Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid just nu (maj 2024)?

Därför är det bra om man har andra intressen förutom börsen. Då kan man vara jätteintresserad när det går bra och sen foka helt på sina andra intressen när börsen haltar. :smile:

1 gillning

Statistiskt och matematiskt så är det korrekt beslut :slightly_smiling_face: Men vad utfallet blir går tyvärr inte veta förrän i efterhand.

1 gillning

Jag har en lång sparhorisont så det borde nog gå bra:)

3 gillningar

Ja det gäller bara att sitta lugnt i båten om det blir vågor. Är du långsiktig och håller fast vid det så kommer det att gå bra.

It kraschen tog väl 15 år att återhämta indexet.

Själv känner jag mig för gammal för att riskera att allt rasar direkt från toppen av mitt inköpsvärde så istället placerar jag på börsen lite då och då med nån/några månaders mellanrum.

Känns bättre för psyket även om jag enligt statistiken gör fel.
Jag kanske tänker galet men den där “jävla” båten alla tjatar om är jag livrädd för…:smile:
Jag minns båten som gick -08, jag sålde av allt och gick som tur var plus men sen dess har jag inte ens tittat på börsen förren nu vid årsskiftet.

Köp 50% nu och sen:

Köp bara när detta index står på extreme fear:

https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

Så får du den Warren Buffet känslan av att njuta av nedgångar.

Jag tycker det är lite konstigt att man (som jag uppfattar det) ofta får rådet på RT att man å ena sidan bör investera en klumpsumma direkt för att det statistiskt sett ger högre avkastning men å andra sidan inte bör investera i aktier alls om man inte har en horisont på minst flera år. Kanske är det inte samma personer som kommer med dessa råd men jag upplever att det blir lite olika måttstockar när man går in vs ut ur marknaden. Personligen hade jag definitivt valt att sprida ut pengarna över ett halvår eller så för att ta ner risken lite.

Det är för att varje dag som börsen är öppen har man mer än 51% chans att det går upp, men fortfarande upp till 49% chans att det går ner.

Dvs väntevärdet på börsen gör att varje dag har en förväntad avkastning. Men den avkastningen blir ju bara cirka 0,03-0,04% per dag i snitt (8-10% nominell årsavkastning dividerat på årets handelsdagar).

Så det är ändå en rätt hög risk att det går åt pipsvängen på ett par års sikt, men ännu större sannolikhet att det går bra ju fler gånger tärningarna slås. Man vill alltså rent statistiskt investera så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt. För att få så många tärningskast som möjligt.

Men det är ingen garanti mot förluster.

3 gillningar

Personligen hade jag spridit ut beloppet. Som du skriver, rent matematiskt är det bästa mest sannolikt att investera allt på en gång (förutsatt lång investeringshorisont) - trots att man vet detta tvekar man. Varför? Det är läskigt!

Jag investerade en för mig stor summa efter börsnedgångarna hösten 2022, runt 50k. Spred ut det över tre-fyra månader. Hade varit mkt bättre att köra all in då detta hade undvikt en del börsrallyn men tror inte jag hade vågat vara mer aggressiv men konsekvensen att pengarna hade förblivit oinvesterade.

Förutsättningen är ju såklart att du inte behöver pengarna i närtid, då ska det ju inte vara på börsen men detta vet du ju förmodligen redan!