Ok. Ingenting. Därför det inte gick att googla. “Menar du Köln?”
Köjn = krypto, på RT-slang.
Inte hört någon börsanalys från Kurt-Ove. Bara att SEK är så lågt att den omöjligt kan falla mer.
Vet inte vad han har för track record för valutaspekulationen men kanske är billigt att betala av lån i SEK när den står lågt.
Har du döpt dig till “Ove”? ![]()
![]()
Varför skall man öht spara om man inte tänker på framtiden och ta ut lite pengar när man kommer på något man väldigt gärna vill göra samtidigt som börsen gått upp kraftigt ett tag?
(80 år från det jag började spara innebär att jag skulle börja ta ut mina pengar när jag är 100 år, alltså om 37 år…)
Min taktik är att ta ut en liten del av vinsten.
Säg att man har 1 miljon på Avanza, förra året gick ju de globala indexfonderna upp runt 25%, alltså 250 000 kr.
Då kan man ta 100k och hitta på något roligt och ha kvar 1,15 miljoner. Alltså växer beloppet fortfarande och man kan använda en del av vinsten för att ha kul!
Tycker man att det känns bubbligt och aktiedelen av ens totala kapital (inkl bostad) har dragit iväg så kan man ju alltid se över sin risknivå.
Funderar man mycket på det, tom när man ska sova, så är det nog ”magen” som försöker säga en något.
Alla sådana beslut och överväganden är väldigt individuella och situationsberoende så vad som är rätt för en person kan vara fel för en annan. Alltså inga generella slutsatser.
Jag tror dock själv inte på ”allt eller inget” utan att man tar eventuella förändringar stegvis mot ett nytt mål för ens risknivå.
Jo. Den har man hört. Den variant jag hört är att när ex även kvällspress typ Aftonbladet börjar intresseras sig för att ha artiklar om aktiemarknaden och placeringar är nedgången nära. Ingen koll på om det har stämt historiskt.
Resonemanget är väl att när Knut-Ove gått in finns inga ytterligare köpare. Men är KO så kapitalstark att han ens är relevant?
Ja svårt att veta och lätt att vara efterklok. Läste några inlägg på forumet från i början av 2024 där folk skrev de sålde/tänkte sälja av pga den kommande krisen. Istället kom bästa börsåret på länge…
![]()
På tal om att vara efterklok då… ![]()
Marknaden är ju högt värderad med “All time high”. Så det är absolut ett bra läge att se över sin riskprofil och göra en ombalansering.
Men att sälja av rubbet och tima marknaden a la Knut-Ove kan likställas med att skjuta en kolibri med Robot 15.
Rekord har ju en förmåga att slås av nya rekord
Står fast vid att ifall man tror att man kan förutse marknaden, som består av oändligt med parametrar, så kommer man ta dåliga beslut hela livet.
Köp och håll, sluta tänk så mycket, glöm bort pengarna. Köp och håll en global passiv indexfond i 20-80 år.
Ta ut en del av vinsten vissa år, som nu förra året med 25% uppgång, ta ut 5-10% av vinsten och gör något kul, men låt det växa!
Bufferthinken och mellanriskhinken bör vara fyllda nu och sen är det bara att åka med. Se till att ha en bra båt, så att du kan sitta stilla i den.
Sedan hade vi ju burksamlaren Curt ( burk Curt) i Skellefteå som hade många miljoner när han dog. Han hänge på bibblan dagligen och läste om aktier mm och placerade burkpengarna i guldtackor och aktier i Luxemburg. så vad säger att en vaktmästare inte är påläst och faktisk kunnig?
Hallå! Påstod du att någon kunde förutspå marknaden och slå index med guld och Luxemburg? Nu bröt du nog mot RT - Kodex? ![]()
Inget illa om Burk-Curt, han satsade på time in market och fortsatte köpa
Många här verkar tycka det är bra att ta ut en del av vinsten för att ”göra nåt kul”. Men inte bra om man tar ut en del av vinsten för att amortera av huset🤔
Då skulle man på nåt sätt svika ideologin som predikar oändlig långsiktighet….
Jag skummar själv av delar av förra årets uppgång för att minska bolånen och sänka (i min mening) vår risk något. Blir också ett mentalt plåster om det nu skulle dyka rejält i år. Då har jag i alla fall räddat en del av tidigare vinster.
Skulle det fortsätta upp så behöll jag ju merparten
investerat och kan även glädjas åt det.
W
Om du nu är 63 år så skulle jag tänka en gång till, och då över vilken lånebild du ser framåt, inte bara för huset utan som helhet för ekonomin. Bostadslånet är det bästa lån du kan ha och motsvarande lån blir betydligt svårare att få igen vid 60+ med tanke på att inkomst framåt går ner betydligt i och med kommande pensionering, vilket naturligtvis långivare har med i sin kalkyl.
Lite märkligt att du utgår ifrån att det här gäller alla och att alla därför skall agera därefter!??
Vi själva (63 och 64 år) och många av våra bekanta kommer att ta ut pensionen på 20 år och därmed inte minska inkomsten särskilt mycket eller inte alls. Dessutom är många helt skuldfria och behöver inte tänka på några ränteutgifter öht. Det är inte så att alla har ett maniskt behov av att tänka på att öka förmögenheten fram till graven utan nöjer sig med att ha tillräckligt (eller redan mer)…