Valutarisk: simulator för sambandet mellan nominellt och realt värde

nej precis som x-mind skriver så värderas de endast efter att de överträffat marknadens förväntningar.

Alltså snälla. Om SEK går ner i värde så blir priset på aktien i SEK högre.

Det var väldigt vad det var svårt att ta in.

@slipbit skriver ju samma sak som jag!

Går SEK ner realt ökar priset på aktierna i SEK direkt. Konsumtionsvaror tar tid innan de justerats.

Valutarisken finns i konsumtionsvarorna, ej i aktier.

1 gillning

Det är väldigt svårt att ta in att Tele2s aktiekurs skulle påverkas av att SEK går ner i värde. Deras verksamhet är nästan helt nordisk, och de har intäkter i SEK. När SEK går ner i värde finns ingen automatisk anledning till att aktien går upp. Det kan till och med vara tvärtom.
Jag får inte ihop den här simulatorn alls. Det finns inte en sådan korrelation. @Richard-x beskrev det också?

Just detta gör att deras reala värde knappt påverkas. Både kostnader och intäkterna står ju still!

När Tele2s reala värde står still står Tele2s värde mätt i EUR still (om Euro står still realt). Om Tele2s värde i Euro står still medans växelkursen EUR/SEK ändras. Så ändras priset på Tele2 i SEK!

Bara för att återigen klargöra: du förstår varför folk begär högre lön när vi har inflation?

Eller är du nöjd med stillastående lön när priserna i affären går upp 10%?

Absolut. Men inte heller här är korrelationen 1:1.

Men för aktier är den 1-1.

Då det sitter enorma mängder kapital över hela världen och bara vill tjäna pengar på aktier. Sjunker deras pris (vad de betalar i sin valuta) för några svenska aktier utan att bolaget påverkats kommer de kasta sig över att köpa och driva upp priset.

1 gillning

Jo men Tele2 värderas endast i SEK där de är primärt noterade. Återigen gick Richard x igenom detta tidigare. De värderas helt enkelt inte i EURO och påverkas heller inte på något sätt därmed vid valutasvängningar. Scenariot inträffar aldrig.

Nej för svenska aktier prissätts i SEK. Det finns inget att hämta. Inget arbitrage. Priset är densamma i SEK.

Nej. Det finns akademiska referenser i avsnittet på att aktier inte “värderas” i någon specifik valuta.

En tysk hedgefond ser samma bolag som igår när de tittar på Tele2. Då är de beredda att betala lika många Euro för Tele2. Vilket blir fler SEK när SEK förlorat i värde.

Exakt! Finns inget arbitrage justeras priset på aktien upp når valutan faller!

Hade priset stått still i SEK när SEK faller, då finns ett arbitrage!

Så nej, priset är inte det samma i SEK:

Ok, Jag läser vad du försöker förklara men är inte överens.

Jorden är platt.

Jag förstår hur du tänker och att du inte accepterar att andra tänker olika men om vi återigen tar fallet med ett svenskt bolag som ej är beroende av intäkter eller import så blir det då billigare för en amerikan. Kursen rör sig inte 1:1.

Att de får 1.1 aktie idag till samma pris som en aktie igår justerar ej upp priset på aktien på svenska börsen. Jorden är rund och inte platt.

Ok. Vi lägger ner diskussionen. För vi kommer inte komma längre. Det är okej att ha fel själv eftersom man själv drabbas. Jag kommer däremot moderera bort felaktigheter efter detta så länge det presenteras som ett tyckande utan referenser, bevis eller underlag.

En amerikan (amerikansk instutionell investerare) kommer då köpa det “billigare” svenska bolaget och driva upp priset tills det inte är billigare längre.

Annars finns ett arbritrage för amerikanska institutioner atr köpa företag i länder där valutan (relativt USD) gått ner och sen sälja när valutan vänt.

1 gillning

En mycket intressant diskussion, men också väldigt teoretisk enligt min ödmjuka åsikt.

Som vanlig gränshandlare har jag aldrig – aldrig, upplevt någon form av konsekvens som den som visas i simulatorn för priset på bananer. Det är alltid relativt mycket dyrare i Sverige än i Tyskland, även när man tar hänsyn till moms. Dessutom finns det inget “riktpris” för bananer, priserna kan också fluktuera mycket i Sverige.

Bananer är bara en illustration. Suck. :see_no_evil_monkey:

3 gillningar

För det första nej de kommer inte köpa bolaget av den anledningen eftersom det värderas i SEK.

Och nej de kan inte köpa bolag för att de tror att kronan ska gå upp och kalla det arbitrage

. De vet aldrig åt vilket håll kronan går.

Skulle man däremot veta att kronan dippar så kan man absolut handla sen sälja när valutakursen hittar tillbaka. Men man kan inte kalla det arbitrage

Vaaa?? Vad snackar du om?

Ingen har sagt att någon ska handla på tror om framtiden! De handlar efter de ser att kronan gått ner medans företagets pris i kronor inte gått upp.

1 gillning

Jag förstår. Inte för att vara en ljussläckare, men illustrationen fungerar nog bara på de som inte vet vad saker egentligen kostar. Färsk mat är ett tidskritiskt livsmedel och varar inte för evigt som guld eller, för den delen, aktier.