Om krisen är här så är det väl bara att ta sig igenom björnmarknaden och månadsspara rakt igenom konsekvent. Får fokusera på inköpsvärdet av värdepappret och inte marknadsvärdet. Över tid kommer det att återhämta sig förutsatt att man inte säljer och är diversifierad? Allt annat vore väl att försöka förutspå marknaden. Time in the market beats timing the market.
Säg att en global indexfond går upp mellan 500-1000% de kommande 20 åren. Ganska bra att hänga med på det tåget väl?
Ifall man har barn så kan det vara ganska härligt att de får ärva några miljoner mitt i livet.
Eller att denna går ner 50% eller mer under 20 år. Inte så kul att tvingas hänga med ner om man planerat att använda pengarna på ålderns höst eller ge till barnen.
Varför skall man fortsätta spela om man redan vunnit spelet, slutat arbeta och snart är pensionär. Om man nu inte bara tycker det är roligt och en sport att se hur rik man kan bli innan man dör vilket är ok det med men inte för alla.
Är man ung och tänker spara länge och tills man har tillräckligt eller mer håller jag med dig.
Var försiktig med att göra antaganden om framtiden. Historisk avkastning är inte garanti för framtida avkastning. På riktigt.
Investera bara kapital du kan klara dig utan.
Inte lika kul att åka med på tåget som spårar ur. De flesta avgångar kommer fram till destinationen, men inte alla. Kom ihåg att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning (oavsett sparhorisont).
Nej men finns inget annat alternativ. Vad ska man göra? Investera i Bitcoin? Ha alla pengar i madrassen?
Vad är det som säger att företag i världen skulle sluta gå med vinst eller att vi slutar innovera? Om det händer är nog mina sparpengar det minsta problemet.
Detta känns väldigt osannolikt.
Ifall en global indexfond är minus mer än 50 procent på 20 år så är mänskligheten över sedan länge.
Så du bettar alltså på att antingen är mänskligheten över eller så går den globala indexfonden upp över 20 år.
Jag bettar på indexfonden!
Med mänskligheten över så menar jag total katastrof och total systemkollaps.
För övrigt har en global indexfond aldrig gått ner mer än 40% historiskt. De återhämtar sig i regel riktigt snabbt också.
Krisen är alltid här enligt någon därute.
Ja jag visste att många på forumet har en negativ syn på världen och framtiden, men att tro att en global indexfond ska gå ner mer än 50% på 20 år måste nog ta priset.
Sjukaste jag läst på länge.
Håller med men är det helt omöjligt? Mitt argument är att behöver man inte ens tänka på denna lilla risk varför då ta den?
Jag bettar inte på någonting alls, mitt argument är att jag och andra jag känner inte ens behöver bry sig eller ens fundera över det här utan kan leva glatt vidare utan att ens bry oss! Därför köper jag inte argumentet att alla skall tänka och skall agera som du gör oavsett fas i livet.
Hur gammal är du och hur många nedgångar och krascher i ekonomin har du själv upplevt i ditt liv?
Har längtat efter en ordentlig kris som 2008 enda sedan 2008 och förlikat mig med tanken att det tyvärr kanske är den enda krisen jag kommer få uppleva under min livstid
Inget är väl omöjligt men historiskt har det varit få röda år jämfört med gröna:
FTSE All-World historical performance 2003-2024
Förstår att detta inte är en garanti för framtida avkastning men har svårt att se att vi inte skulle utvecklas som civilisation och se ökade vinster nästkommande 10-20 åren.
Att helt bortse från tidigare avkastning och tänka att företag helt plötsligt skulle ha svårt att generera vinst världen över känns lite långsökt.
Jag köper VWCE på Avanza med värdepapperskredit (max 10%).
Jag har gjort detsamma men sedan nittiotalet. Göta Petter vad det sög att vara nyutbildad hantverkare och inte ett jobb i sikte och samma hos alla man kände. Och lägenheter i centrala Göteborg gick för en spottstyver, men det hade man ju ingen
Men jag omskolade mig och fick en bättre karriär. Man ska aldrig förslösa en bra kris ![]()
Att prata om kriser ger många klick ![]()

Och de senaste 20 åren är hur vi skall definiera hela mänsklighetens +10,000-åriga historia!?? ![]()
Tycker du på fullt allvar att vi som är 50-60+ med mer pengar än vi behöver fram till graven skall satsa fullt ut på börsen, Bitcoin eller whatever??? Om madrassen minus inflationen ger mer än nog för att leva ett rikt liv fram till graven skall vi då riskera det genom att spela vidare??
Eller vad menar du?
Nej, det har jag aldrig sagt. Det jag har sagt är att jag tror att börsen kommer gå upp över tid och att vi framöver kommer få se många gröna år. Min tro på börsen ska inte ses som finansiell rådgivning.
Att spara på sparkonto är inget fel. Däremot ser jag att det kan vara fördelaktigt i min ålder att vara investerad då jag har en tro att börsen kommer gå upp över tid (förutsatt att man har en diversifierad portfölj). ![]()
Agree, det var precis det jag skrev i tråden tidigare oxå, unga år och låång sparhorisont ![]()
Det är intressant att man alltid hänvisar till empirisk forskning som baseras på historisk avkastning där man säger att “börsen avkastar x%” i snitt, sen i samma mening nämner man gärna att historisk avkastning är ointressant.
Med det i åtanke, att all vetenskap vi har baserad mer eller mindre på empiriskt forskning och data, då ser man ekonomin densamma hela tiden, alla större avvikelser, såsom de senaste två åren behöver då få motsvarande negativa reaktioner, som det alltid har fått förr eller senare historiskt. Det är dessutom ganska ovanligt att man har två efter varandra så bra år, det brukar följas av nedgång som heter duga. Om man nu tror på forskningen, då vi skall ha ett snitt närmare 8-10 än 20-30%… :). Att vi får minus 10-20% i två år skulle vara högst logiskt.
Ännu mer intressant är att du väljer att presentera data precis efter en av de riktigt rejäla långa nedgångarna, dvs tidigt 2000 och endast har med finanskrisen. Man väljer sin sanning med statistik.
Jag ligger själv investerad men diverserad, vi har varit här förut men har ingen aning om det kan tuffa på ett år till, smälla rejält imorgon eller som jag hoppas, få en mjuklandning.
Bra, då köper jag med 20% rabatt i två år för att sedan få fin avkastning igen. ![]()