Hedge:a valutarisken vid köp av amerikanska aktier?

Vill gärna investera i specifika amerikanska aktier med 2-4 års sparhorisont. Värderingarna känns lockande i USD. Men valutarisken mot SEK känns mindre lockande som jag föreställer mig kan äta upp en stor del av potentiell värdeökning efter dessa 2-4 år. Vad är era tips för att hedga mot valutarisken USD/SEK? Använder Avanza.

Verkar inte hitta terminer USD/SEK eller några optioner. Bara Bear-certifikat, men då måste jag väl investera dubbelt så mycket för att vara helt hedgat, vilket inte är särskilt kapitalsmart.

1 gillning

OT
Hade aldrig investerat på en period på två-fyra år.

1 gillning

Good for you :grinning:

Mig veterligen finns det inget bra sätt att valutahedga som privatperson. Jag tittade på det för några år sedan men upplevde det som dyrt och omständigt. Vet att @zino dock tittade på det för ett tag sedan. @Zino har du något inspel?

2 gillningar

Varför tror folk att det innebär en valutarisk när man köper en aktier eller fonder noterad i USD?

Handelsvalutan i sig är irrelevant, då är det mer relevant att fundera över vilka intäkter och utgifter ett företag har. Tex ett svenskt företag med lönekostnader i SEK men intäkter i USD om det exporterar till USA.

1 gillning

SEB har en USA aktie index fond med en shareclass som är valutahedget til SEK.

Om det har interesse:

https://seb.se/marknaden-och-kurslistor/fondlista?icmp=sebsep_borsfinans_wel_x_fondlista#/funds/detail/4500/0P00019LMK?back=true

Ja du, Köper du aktierna när dollarn står i 12 kr, och säljer när dollarn står 8 kr, så lär du på ett väldigt påtagligt sätt se vad en valutarisk är för något…

Det där har vi ju förklarat tidigare. Jag kan inte länka dit nu men du kanske kan.

Kan du inte se om du hittar länken? Jag kan ha fel, men så här tänker jag.

Amerikanskt bolag med amerikanska intäkter och utgifter i USD köps för 100 USD när SEK/USD är 10 kommer ju kosta 1000 kr. Om bolaget ökar till 120 USD per aktie men SEK/USD ligger på 5 SEK så kommer jag ju ha förlorat pengar (bara få ut 600 SEK) trots att bolaget ökade i värde och jag hade rätt i analysen av bolaget / aktien. Dvs. en förlust på 400 kr trots ökningen i värde av bolaget…

Jag tror ni blandar ihop bolagets värde och pris. Vilken valuta det är prissatt (noterat) i är egentligen irrelevant.

Vi diskuterar det en del här:

3 gillningar

Precis, Det finns mycket att säga om detta och skulle förtjäna ett helt videoavsnitt som är pedagogiskt upplagt då det finns så mycket förvirring om detta.

Det alla borde förstå är åtminstone är att noteringsvalutan är ointressant annat än för eventuell växlingsavgift. Detta kan enkeltt visas med aktier som handlas i olika valutor, gäller förstås inte bara aktier utan även fonder och krypto tex.

5 gillningar

Personligen har jag kommit fram till att det finns 3 rimliga sätt att valutasäkra sitt innehav, om man är orolig över den historiskt höga USD/SEK-kursen.

I fallande ordning efter rimlighet/vettighet:

1. Ökad home bias.
  2. Skifta en del av aktierna mot valutasäkrade high yield-räntefonder, ex. Captor Aster High Yield.
  3. Mini futures som går kort USD/SEK, finns på Avanza/Nordnet med varierande hävstång. Mycket bättre än bear-certifikat för längre perioder än intradag pga linjär istället för daglig hävstång.

Själv använder jag en kombination av ovanstående (pyttepost i #3) i min portfölj.

Vad jag vet finns inga bra valutasäkrade aktieindexfonder för svenska småsparare, den som nämns av @DanskNoerden ovan finns inte på Avanza/Nordnet?

1 gillning

Kontrollfråga, anta hypotetiskt att Apple flyttar huvudkontoret till Stockholm och noterar aktien på Stockholmsbörsen, kommer valutarisken försvinna då trots att företagets verksamhet är oförändrad?

Nästa fråga, anta att du köper bitcoin för SEK och jag köper bitcoin för USD, tar vi då olika valutarisker? Du är exponerad mot SEK och jag mot USD trots att det är bitcoin vi båda äger?

1 gillning

Apple har intäkter i USD och Jan utgifter i sek, därav valutarisk. Allt annat (som vilken valuta aktien prissätts i osv.) borde inte spela någon roll.

Så om du köper en bitcoin för USD och därefter en bitcoin SEK då tar du olika valutarisker för dessa två bichon?

Men du verkade hålla med om att det är samma risk.

Tänk även Ericsson, verksamhet över hela världen, aktien noteras i SEK. Ungefär som Apple. Valutarisk eller inte?

Ja precis. Tack! :grinning: Bolagen som jag (som trådstartare) vill investera i har huvuddelen av sina intäkter/kostnader i USD och jag har utgifter i SEK. Klart det finns valutarisk, dubbelt så när jag bara avser att vara investerad i 2-4 år i dessa bolag. Dem här inne som menar motsatsen misstänker jag inte inte förstått vad jag vill ha svar på. Extra tack alla er som gett meningsfulla svar! Särskilt janbolmeson, DanskNoerden, Zino.

Det är mer komplicerat än så eftersom den är noterad både i Stockholm (SEK) och på Nasdaq (USD).

Är det verkligen ett korrekt påstående att Apple har intäkter i USD och Jan utgifter i SEK? Även när Jan köper en iPhone? Apples produkter säljs över hela världen och tillverkas mestadels i Asien.

Vi lever i en global marknadsekonomi och alla handlar med alla. Väldigt mycket av det vi köper prissätts globalt om än med påslag för lokala skatter, olika garantier osv.

Även pizzan vi köper av den lokala pizzabagaren påverkas av globala priser.

Precis jag avvaktade med den kommentaren men nu kom den ändå!

2 gillningar

Valutorna svänger, men det gör ju även aktierna man investerar i. Svenska kronan kan lika gärna fortsätta försvagas och då förlorar du på att hedga. En onödig kostnad bara. Lika svårt att spekulera i valuta som i aktier. Bästa skyddet: riskspridning. Du har säkert en hel del svenska aktier, se dessa som din försäkring/hedge i sammanhanget.

Jag har varit kundansvarig för flera företag med valutaaffärer. I praktiken fungerar det så här.

Om en svensk importör köper 100 000 T-shirts från Fjärran Östern för 2 dollar styck kostar det 200 000 dollar. Står dollarn i 8 kr fick företaget betala 1 600 000 kr.

Stod dollarn i 11 kr st fick bolaget betala 2 200 000 kr. En viss skillnad minst sagt…

Jag var även rådguvare åt ett exportföretag. Där gällde motsatt effekt. Sjönk dollarn minskade intäkterna.

Samma princip gäller när man köper aktier i USD.

Vad det handlar om är valutakursen mellan USD och SEK.

Ok, det går att föra vilka diskussioner som helst. För mig som har jobbat i verkligheten vet, upprepar vet hur växelkurserna påverkar lönsamheten.

2 gillningar