Till följd av diskussionerna kring valutarisk i avsnitt 435 och tråden “Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen” med över 650 kommentarer har jag gjort ett detta utkast på simulator för att försöka underlätta förståelsen. Den bygger på exakt samma resonemang kring sambandet mellan det nominella och reala värdet i en aktie och för ett sparkonto.
Du hittar kalkylatorn på hemsidan:
Matematiken och logiken den bygger på gås genom i detalj i följande artikel:
Där hittar du bevis för att det fungerar så här i form av:
frånvaro av arbitrage-möjligheter mellan dubbelnoterade aktier
referenser till externa källor och vetenskapliga artiklar
bevis från verkligheten med dubbelnoterade indexfonder (FEX vs EUEA)
matematik där man matematiskt kan förkorta bort valutan och byta den mot vilken annan måttenhet som helst, t.ex. guld.
Du hittar även flera räkneexempel. Kalkylatorn ger dig möjligheten att experimentera själv utifrån:
Ägande av en svensk aktie och en kronförsträkning / kronförsvagning
Ägande av en utländsk aktie i EUR vid en EUR-förstärkning / försvagning
Pengar på ett svenskt bankkonto vid en kronförstärkning / försvagning
Du kan leka med hur företagets reala värde påverkas vid en valutaförstärkning / svagning via deras interna kostnads- och intäktsmix inkl. valutasäkringar.
och framförallt kopplingen till en real tillgång som får representeras av bananer. Men som så klart skulle kunna vara vad som helst.
Jättebra iniativ som kan hjälpa folk få intuition för hur det hänger ihop!
MEN… är inte ekvationerna för SEK fel?
När jag drar mätarn till “SEK försvagas 50%” så visar den valutakurs och bananpris på 15.
Om värdet på kronan nu är hälften så måste ju priserna vara dubbla: 10 * 1/0,5 = 20
Och när jag drar mätarn till “SEK stärks 50%” så visar den valutakurs och bananpris på 5.
Men om värdet på kronan nu är 50% högre så borde det väl vara: 10 * 1/1,5 = 6,67
Snyggt! Har testat och ser korrekt ut i mina ögon. Väldigt bra att du har med real förändring av aktien som en justerbar parameter också, så att man förstår skillnaden.
Här har jag angett att SEK stärks +10%. Är det inte lite missvisande att skriva “bananer i Sverige/Tyskland”? För på ICA/Lidl får jag ju de facto 9,1% mindre bananer, eftersom prisjusteringarna sker trögt där. Jag hade föreslagit “bananer från odlaren”.
Älskar när @carolinebolmeson säger 1.30:37. “Man är ju en intelligent människa och kan sätta ihop 2+2.” Fritt tolkat. Men jag fick en aha upplevelse för ett par år sen @Nightowl försökte förklara valutarisk och plötsligt faller allt på plats (jag är ingenjör). Hur kunde man vara så blind och okunnig så himla länge tänkte jag?
Hur som helst är det ett fantastiskt avsnitt, speciellt när @janbolmeson talar om sin längd. Den är fan i mig klockren. Men jag tycker snarare att det är högre risk att mäta i amerikanska feet och inches eftersom någon kan ju bestämma att en feet är 15 inches jämfört med m och cm som faktiskt är en SI-enhet/delar av en SI-enhet.
Fast om min adidasaktie är värd 20% mindre. Så spelar det mindre roll för svensken som kanske inte just köper bananer. Om vi ser på varor generellt i år så är inte en iphone 18% billigare. Abonnemanget hos tele2 höjdes med 10%. En tesla Model Y är INTE prissänkt med 100.000:-
Maten i mataffären är inte billigare. Man måste kunna applicera priset på vad en svensk konsumerar. Jag har inte köpt en banan på flera år. Köpkraften i Sverige är lägre om jag har 20% mindre på min Avanzadepå helt enkelt.
Men jag förstår simulatorn till 100%.
Ja, tack för inspirationen! Det var du i kombination med att samma exempel dök upp om och om igen, då var det lika bra att försöka visa det så. Det sparar förhoppningsvis mig och @nightowl lite tid i att göra om samma exempel “beroende på”.
Sedan fick jag en del hjälp av Claude / ChatGPT också.
Har uppdaterat och lagt till t.ex. vid 20% SEK försvagning:
Observera eftersom det nominella beloppet är HÖGRE (+250.00 SEK) kan det i denna situation kännas som att man är en vinnare eftersom man har fler kronor än innan. Denna vinst på 25.0% är en illusion eftersom du fortfarande bara får 100 kg bananer trots att beloppet är högre. Du har gjort en vinst nominellt, men den är fejk i reala termer.
Fram tills dess att priserna hos in lokala ICA har höjt priset på bananer till följd av att priset nu är högre hos odlaren (12.50 SEK/kg), kommer du att uppleva dig som rikare och att du får mer varor för dina pengar. Det är en tröghetsfaktor i samhället som kommer att korrigeras olika fort beroende på vilken vara det är.
nej jag är tyvärr inte helt med. Jag behöver nog mer tid.
Nightowl sa i en annan tråd att Appleaktien inte automatiskt justerar sig från 100 - 125. I simulatorn ändras priset på Adidasaktien från 100-125 när jag sänker euron från 10 till 8.
Priset på en vara. (marknadspriset i Sverige) är inte kopplat till en valuta utan vad man tror kunden vill betala. Som mina exempel ovan gällande prissättningen visar.
Inflationen i Sverige är ej kopplad till valutan.
om inte usa-index vore upp 18% i år så hade alla som haft alla ägg i samma korg (dvs indexfonder) varit 18% fattigare mätt i SEK och sin konsumtionsvaluta
Beror på scenario. Utgå från att simulatorn är korrekt. Då pratar vi samma sak.
Den är kopplad till båda. Dra det till extremen eftersom där blir det tydligt. Om du har en vara som kostar 10.000 SEK = 1.000 USD att importera så kommer 10.000 att bli lägstanivån för priset. Ovanpå detta kommer man lägga sina egna kostnader, sin egen marginal OCH marginal mot vad man tror kunden är beredd att betala. Ingen kommer att sälja den billigare än man betalar sin utländske leverantör, eller hur?
Jo, det är den. Svag krona → dyrare import → högre KPI. Sedan är faktorn inte 1:1 men den är där absolut. Beror på hur stor del som importeras så klart, hur företagen prissätter och ett tidsperspektiv.
jo men nu pratar vi nästan endast om stärkt krona och försvagad dollar, vilket vi sett i år.
jag menar då att vi borde sett sjunkande priser på kapitalvaror här. Det har vi inte, Tesla sänker ej priset med 16-18% utan tar vad de kan. Apple också. Och nättjänster som abonnemang, mjölk, ett glas vin på krogen. avfallshämtningen hemma, vatten och avlopp, allting.
Priserna har ej gått ner fast de borde, inflationen mäter landets prishöjningar och vi som har apple eller globalfonder har mindre pengar att röra sig med.
Just hur det är med bananer det vet jag faktiskt inte.