Ska man kunna utnyttja ett kommande börsfall eller en börskrasch så måste man ju redan innan fallet ha torrt krut i portföljen alternativt senare öka riskerna i portföljen genom nya krediter. Detta betyder att man hur som helst måste välja sin strategi redan innan fallet är ett faktum.
Jodå, det har gått bra, men jag har fått mig en tankeställare och jag ligger kanske lite för tungt i fonder i förhållande till kontanter med tanke på vad jag vill göra de närmaste åren.
Har suttit helt stilla.
Men det beror mest på min strategi. Kör en “stay rich” portfölj med hög andel räntor.
Eftersom börsen har gått bra sen slutet av förra året så jag har inte ens månadssparat i fonder utan allt går till räntor för att slippa ombalansera lika mycket framöver.
Det endas som går in på börsen månadsvis är tjänstepensionen.
Har alltså rejält med “torrt krut” om det skulle bli en ordentlig sättning, men då kanske det mer handlar om att få balans i portföljen och inte direkt en marknadstajmning.
Suttit still i båten sedan sättningen Dessvärre fixa jag till en portföljbelåning på 6% bara några dagar innan. Så det var ju gött… Pricka nog toppen rätt så perfekt.
Jag handlar inte med belåning. Dock har jag en på förhand godkänd utökning av bolånet, så jag kan själv utan att få ytterligare godkännande av banken utöka bolånet och få ut pengar direkt.
Skulle det komma en riktigt ordentlig krasch har jag funderat på att utnyttja det för att investera ytterligare i indexfonder. Men det ska nog krävas en börsnedgång på 30 till 50% för att jag ska gå vidare med det.
Jag fyllde på med lite investor men det var mest för att några mer segdragna processer på 1-2v blev klara då på ren timing. Så jag fick några fler aktier än jag trodde först än att jag försökte tima marknaden.
Jag har lite oregelbunden inkomst ett tag här så det blir ibland mer pengar in än jag kan sätta upp som månadssparande.
Kan ett börsfall få att lätta på lädret är det ju bara positivt. Känns även bättre sen psykiskt när börsen går upp igen och man kan se att man gjort ett klipp. Om det däremot fortsätter gå ned kanske man lättar på lädret ännu mer vilket också är positivt så länge man inte riskerar att överbelåna sig förstås. Det viktiga är inte sälja för att man får kalla fötter.
Var tvungen att skjuta till lite lite likvider på ett större konto på Avanza då jag brukar hålla 9% belåning någorlunda stadigt. Eftersom sättningen gjorde att belåningen hamnade på över 10% satte jag in pengar för att återställa till 9%. Annars har jag inte köpt/såld något mer än månadssparandet.
Men jag passade på att köpa lite efter kraschen. Fast ett par bolag jag verkligen tror på överlag och hade kunnat köpa närsomhelst.
Ett mindre köp tycker jag ändå är okej.
Jag tänker att om när man har bolag man tror på i ur och skur, och lika gärna hade kunnat under Juli månad, då är det klart att man bör passa på att köpa när de blir billigare.
Känns som man det ibland går till överdrift med “tajma inte marknaden”-regeln. Javisst bör man inte sälja för att man är rädd för krasch, och inte heller sitta på enorma belopp och vänta på perfekt dipp-läge.
Men har man en lista på bolag man tror stenhårt på ser jag inga problem att utnyttja tillfället när de blir billiga till att köpa lite extra.
Inget pillande. Yay! Råkar ha mina automatiska månadsköp av fonder i början av månaden och de gick igenom efter den 5/8. Nästa gång kanske det tyvärr råkar blir precis innan en “flash crash” skapad pga något avancerat finansiellt upplägg som plötsligt surnat till (carry trade), eller någon tradingrobot som fått spuck. Men denna gång blev det efter.
Pillat en hel del! Hämtat hem vinst i några bolag och köpt andra som jag tyckt fått mer stryk än de förtjänar.
Vet jag mer än marknaden? Nej inte alls.