Vem är vinnaren 2025? En amerikan som ägt en global indexfond handlad i dollar som har gått upp 18.7%? Eller, är det en svensk som ägt samma globala indexfond handlad i kronor men som gått back -1.1%?
Om du är som de flesta, då säger du amerikanen, eftersom kronan stärkts för oss svenskar och vi därmed råkat ut för en valutarisk. Jag säger rätt! Men jag påstår också skillnaden är en illusion och att båda egentligen har haft samma avkastning!  
För egen del trodde jag aldrig att valutarisk var ett så engagerande ämne att följande fyra påståenden kunde skapa 600+ kommentarer och arga mejl. 
Handelsvalutan spelar ingen roll och introducerar ingen valutarisk för en indexfond eller aktie.
Bolagen som ingår i en indexfond påverkas av valutaförändring via intäkter/kostnader
Det finns ingen koppling mellan noteringsland, handelsvaluta och hur ett bolag påverkas av valutaförändringar
Den relevanta valutarisken för en småsparare sitter snarare i vardagen; i ens lön, konsumtion, lån och räntetillgångar, inte i valutariskerna ovan.
Avsnittet bygger på följande artikel som jag hänvisar till för källor och fördjupning. Den är lite “facit” då avsnittet är ett försök till introduktion:
Tanken med både avsnittet och artikeln är att försöka skapa en referenspunkt för framtida diskussioner kring valutarisker. Det är nämligen mycket klurigare än man tror. Särskilt eftersom man kan säga “valutarisk” och mena väldigt olika saker. Därav följande tre definitioner från artikeln:
Valutarisk – definierad som ”En amerikan har tjänat mer på sin globalfond 2025 än jag som svensk för att kronans värde har stärkts!”, eller ”Självklart så tar man en valutarisk om man köper en aktie som handlas i en annan valuta än sin egen.” eller ”Apple har fallit/ökat med 10% på grund av en förändring i svenska kronan ” är en illusion. Låt oss kalla den ”handelssvalutarisk” eftersom det avses att Apple / globalfonden handlades i USD och resultatet skulle blivit ett annat om den handlades i SEK.
Valutarisk – definierad som ”Apples interna mix av kostnader, intäkter, valutasäkringar, tillgångar och skulder påverkas av att dollarn stärktes / försvagades” existerar, men den är samma oavsett handelsvaluta. Låt oss kalla den ”företagsintern valutarisk”
Valutarisk – definierad som ”Jag får färre/fler bananer och varor för pengarna när jag sålt min aktie”. Jag påstår att detta är den enda relevanta risken för mig som en svensk. Den är samma oavsett om du handlar en svensk eller amerikansk aktie. Låt oss kalla den ”konsumtionsvalutarisk”.
Till ovanstående tre definitioner kommer följande påståenden som är hela poängen med artikeln:
Handelsvalutarisk är en illusion som uppstår när vi mäter värdet i olika valutor och existerar inte i verkligheten (även om det känns att den gör det).
Vilken valuta man mäter en tillgångs värde är helt irrelevant för tillgångens värde. Analogt; det blir inte varmare för att jag mäter i Fahrenheit istället för Celsius.
Ovan gäller alla riskfyllda tillgångar som inte är kopplade till ett löfte om nominell avkastning som t.ex. sparkonto, obligationer och andra räntor.
Självklart påverkas ett bolag internt av valutaförändringar via sin kostnads-/intäktsmix, valutasäkringar, räntetillgångar och skulder. Men det är helt oberoende noteringsvaluta och noteringsplats. Dvs. ingen skillnad om aktien är noterad i New York eller Stockholm och handlas i USD eller SEK.
Du kan inte skydda dig mot ”dollarn kanske faller”-risken genom att köpa en motsvarande real (t.ex. aktier / ädelmetall / aktiefond) tillgång i kronor istället.
För att skydda sig mot sin konsumtionsvalutarisk behöver man se över sin nettoexponering mot den egna valutan och ändra balansen mellan t.ex. bolån, sparkonto, amortering, inkomster och kostnader.
De flesta behöver inte göra något åt sin konsumtionsvalutarisk då nettoexponeringen för en snittsvensk är hyfsat välbalanserad.
Att byta från en global indexfond för att skydda sig mot en handelsvalutarisk som inte existerar är dumt. Att byta från en global indexfond till en svensk indexfond (eller något annat) introducerar en högre risk utan att introducera en högre förväntad avkastning – det vill säga det sänker den förväntade riskjusterade avkastningen.
Mycket av avsnittet kommer att kännas ointuitivt. Det är därför forskningen också kallar det för “The Money Illusion”. Vi blir lurade av vår hjärna och man behöver titta på det superrationellt. Men även om man gör det - och som Caroline tacksamt visar i avsnittet - är det lätt att gå fel.
Jag har garanterat själv haft otur när jag tänkt i avsnittet och säger säkert fel någonstans utan att tänka på det. Om jag har gjort det, skriv en kommentar. I övrigt refererar jag till artikeln, det är den som är facit.
För att underlätta förståelsen hur det här med nominellt och realt värde hänger ihop för reala tillgångar vs sparkonton vid kronförsvagning eller förstärkning har jag gjort följande kalkylator:
Ett stort tack till dig som supportar oss via Patreon och som gjorde denna artikel och avsnitt möjligt. Det är en ynnest (och tecken på att man är lite störd) att kunna lägga 40 timmars jobb på denna artikel - oräknat alla timmar de i communityn som hjälpt till lagt. Stort tack!
Avslutningsvis - äras ska de som äras bör. Först och främst @nightowl, @axr, @alec och @Marknadstajmarn som tjatat på mig och påpekat när jag själv har haft fel och haft otur när jag tänkt. Även tack till @Richard-x, @zino, @JFB, @Andre_Granstrom med flera som kommit med feedback och invändningar som förbättrat artikeln.
Många hälsningar,
Jan och Caroline
Tack till dig som är supporter som gjorde avsnittet möjligt!
Ännu en gång, ett stort tack till dig som supportar oss via Patreon och som gjorde denna artikel och avsnitt möjligt. Det är en ynnest att kunna lägga 40 timmars jobb på denna artikel.
Du finner avsnittet utan reklam här för dig som är supporter på Patreon.
Tittlyssna på avsnitet som vanligt:
Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:
Du kan även lyssna på det som podd 435 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster.)
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Intro
- 00:00:21 - En amerikan, en svensk och ett berg
- 00:04:21 - Fyra påståenden (som inte borde vara kontroversiella)
- 00:06:57 - "Valutarisk" är egentligen tre olika saker
- 00:09:24 - Behöver man göra något annorlunda?
- 00:11:28 - "The Money Illusion" och globalfonder
- 00:16:22 - Exempel på när vår hjärna lurar oss
- 00:24:57 - Money Illusion förklarat
- 00:27:33 - Bilpriset 1930 versus 2020 - hur ser prisutvecklingen ut?
- 00:32:20 - Bil, kontanter eller guld 1930 - skillnaden i köpkraft
- 00:39:49 - Handelsvalutarisk: Äga Apple-aktier
- 00:52:51 - Företagsintern valutarisk: Kostnader påverkas av valuta
- 00:56:23 - Konsumtionsvalutarisk: "Vad dyrt det blivit utomlands"
- 00:59:40 - Apple-aktien kompenseras för valutaförändring
- 01:05:47 - Bevis: dubbelnoterade aktier som AstraZeneca
- 01:12:59 - Fler bevis med ETF:er och BPs aktie
- 01:27:58 - Medias felaktiga beskrivning av valutarisk
- 01:33:07 - Exempel: guld som måttstock för att jämföra
- 01:39:19 - Investeraren från Venezuela visar extremfallet
- 01:52:24 - Varför de flesta inte behöver göra något

JFB: