Kvartalsskatt på iskkonto

Hej jag har en 60/40 hos lysa där jag ska fördela 40% på sparkonto istället och 60% går in i min långsiktiga portfölj istället.

Frågan är ska man ta ut allt nu till mitt sparkonto och sätta in de 60% efter april för att slippa skatten som dras i första kvartalet. Eller det är så pass lite att det inte kommer göra nån direkt skillnad? Det rör sig om 60k

Du får exakt samma skatt på de pengarna du sätter in som om de varit kvar på ISK över kvartalsskiftet.

Tillägg: Så de pengar som ska till sparkontot är det bra om du tar ut innan sista mars. Skatten ligger på en knapp undralapp per 100 tkr och kvartalsskifte/insättning.

Nä de 60k ska från min 60/40 till min 90/10 som också ärpå lysa

På Lysa kan du också överföra utan att det beskattas som insättning

4 gillningar

Jag trodde det var ca 1% per år, så en fjärdedel av det per kvartal?

Schablonintäkten är 1,25% för 2021. (Kan stiga om räntorna stiger.) Det ger 0,03125% per kvartal/insättning. På det beloppet tas sedan 30% skatt, d.v.s. 0,09375%.

1 gillning

Så vid varje månadssparande dras det ca 0,094%, knappt 5kr för varje 5000? Om det är för varje ny insättning dvs

Jag var inte helt tydlig. Det dras ingen skatt vid insättningen på ISK, utan det samlas ihop till nästa års deklaration.

2 gillningar