Börsen går som tåget

Svenska börsen har helt klart luft under vingarna och enligt Swedbanks barometer nått girighetsnivå.

Jämför de två graferna nedan. Största bolagen i USA, där ni ser mönstret nedåt i grafen sedan ATH och den senaste uppgången:

De största svenska bolagen:

Helt klar skillnad på bedömning att det är över, ändå förespås Sverige som har betydligt lägre styrränta än USA få en djupare lågkonjunktur än USA.

Swedbanks barometer har kanske rätt med girighetsnivån.

Inflationen högre än förväntat i Sverige. Amerikanska börsen trendar nedåt. Känns som en tidsfråga innan svenska börsen hakar på nedåt igen.

Gör den?

3 gillningar

Jag tycker graferna är lite missvisande eftersom de är i två olika valutor och dollarn har gått från 9kr till 10.40 under perioden.Räknat i dollar har iShares OMX Stockholm Capped UCITS ETF gått ner 20,59% senaste året (1Y). Dvs sämre än de 14,23% i ditt s&p 500 exempel.

Säkert mycket kapital som fortfarande står utanför börsen.

Om vi fortsätter upp ett tag till så kommer det börja klia i fingrarna på dessa.

4 gillningar

Jag förstår inte alls hur det är missvisande?

Graf 1 visar hur amerikanska företag är värderade i sin egna valuta och graf 2 visar svenska företag i sin valuta.

Det skulle snarare bli gravt missvisande att konvertera svenska företags värderingar till annan valuta än den egna börsens valuta.

Det blir missvisande för att USD/SEK rör sig också, det vill säga den bas du mäter respektive index i är inte jämförbara.

För att ta ett extremt exempel, säg att svenska börsen ett år går +100% mätt i SEK men SEK tappar -50% mot alla andra valutor som ligger stilla mot varandra. Sedan jämför du det mot ett amerikanskt index som går +20% mätt i USD medans USD ligger still mot allt förutom SEK. Vem har bäst resultat, den som investerade alla sina pengar i det svenska indexet eller den som investerade allt i det amerikanska?

Kul med lite uppgång, men blir samtidigt ganska matt över när en uppgång på två veckor uppfattas som en vändning. Många aktier har tappat mellan 50-90% av sitt värde och som ägare till en del av dessa så kan jag lugnt säga att vi behöver långt mycket mer uppgång för att ens på något vis vara nöjd.

Mitt hopp står till vad @Oscaronsson skrev, dvs det borde nu finnas enorma summor som står utanför aktiemarknaden som i något läge skall in på börsen. Då blir det en uppgång på riktigt.

Trenderna är ju ganska lika, att OMX stiger snabbare nu tror jag delvis beror på en stark dollar och en svag krona.

Du skojar, men i någon mån måste det ju stämma? Värdet på bolagen kan ju inte gå ner som naturlag bara för att inflationen är hög. Alltså borde priserna på bolag också gå upp med inflationen. På kort sikt antar jag dock att minskade marginaler och sämre ekonomiskt läge påverkar negativt mer.

Vet inte om detta stämmer i praktiken dock.

1 gillning

OMX backade ca 30% från slutet av 2021 till hösten 2022 och är sedan dess upp 20% så treden är starkare än två veckor,…
Tänk på att börsen ligger före, nedgångarna kom inte pga företagen presterade dåligt utan pga händelser som förväntas sänka bolagens resultat och att vi är på väg in i lågkonjuktur, Vi har ännu inte sett jättemkt av detta i verkligheten, vårens resultatrapportering kommer att bli intressant och kommer sätta nivån för vad som händer framåt. Det finns ju en hel del positiva signaler nu också.

Finns givetvis branscher som hade det tufft innan typ detaljhandeln som går dåligt, fastighet är sällan bra när räntorna går upp.

Utan att veta vad du pratar om för aktier så kan man väl förmodligen utgå från att vi pratar om gravt övervärderade aktier om de backat 50-90%. Företaget kan ju vara bra men aktien orimligt värderad som typ Tesla. Sen finns ju massor av förhoppningsbolag varav de flesta aldrig kommer återfå sina värderingar.

2 gillningar

Lite förenklat kan man väl fundera om de minskade marginalerna påverkar vinsten mer än inflationen?
Allt annat lika så borde ju vinsten öka i takt med inflationen.

Ja precis, men när hela samhället ställt om till nya prisnivåer borde ju även prissättningen av företag följa med?

Fastighetsfonder är de fonder som gått bäst i år. Det är svårt att hitta linjära samband. En sanning idag är kanske inte en sanning i morgon. Det enda som är odiskutabelt och sant på riktigt är kursutvecklingen.

Har börsen någonsin bottnat innan en recession?

Ja, jag försökte bara säga det på ett litet annat sätt, där jag dök lite djupare och tittade på värdet företagen generar (vinsten) i stället för priset på aktien.

Dvs, marknaden bör prisa in två saker i de kommande rapporterna, det försämrade ekonomiska läget (-) och inflationen (+).
Jag har ingen aning hur mycket det ena eller andra kommer påverka i rapporterna, jag har heller ingen aning hur mycket som faktiskt är inprisat. Jag har heller ingen aning om jag tänker rätt.

Mao, jag har ganska liten aning :sweat_smile:

Du menar att du inte vet med säkerhet hur börsen kommer gå i år? Du är i gott sällskap! :sweat_smile:

3 gillningar

Ja de stiger kraftigare nu men de också mer stryk under nedgången. Sen har du givetvis rätt i att de ena situationen aldrig är den andra lik.

Att de gick så dåligt förra året kan vara ett skäl till att de går bra nu. Kanske. Det där kan man inte veta och därför försöker jag bara fokusera på kursutvecklingen. Det är till syvende och sist den som ska betala mitt bröd.

Nu tror jag ni skojar med mig :slight_smile:

Om man tittar på olika börsers optimism, och vill se vilka av dem som återhämtat sig bäst. Vi pratar inte om vilken marknad det varit bäst att investera i, utan hur marknaderna återhämtat sig från ett neutralt perspektiv, så kan man inte börja konvertera de olika börsen till andra valutor än de handlas i.

Skulle vi tex. konvertera S&P500 till SEK, så kan vi inte göra en bedömning över hur den marknaden går då valutan då spelar allt för stor roll.

Det hade blivit så här:

Knappt en björnmarknad i USA, vad oroar sig folk för…

Ska man bedöma en marknads återhämtning, eller hur det går för den måste man göra det i marknadens egen valuta.

För övrigt har dollarn gått mer eller mindre sidledes mot SEK sedan november, uppgångarna på respektive marknad är ej korrelerad med någon valutaförändring mellan USD/SEK.

Jag står fast vid att svenska börsen (OMX30) är betydligt mer optimistisk, nuvarande kurs är högre än nästan alla tidigare björnmarknadsrallyn/skuldror som vi haft sedan nedgången för den egna börsen, medans USA är fortfarande inte högre än sitt senaste (lägsta) rally.