När man vill studera varje marknad var för sig så är det såklart fine (för teknisk analys etc). Men när man ska jämföra direkt mellan olika marknader så måste det såklart göras på samma basis. Inte ovanligt misstag som jag ser var nu senast när flera på sociala medier som huvudsakligen investerar i amerikanska aktier började dela sin överprestation över DJ index. Där hade de missat att den avkastning Avanza visar är i SEK, medans DJ Index visades i USD. Så man hade helt enkelt missat att all överprestation kommer från USD/SEK.
Men det är ju just detta jag inte gjort genom att presentera S&P500 i USD och inte omgjord till SEK.
Hur planerar du investera i svenska aktier / index under 2023.
- Sitter still i båten med det jag redan har / inte har investerat
- Har redan investerat / viktat upp
- Planerar att vikta upp under 2023 men avvkatar just (inväntar bättre tillfälle)
- Planerar vikta upp / investera stegvis under året
0 röster
Fastighetsbolagens kursuppgång kan ses som en spekulation i att räntetoppen snart är nådd.
Huruvida vakansgraden påverkas av en lågkonjunktur är nästa huvudvärk för branchen.
Stor risk att det bara rör sig om ett “sucker rally” då vi har alldeles för många problem i världen just nu, varav den höga räntan endast är ett. Missar hellre en liten uppgång än sväljer ett stort ras.
Hej
Svenska börsen är kanske mer optimistisk, eller inte. Men graferna du bad oss titta på hade en gömd faktor.
Här är guldet för vad jag tror är samma period.
Om man tittar på graferna verkar ju svenskt guld verkar ju vara bättre investering än amerikanskt…
Går det lägga till ”Investerar som vanligt.”?
Jag kanske ökar på ett par % på månadssparandet, men fortsätter med min långsiktiga plan i övrigt. 
Nej det finns ingen gömd faktor.
Håller med, men kan inte valutarörelserna ändå ha ett finger med i spelet när det gäller de olika börsernas optimism? Man kan väl förmoda att en svag krona ligger de svenska företagen som exporterar i fatet, tillsammans med en svag krona kan de förefalla lågt värderade för någon som sitter tung i annan valuta. Speciellt om man spekulerar i att kronan kommer förstärkas.
Valutorna rör sig hela tiden och det har inte skett något speciellt på den fronten på senaste tid. USD/SEK har som jag visade i en annan graf gått sidledes sedan november.
Svensk börs är en mycket mindre börs än den amerikanska, min hypotes är att små börser kan lättare drabbas av både rädsla och optimism.
Nej, precis, USD/SEK (eller EUR/SEK heller för den delen) har inte rört sig uppåt, kronan är fortfarande svag.
Vilket kan medföra en större vilja att styra pengar in på svenska börsen, enligt följande tes:
Det kan nog vara en korrekt hypotes det med, men det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Skulle säga att det nog hör hemma i första alternativet isåfall 
Omröstning
Vid vilken nivå på “korrigering” från dagens nivåer för OMXS30 skulle du anse / känna dig bekväm att börja vikta upp / gå in extra på Svenska aktier.
- -5%
- -10%
- -15%
- -20%
- -25%+
- +/- 0 (jag är happy med dagens nivå)
0 röster
Jag har redan viktat upp mycket så jag svarade +/-0. ![]()
Jag låter den vanliga ombalanseringen ta hand om det där. Har kontinuerligt fått ta från annat till Sverige-fonden vid de senaste ombalanseringarna, och nu ser den ut att kunna ge tillbaka en del nästa gång jag balanserar om.
Hur ofta gör du dessa balanseringar ?
Helst inte så ofta eftersom jag har några tillgångar som ETF:er som då kostar växlingskostnad och courtage, men det har varit lite stökigt det senaste året, så har ändå balanserat om ett par gånger. Tittar på Sverige-fonden och ser att jag gjort större köp i maj och i slutet på augusti. Inte optimalt på botten, men den stod avsevärt lägre då än den gör nu.
Jag tittar på vikterna i en Google Worksheet och ombalanserar om det är för sneda vikter.

Det är många som är för mycket off nu, men de tre sista raderna är ETF:er och jag hatar att ombalansera dem.
När jag månadssparade så köpte jag viktat varje månad så att andelarna justerades, men nu månadsparar jag inte, så får bli klassisk ombalansering ibland.
Är det inte mer rationellt att ombalansera vid behov snarare än vid en viss tidpunkt. Rätt mycket kan hända på en månad.

)