapital (inte pensionen) på sparkonto med ränta och månadsspara in bara nya pengar tills vidare. Och gör det oavsett vad som händer. Du kan köpa en andel guld för dina gamla pengar direkt eftersom det är billigare relativt aktier. Fortsätt så tills du känner att du har blivit lite klokare. En paniksäljning bör göra att man är lite “diskad” från att tro att man klarar ett riktigt börsfall.
Kanske är du dock redan klokare och tror att du inte kommer att göra om samma sak igen. Lyssna igenom alla poddavsnitt. Då kan du ju månadsspara in en del av ditt kapital också.

2 gillningar

Börspsykologi är svårt. Om du kände att du lärde dig nå’t av missen - på det igen! Om du riskerar att göra om felet måste du tänka om.

Om det är mycket stålar och det tar emot att slänga in allt igen och det då skulle göra att du fick nojja och sover dåligt, testa då att månadsspara in det under en period (t ex ett år). Rent psykologiskt kan det vara bättre då du får direkt belöning i form av plussiffror eller känslan av att du inte gick in med allt om det bli minussiffror.

Visst är det en form av självbedrägeri, men jag tror det kan hjälpa efter kraschen. Men visst ska du in igen. Allt är långsiktigt bättre än sparkonto. :slight_smile:

2 gillningar

Tack för alla rejäla svar, mitt beslut är att gå in på börsen, kanske Lysa 90/10, antingen i en klump om typ 1v eller portionera ut över några månader. Jag ska banne ha is i magen framåt och låta det växa över tid.

@Alec , Jag såg tråden nedan, men för mig som gärna vill ha enkelhet visst är din rekommendation Lysa trots tråden?
(misstror min egen förmåga att kunna slå index)

@Alec, en vild tanke skulle du sälja nån timmes rådgivning? (som jag får ta för vad det är).

Jag vill landa min strategi för mina/familjens ekonomi och sen låta det stå och ticka, möjligtligvis leka aktivt i “lekhinken”. (även om den i sig är negativ ekonomisk)

1 gillning

Tackar som frågar :blush: Men Skulle nog rekommendera Småspararguiden eller @MoaD i så fall. Tror du får mer valuta för pengarna där. (Jag är svindyr Elkonsult till vardags :joy:, men kanske borde starta ett extraknäck)

Fonden utgör bara 20% av Lysas portfölj och kommer troligtvis inte göra superstor skillnad på avkastningen i det långa loppet. Jag kör själv Lysa 80/20 i min långtidsportfölj egentligen enbart för att jag envist tror mig mentalt klara av en börskrasch med det bättre än en egen komponerad portfölj (trots att jag besitter både kunskap och intresse att bygga en likvärdig portfölj till halva priset). Vilket jag resonerade mig fram till i denna tråden:

2 gillningar

Hej Tomas,
Jag har inte tidigare investerat i aktiemarknaden men har precis investerat ett större belopp i fonder pga arv, lite mindre än en tredjedel av mitt kapital, till att börja med. Väl medveten om att det är all time high just nu och att det kan komma en nedgång snart. Det är dock en långsiktig investering, jag tänker inte sälja i en eventuell dipp utan passa på att köpa aktier då.
Mvh Jenny

1 gillning

Ett perspektiv som var värdefullt för mig när jag tvekade att då in i börsen igen, var att det nästan alltid är all time high, om man bara tittar där man står just nu (titta på något börsindex över tid så ser du). Visserligen finns det tecken på att det är väldigt uppblåst nu, men ändå, ett bra perspektiv att ha.

1 gillning