Ja Lysakonto 1 95% aktier 5% räntor…Lysakonto 2 90% aktier 10% räntor…kanske räcker med 1 konto och månadssparandet börjar ju inte förrän om 1 månad.
Dessa två är ju mer eller mindre samma. Antingen skulle jag köra på det alternativet som Lysa föreslagit för dig. Jag förstod det som att det var 83/17?
Annars kulle jag köra 100/0 om det är på lång sikt. Men sedan när det börjar närma sig att du faktiskt ska ta ut pengarna eller börja använda dom så gäller det att sänka risken genom att lägga in mer räntor. Tänk 10% aktier per år i sparhorisont.
Jag tog bort mitt Lysa 2 konto och har nu bara Lysa 1 kontot kvar. Jag ändrade fördelningen till 85/15 och ökade månadssparandet till 1000 spänn i månaden.
Jag kan ju ändra och laborera i 1 månad tills sparandet börjar 26/8 2022.
En sak som är bra att komma in i, är att inte röra sparandet. Hitta en nivå du gillar, försök sen att inte logga in på ett eller två år. Eller tio. Men framförallt inte ändra och justera. Och inte ta ut utifall det råkar gå ner eller att tidningsrubrikerna skräms
Jag tycker att frågan om du ska välja 85/15 eller 90/10 eller 80/20 spelar en relativt liten roll. Att du väljer en övervikt av aktier visar på att du är villig att ta lite större risk, med ökad chans att få en större avkastning än om du valt en 40%-ig andel räntefonder samt att du har intentionen att spara över en längre tid - stämmer detta? Om du snarare är en försiktigare person som vill spara men kan tänka dig att du kan komma att behöva sälja av din investering inom en relativt snar framtid - så är den stora andelen räntefonder till för att skydda emot stora förändringar i marknaden då de är betydligt mer stabila än aktier (dock generar de lägre avkastning).
När du väl har bestämt dig för att investera så ska du inte gå och ändra något. Om du känner ett behov av att hålla på att pilla behöver du gå tillbaka och läsa på kring varför det är en dålig idé - du kan läsa på om action bias som det kallas här: Action bias - Wikipedia.
Jag rekommenderar dig starkt att titta på RikaTillsammans avsnitt på youtube eller lyssna på de som podcast där de behandlar just vad man ska tänka på som ny investerare - även om du investerat förr, det är alltid bra att friska upp minnet!