Jag fick en större summa pengar vintern 2022, tryckte in allt i LG GlobalIndex för det var vad forskningen sa.
Tre veckor senare kom bakslaget och det tog ett år innan jag var ±0, jag hade haft markant mer pengar idag än om jag delat upp och investerat per månad.
Kör månadssparande, klumpsumma var väldigt mentalt jobbigt det året.
Vilken rejäl otur. Tror att en bra grej för mig personligen vore att inte “se tillbaka” på det sättet, inte ens försöka räkna ut hur mycket mer jag haft om jag hade gjort annorlunda. Med det sagt beklagar jag återigen hur det gick för dig, spåkulan hade ofta kommit väl till pass!!
Jag hade väntat till våren. Det är lite för haussigt just nu. Kan mycket väl bli en rejäl sättning. Och den eventuella avkastning du missar på 6 månader går att leva med.
Vad tycker du skulle vara jobbigare: Om du köper och börsen går ner eller om du inte köper och börsen går upp? Svaren på dessa frågor kan ge dig en guidning! Själv tycker jag det är värre att vara utanför och se en uppgång än att vara med om en nedgång Och kör man månadsspar i ett år kan det ju lika bra gå ner om ett år också vilket kan vara lika jobbigt. Tänk att börsen stiger nu ett år och du månadssparar och går därmed miste om delar av avkastningen och sen går börsen ner när du precis avslutat ditt månadsspar på ett år! Annars är ju en idé att köra t.ex. hälften räntor och hälften index och vikta upp aktiedelen under en tidsperiod
Tycker ändå man kan lägga till att börsen är historiskt dyr just nu. SP500 ligger på CAPE 37-38 eller något i den stilen. Detta har bara skett en gång tidigare, runt millenieskiftet, och vi vet hur det gick då.
All forskning som man på ett närmast fundamentalistiskt vis hänvisar till här på forumet, gällande att man ska in med allt på en gång är baserat på genomsnittlig data, inte baserat på dagens CAPE Man pratar ofta om 10 års horisont och det är väl ett bra snitt annars men jag tycker att man ska ha en sparhorisont på iaf 20 år om du ska ha allt ditt kapital på börsen idag, och då kan du lika gärna gå in med allt på en gång nu och räkna med att inte är ett otroligt scenario att, enligt historiskt data från det enda tidigare tillfället med dagens värderingar, främst kommer att vara utdelningen som står för din avkastning närmaste åren.