Kraftigt månadssparande av arv, i dessa tider?

Hej!

Efter ett arv, så har jag ett kraftigt månadssparande – 180 tkr – på ett ISK på Avanza. Jag sparar på minst 15 års sikt, i en fördelningen mellan breda indexfonder (inkl småbolag, tillväxtmarknad osv.) Min fråga:

På senare tid har det varit väldigt mycket diskussion, bl.a. på aktuellt, om att börsen är i en bubbla. Är det då verkligen vettigt att gå in med 180 tkr i portföljen? Jag vet principsvaret: Att man ska spara brett, långsiktigt, och inte försöka tajma börsen. Jag förstår detta på ett plan. Men samtidigt är ju sannolikheten större för en bubbla nu, än vid många andra tidsperioder. Hur kan detta inte påverka, om man ska gå in med en större summa nu? Är det bara så enkelt, att om man inte placerar pengarna nu, så missar man börsuppgången, d.v.s. det finns ändå inget bättre tillfälle att köpa fonder för pengarna?

Hade jag varit i din sits hade jag troligtvis försökt hitta en portfölj eller strategi med lägre exponering mot börsen.

Exempelvis “rikatillsammansportföljen” eller “all weather portfolio”.

Ifall du exempelvis bara har 25% aktier kommer en börskrash inte ligga som ett orosmoln över ditt huvud, eftersom du vet att du har 25% kontanter som du kan använda för att köpa billigt.

Jag gick själv in med en större summa i början av året (i samma storlek ungefär) en lysaportfölj med 60/40 fördelning. Jag trodde de skulle kännas OK, men såhär i efterhand skulle jag hellre sparat det över lite längre tid som ett månadssparande. Jag ångrar väl mig inte direkt, men det har orsakat endel tid av funderingar.

Även om forskningen kanske visar att avkastningen på sikt blir högre om du sätter in allt på en gång så finns det ett stort värde i att slippa oroa sig.

Kom ihåg att det för oss dödliga är omöjligt att veta hur börsen ska gå, jag skulle släppa tankarna på att försöka tajma marknaden. Känns det jobbigt så har man en för hög risk, då kanske man inte behöver lägga in hela summan på en gång, vad gör det om man går in lite allt eftersom det känns rätt för en själv?

Edit: kanske missuppfattade jag din fråga lite nu, men kontentan är att det är viktigt att det känns bra för en själv, tycker inte man ska stirra sig blind på maximal avkastning.

1 gillning

Det här är svårt då man vet att forskningen säger en sak men själv kan man inte släppa tanken att det kanske är dumt. Hur som helst, jag var i precis samma läge i våras, efter Corona-nedgången och en påbörjad försiktigt uppgång. Då var jag orolig för att det skulle komma en eller flera nedgångar till så jag valde att månadsspara in summan över tid. Har inte brytt mig om att räkna på vad jag förlorade i missad uppgång, men jag grämde mig. Lovade mig själv då att så länge jag tycker att jag ligger rätt i min totala risk då ska jag följa forskningen i framtiden.
Idag var det dags igen för ett lite större belopp. Denna gång valde jag att sätta in allt på en gång. Vi får se om jag kommer gräma mig igen. Jag vet i alla fall att jag gjort rätt enligt forskningen…

Lycka till!

Jag hade nyligen den här diskussionen med en vän i Storbritannien. En släktgård hade sålts som innebar flera miljoner svenska kronor i fickan för honom. Ja, statistiskt är det ofta bättre att bara putsa in hela beloppet direkt men… inte alltid. Man behöver ställa sig själv frågan hur man skulle må om börsen kraschar någon vecka efter man gått in. Har man inga problem med det, för all del, gå in med allt.

Efter en tids fundering kom åtminstone han fram till att han ville dela upp det över några månader. Det hade även jag gjort om jag varit i samma sits. Jag skulle ha lättare att förlåta mig själv om jag missade några procent på uppsidan än att se beloppet halveras på kort tid. Sannolikheten för det senare är mycket lägre än det första så jag har förståelse för folk som gör ett annat val. Det är individuellt helt enkelt.

Tack! Jag ska förtydliga två saker: 1. Dels är det frågan om ett månadssparande, om än kraftigt sådant (180 tkr/månad). Det handlar alltså inte om att jag “sätter in allt på en gång”.
2. Jag oroar mig inte emotionellt för en börskrasch. Jag sparar på väldigt lång sikt. Min fråga handlar om vad som är mest rationellt (jag stirrar mig alltså blind på maximal avkastning!). Och då undrar jag om det verkligen är rationellt att man - när det är mer prat än någonsin om en ev. bubbla, har ett sådant kraftigt månadssparande i en portfölj (ca 80 % aktiefonder). D.v.s. när sannolikheten är större än under de flesta tidsperioder, för en krasch. D.v.s. jag undrar/ifrågasätter vad forsningen verkligen säger om en sådan situation (läs min utsprungliga fråga:).

Dagarna innan börsen föll i våras placerades mina barns pengar från en försäkring till aktiefonder via överförmyndarspärrade konton. En ganska byråkratisk process. Det kändes otroligt surt och helt osannolik dålig timing när de dessutom legat nåt år på nollräntekonton innan och missat en lång uppgång. Det är klart att det känts bättre om det råkat försenats ett par veckor och de fått en 40% höjning. Nu har de ändå gått upp och återhämtat fallet med typ 10% marginal. Ångrar dock inte att de placerats.

För egna motsvarande klumpsummor jag själv kunde styra över fick jag rådet att stega in pengarna successivt under något halvår precis som du gjort. En strategi jag förordar.

Huruvida det här är bubbliga tider lämnar jag åt någon som har bättre underlag för analys.

1 gillning

Jag fattar inte så mycket problemet.

Det spelar väl ingen roll om man månadssparar 1.800, 18.000 eller 180.000 kronor om månaden? Det är exakt samma fråga och samma principer gäller. Månadssparande gör man precis för att sprida risken och då spelar det ingen roll om det är en krasch på väg eller inte.

Om månadssparandet med sådana stora summor ändå känns som att “man kliver in på en gång” men i ditt fall 12 gånger om året då är alltså den emotionella sidan som kommer fram.

Är du osäker och inte nöjd med svaren som du får och fått här eller har behov av annat än pekande till forskningen och Jans artiklar/avsnitt så skulle jag kontakta en oberoende rådgivare istället. Det är inte som du inte har råd för en sådan.

Det kan hända att rådgivaren kommer att säga exakt samma sak eller så blir det ett helt annat råd eftersom det handlar om mycket stora summor. Jag vet att i alla fall Jan har några namn av rådgivare som han har bra erfarenheter av och som dessutom tar betalt per timme.

Och oklarheter om det är en krasch på gång eller inte har i och för sig inget att göra med din situation och är en återkommande fråga som faktiskt ställs rätt ofta och även där finns det kloka kommenterar i diskussionerna.

… my 2 cents

1 gillning

Om det fanns forskning på om det är bättre att investera precis före en krasch eller precis efter så skulle nog den komma fram fram till efter. Och eftersom det är väldigt svårt att förutse och sätta en bubbel-sannolikhet (om vi kunde det så skulle vi ju kunna motverka bubblan och inte låta den ske) så får man väl utgå från den forskning som finns på ämnet oavsett om kraschen är i antågande eller ej.

Och söker men på “lump sump investment vs dollar cost averaging” så ser man att de flesta studier förordar att sätta in hela summan på en gång. Även om du har 60% chans till högre avkastning med en engångsinvestering än att dela upp det så skulle det kunna vara så att just du ändå hamnar i de 40% där det hade varit bättre att dela upp pengarna. Men det är ju fortfarande mer rationellt att följa forskningen än att invänta en bubbla du inte vet när den kommer.

Sen kan man ju vända på det också. Om 15 år när du ska ta ut pengarna kanske du lyckas ta ut pengarna på en dag som väger upp för att du satte in allt på fel dag. Eller tvärtom…

Du kan ju också om den är svårt att bestämma sig göra ett experiment själv. Dela arvet i två, sätt in hela ena halvan idag och fortsätt investera andra månadsvis i två olika ISK. Om 15 år så har du svart på vitt vilken som hade varit bäst för dig :smiley:

1 gillning