För ungefär tre månader sedan flyttade jag över allt sparande till Lysa från mitt Avanzakonto. Sålde av mina fonder och även sonens fondsparande och startade på nytt på Lysa, 50/50 bred/hållbar och en 100/0 fördelning. Sålde också av min lilla lekhink och även bufferten fick följa med.
Man kan diskutera home bias och avgiften i oändlighet men herre min skapare vilken sinnesfrid jag fått. Från att ha gått in på Avanza flera gånger om dagen kan det nu gå dagar innan jag kikar in på Lysa. Tanken att ens byta fonder eller spekulera i en ny lek-aktie är som bortblåst och jag känner ett betydligt större lugn kring sparandet, inte för att utvecklingen blir bättre eller sämre, men för att jag inte kan sätta käppar hjulet för mig själv eller vara reaktiv när DI sätter sensationella rubriker.
Lovar att detta inte är sponsrat av Lysa, ville bara dela med mig av en förändring som gett mig ett nytt lugn och glädje i sparandet
Kul att du hittade en lösning som passar dig! För min del lägger jag ungefär fem minuter i månaden på att månadsspara i en indexfond, så jag känner inte att jag behöver betala för en sådan tjänst. Det viktiga är egentligen att hitta ett sparsätt som man kan hålla fast vid på lång sikt, och för mig fungerar en vanlig indexfond väldigt bra.
Och det säger sjukt lite om hur det går i framtiden. Lysa har EM och det har inte de flesta globalfonder. Vem vet hur denna skillnad påverkar framåt? Inte du, inte jag - ingen
Kanske kan vara det smartaste om it bubblan spricker. Såg igår på dagens industri att global inte lever upp till namnet enligt skribenten. Anledning är att de är tungt investerade i it och usa.
Var betal sida så vet ej mer än så. Men lysa är mer sprid än global överlag. Så är säkert ett bra beslut. Det slår ju snittet fortfarande.
Det var en ovanligt dålig artikel. Man bör veta vad man köper/äger och varför. Anledningen till att USA/Tech väger tungt nämndes inte alls. Det lät som att det var aktiva bets från fonderna när det är helt tvärtom.
Vet inte om jag håller med riktigt, det har hela tiden varit diskussion kring Lysa vs att köpa fonder billigare själv.
Jag har alltid argumenterat för att välja indexfonder + sparkonto istället för Lysa.
Dels för att Lysa kostar betydligt mer och dels för att lågavkastande räntepapper m.m. inte passar på ISK då skatten inte tar hänsyn till att ens avkastning är kass.
Kanske var längre tillbaka. Men mins att jag hittade detta forum pga en länk om en diskussion om det. Plus att det prisades lika mycket som index osv. Sedan har det ju ändrats. Precis som lf var favorit, Sedan dnb, och nu Plus osv
Det är väl inte fel att olika alternativ uppmärksammas? Jag upplever inte att Lysa dissas men kritiseras av vissa för högre avgift. Oftast glömmer kritikerna att EM ingår i Lysa och priset då är konkurrenskraftigt. Jag har själv en del av kapitalet på Lysa och både för-och nackdelen är att det är så galet tråkigt! Går aldrig in där och glömmer nästan bort det. Det är ett värde i sig för de flesta pillare (inkl mig själv).
Jag har hittills i år betalat 2800 i avgifter på mina olika konton (ISK och räntekonto) hos Lysa. Är värt avgiften alla dagar i veckan. Hittills i år är min avkastning på hela Lysa + 6,48% alla kontona ihop och 100% aktier + 13,85%.
Lite som dig också eller mer. Jag tycker också 60/40 fonder hjälper en att få ner farten på hjärtslagen. Enskilda aktier lever ju sina liv. Idag Novo och en vecka sedan Axfood för att nämna några exempel.