Investera större summa just nu?

Ja det är inte lätt att veta om det kommer en dipp eller inte. Om det känns rätt så kan du dela upp som du säger. Men för min del vill jag vara investerad med så mycket som möjligt hela tiden. Jag har satt in större klumpsummor på en gång och inte oroat mig för hur det går. Så länge man är långsiktig och inte säljer förrän man verkligen behöver pengarna i framtiden så är det lugnt.
Känslomässigt kan det vara rätt att dela upp.
Klarar du av känslorna så är det bättre in med allt på en gång så att pengarna jobbar för dig. Du behöver inte logga in för att kolla hur det går om det känns oroligt. Så länge du skaffar globala indexfonder och låter dem vara så blir du en vinnare så länge du är långsiktig.

1 gillning

Istället gör att investera allt på en gång i 100% aktiefond kan du sejfa om du istället köper 50/50 eller typ 60/40 portfölj i någon robot eller blandfond. Det gjorde jag och det känns bra :blush:

1 gillning

Glöm inte att om historien upprepar sig så är “långsiktig” här över 15år. Gick du in i en global fond i slutet av 2000 så var du på +/- 0 först 14 år senare. Inte roligt att titta på negativa siffror under så lång tid även om man vet att för eller senare har jag fått tillbaka vad jag gick in med och att statistiken säger du gjorde rätt. Under den tiden så var börsen även ner 50% 2 ggr vilket lär kännas nattsvart för många.

Så har du en större summa så kan många nog tycker det känns bättre att gå in under en längre tid eller bättre, gå in i en 60/40 portfölj eller liknande.

Ja det är det känslomässiga beslutet. Tyvärr vet man inte om det går ner direkt när man köpt. Är det lång sparhorisont är det i alla fall mest logiskt att sätta pengarna i arbete direkt.

Hur stor del av beloppet kan/vill man vara långsiktig med på riktigt dvs 10+ år? In med hela det beloppet på 100 procent aktier. Den del av beloppet som man tänker att behövs tidigare får placeras i räntor. Känns det fortfarande jobbigt kan man fundera på om andelen långsiktigt ändå inte är för stor.

1 gillning