Läge att investera sitt sparande?

Det viktigaste du kan göra när det gäller att investera dina pengar är att börja.

Det näst viktigaste är att inte investera pengar du skall använda inom de närmaste 2-3 åren.

Tänk långsiktigt, 10 år minst.

Lägg inte alla äggen i samma korg. Jag hade delat upp summan så att en del fonder, en del fondrobot typ Lysa och en del “säkra” aktier.
Säkra aktier finns inte men det finns aktier med lägre risk.

Om du investerar i aktier så sprid risken med ca 5-7 olika kategirier. Fastigheter, transport, energi T.ex.

Vilket råd man än ger är det absolut bästa rådet…börja!
Du “förlorar” pengar på att ha dem på sparkontot då inflationen äter upp spar räntan
blixtsnabbt.

Jag hade lagt alla pengar på ett sparkonto med ränta och fria uttag, typ 2,25% ränta.

Sen hade jag skapat två portföljer. En med 60/40 och en med 100/0. Sen hade jag bestämt hur mycket buffert jag ska ha. Resten hade jag månadssparat in under 4 års tid i de två portföljerna.

Säg att du har 1 miljon att investera. Då hade jag månadssparat 8000 kr i 60/40 portföljen och 12000 kr i 100/0 portföljen.

Lägg INTE in allt på en gång. Speciellt inte nu när tredje världskriget är runt hörnet. T.o.m Warren Buffet tycker det är en dum idé. Dollar cost averaging är super kraftfullt på en indexfond.

Hade du haft pengarna på börsen i 100 år så är det statistiskt bäst att investera allt på en gång. Men skit i det rådet. Använd sunt förnuft. Sprid ut dina pengar över tid. Köp högt och lågt. :+1:

1 gillning

Håller med Thomas. Det viktiga ordet i hans inlägg är “Månadsspara”.

Skillnaden är att du sannolikt månadssparat över tid och att värdet har ökat så pass mycket att du fortfarande ligger på plus trots kanske 30% nedgång. Investerar man allt på en gång så blir det idel röda siffror om det går dåligt på börsen strax efter det och det är givetvis svårare att hantera känslomässigt.

DVS att investera i delar istället för allt på en gång är ett rent känslomässigt beslut. Det är ju ok, men man ska vara medveten om det.

Att jag investerat innan och har svarta siffror spelar ju liksom ingen roll. Om någon köper lika mycket idag så är dom ändå på exakt samma plats ekonomiskt, det enda som skiljer är berättelsen om hur man kom dit.

1 gillning