Valutarisk: simulator för sambandet mellan nominellt och realt värde

Vilken av “stärkt krona” eller “försvagad dollar”? Det är 2 olika valutarörelser som ger samma påverkan på kursen USD/SEK.

1 gillning

Rent praktiskt i verkligheten så är det en tröghet i systemet. Enklaste är att kolla iPhonen som kostar 999usd innan skatt. Beroende på växelkursen så har de haft ett pris i SEK som varit USD/sek * 999 + svensk skatt. Skulle förhållandet förändras snabbt (vilket har hänt ) så ändrar inte Apple priset i Sverige i realtid och det i sig är en ineffektiv marknad.

1 gillning

Ja, kan du inte utveckla? I kalkylatorn menar du?

Precis. I kalkylatorn. Och i det gedigna materialet också för den delen.

Jag tycker att det är toppen att du förtydligat debatten genom att dela upp valutarisk/chans i tre olika kategorier men jag tycker att konsumtionsdelen är för trubbig fortfarande.

1 gillning

I en fri marknad så hade en gråimportör köpt in massa iPhones från ett land där valutan har försvagats kraftigt fraktat hit telefonerna och sålt för ett pris lägre än Apples pris i Sverige. Den mellanskillnaden man tjänar är arbitrage .

Kul att det gick att få till! :partying_face:

2 gillningar

Ja men de sänker ej priset om de ej måste. De tar så mkt de vågar i Sverige, tills de ser att Svenskarna börjar köpa Huawei istället och då kanske de är tvungna att att sänka.

Men sannolikt sänks ej priset alls. Dvs den som har ägt amerikanska aktier har mindre att röra sig med. Det är det marknaden kallar valutarisk.

Den med svenska aktier har lika mycket mindre att röra sig med!

Valutarisken är i konsumtionen!

Svenska aktier justeras direkt!

Nope. De utgår från priset i USA. Om de sålde samma produkt fast billigare på en marknad så kommer en gråimportör att ta in den. Hände med en elbil från VW som såldes billigare i Kina. Då importerade en bilfirma i Europa just den bilen och det blev en massa rabalder. Allt från att den inte var typgodkänd i EU mm.

Skyddade marknader och ineffektiva marknader leder till sådant.

Nja, det går ej att importera Apples produkter hursomhelst. Har själv importerat och sålt varor under 25år.

För att vara övertydlig. Du eller någon annan skulle aldrig kunna saluföra Apples produkter i Sverige.

Jag förstår överhuvudtaget inte hur svenska aktier skulle justeras i förhållande till USD/SEK kursen.
Jag har tex väldigt mkt Tele2. De har gått super i år och har huvudintäkterna i SEK. Är ju upp nästan 40% i år.
Så nej jag köper inte det resonemanget alls. Dessutom har amerikanerna som köpt Tele2 tjänat ännu mer än mig eftersom de exponerar sig mot SEK.

jag tror ej att amerikanen som tjänat 60% på Tele2 tycker att 18% av vinsten är en illusion

Svenska aktier justeras när svenska kronan faller i realt värde!

1 gillning

Så om inte kronan stärkts så mkt i år så skulle aldrig tex Tele2 och Swedbank gått upp såhär mkt?
Varför skulle de påverkas av valutarörelserna SEK / USD när de främst har intäkter i SEK?

Tycker att poängen missas. Det är ju en ineffektiv marknad sk skyddad verkstad.

Ett annat tydligt exempel är Nintendo Switch 2. Bergsala som är nordisk distributör satte ett pris som var högre än övriga EU. Jag och många andra köpte från Nintendo Irland och sparade 1500kr jämfört från att köpa från Elgiganten tex. Folk hittar en lösning.

På aktiemarknaden sker detta blixtsnabbt och marknaden är effektiv.

@Musse55

Om aktier känns komplicerat, tänk på lön som exempel.

Om vi har 10% inflation så kommer svenskar i genomsnitt att begära 10% högre lön.

Det har ingenting med USA och USD att göra. Folk skulle begära 10% högre lön i SEK även om USD inte existerade.

Samma sak gäller svenska aktier.

2 gillningar

Det känns inte komplicerat alls. Jag menar bara att då tex marknaden som värderar Tele2-aktien fullständigt bryr sig noll om korrelationen USD/SEK. Priserna ändras inte helt enkelt på det sätt som beskrivs.

Men varför blandar du då in USD/SEK om du förstår att det inte har något med USD att göra?

3 gillningar

En aktie är en andel i ett företag . Ett bolag noterad på den svenska börsen och har majoriteten av intjäningen i SEK har inget med USD/SEK-kursen att göra. Handelsvarorna så att säga. Om de har massa kostnader i USD och INTE har valutasäkrat så kommer det vara positiv att SEK har stärkts och ge aktien ens skjuts uppåt då kostnaderna mätt i SEK kommer att ha kostat företaget mindre. Att Tele2 aktien har gått upp så mycket har med att de har överträffat marknadens förväntningar.

Hade kronan inte stärkts så som den har gjort hade Tele2 och Swedbank gått upp ännu mer mätt is SEK.

2 gillningar

Exakt. Det var bara ett svar på inflikningen att svenska aktier justeras när svenska kronan faller i realt värde.
Det stämmer alltså inte. Är helt med på det.