Ska jag stoppa fondköpet nu efter Trump vs EU-kaoset?

”Jag vet att man inte ska marknadstajma, men …”

6 gillningar

Under förutsättning att din sparhorisont är många år och du vet att du kan stå ut med en nedgång, satsa på den billiga breda globala aktieindexfonden du nämner. Alltså: Om du inte kommer ta ut några pengar, även om det går ner säg 30 %, genomför ordern. Det kommer göra dig rikast, utifrån den samlade erfarenheten. Jag har aldrig tagit ut pga nedgång eller pga tankar/oro kring framtida utveckling, varken under början av pandemin, före eller efter. Om du tror att du behöver minst en femtedel av kapitalet inom fem år, kan du behöva se över din strategi. Likaså om du inte tror att du kan hålla fingrarna i styr vid en börsnedgång. Du måste kunna sova gott.

Som andra redan har svarat, ibland finns det andra värden som är viktigare än den (sannolikt) största avkastningen. Var i en liknande situation för exakt ett år sedan (fast med ett mindre belopp) och var nära att trycka på Köp allt-knappen på en global indexfond. I sista stund fick jag kalla fötter och bestämde mig att pytsa ut pengarna under minst ett år i stället.

I efterhand är jag väldigt glad för det med tanke på hur stökigt allt blev och hur mycket de globala fonderna tappade sett till kronor under 2025. Har istället köpt månadsvis och ibland gått in med lite extra när det dippat och är på väg upp igen.

På så vis har jag sluppit den ångest som oundvikligen hade drabbat mig, oavsett om beslutet var förnuftigt eller inte. Tror den ångesten varit värre att behöva hantera än att jag missat köpa in mig på en uppgång. Som sagt, det finns andra värden att överväga. Allt handlar inte om att maximera sin utdelning.

3 gillningar

Kan det vara så att turbulensen (och den förväntade nedgången kommande vecka) gjort att du insett att du trots allt inte har en riktigt så hög risktolerans som du först trodde?

Hände något liknande för mig för två år sedan och gjorde då en större amortering på bolånet istället för att ha så mkt investerat.

1 gillning

Avsnitt 434.

Om man vill satsa på fakta över känslobaserade beslut.

2 gillningar