Suttit still i båten?

Precis detta argumentet som jag tror gör att spara likvider för att vänta på nedgång många gånger bör ge sämre avkastning än att vara fullinvesterad. Eftersom trenden långsiktigt ofta är upp är det egentligen ganska logiskt.

Sitt stilla i båten och månadsspara!

Var försiktig med belåning via Avanza / Nordnet. Det kan bli tvångsförsäljning vid börsnedgång när du minst anar det. Då förlorar du riktigt mycket pengar.

Jag utnyttjade finanskrisen 2008 med XACT Bull OBX med en hävstång på 2. En riktigt bra affär, men inget jag skulle rekommendera. Det var lite väl mycket risk. Och Flash crashen har jag också varit med om. Viktigt att aldrig få panik och trycka på säljknappen. Nedgångar är extremt snabba!

Min båt är stabil och ser framåt, sover gott om nätterna.

Blev lite extra Investor B för 10K. Lite betting är aldrig fel =)

Om man har en buffert så kan man använda delar av den om det ändå är läge. Säg att man har en buffert som man önskar vara i området på 2-3 månadslöner, har 3 månadslöner buffert, kan man använda 1 månadslön till investering i ett bra läge med fortsatt tillräcklig buffert.

Rodde lite snabbare än vanligt genom att sätta in augustis månadssparande efter sättningen (hade råkat bli lite mycket buffert på lönekontot) i stället för att vänta till efter löning. Timing the market och time in the market på samma gång.

4 gillningar

Jag passade på att köpa mitt månatliga månadsspar + lite extra. Bra för det mentala men har ingen betydelse i det stora hela :sweat_smile:

Jag har sänkt risken i min portfölj från 100/0 till 80/20.

Kör numera med:

60% Globalt
20% Sverige
20% Lång Räntefond

1 gillning

Intressant! Hur tänker du? Pga ”nedgången ”? Eller har din strategi ändrats? :smiley:

Hej,
Min strategi har alltid varit ”just keep buying”. Nu en vecka senare känns det dock som en looserstratetegi eftersom börsen gått upp så mkt. Om jag hade nyttjat det utrymme som jag har för att låna på Nordnet så hade jag tjänat en del pengar.

Som min far brukade säga ”de bästa affärerna är alltid de som man inte gör!”.

Grattis till alla er som ”bought the dip”.

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

Men det kunde lika gärna ha gått ned 10 %. Då är det inte roligt om man har kört med lånade pengar. Köper du med eget krut så är det skitsamma om det faller 10% till. Det kommer ju tillbaka.

Läs nedan länk så känns det nog bättre.

Faktum är att i princip alla småsparare som försöker time:a marknaden förlorar på det i längden.
Dels p.g.a. att pengar hålls i likvider istället för att placeras och växa och dels för att vi är dåliga på marknadstiming och för det mesta gör felbedömningar.

Speciellt när antalet försök ökar, det går att ha tur en, två eller tre gånger men inte med ett utökat antal försök. Men det är minst lika sannolikt (om inte mer) att man förlorar på det även vid ett enstaka försök.

Oddsen är helt enkelt emot en eftersom börsen går upp mer än den går ner över tid och extremt dramatiska ökningar kan ske enstaka dagar, vilket inte får missas. Risken i att pengar lämnas på bordet när man sitter med torrt krut :tm: är mycket högre än att bara vara fullinvesterad hela tiden.

PS: jag har inte gjort någonting överhuvudtaget med sparandet.

5 gillningar

Kvällstidningarna borde läsa det här forumet!

När de skriver om att sitta still i båten så avser de att man inte ska sälja fonder/aktier med förlust vid en dipp!

När forumet skriver så är ”sitta still” att inte köpa ännu mer vid nedgång och handla på kredit :joy::joy:

Själv har jag suttit still och månadssparat!

3 gillningar

Jag var med om en större omställning i mitt liv senaste tiden. Fick tänka om gällande risk. Jag såg aktuell marknad som ett bra tillfälle att sänka risken.

Marknaden är all time high och den är väldigt volatil. Så jag säljer inte till förlust i alla fall.

Sen tror jag att det är sunt med en portion långa räntefonder. Det balanserar portföljen fint.

Men för övrigt så sitter jag still i båten. Har månadssparat i 9 år, och fortsätter göra det :+1:

2 gillningar

Att dra ned risken när det blir ändrad livssituation eller att riskaptiten minskar är helt naturligt, men du VET ju inte om börsen går upp 20% eller ned 20% de kommande månaderna. Så man ska inte inbilla sig att nu är det det bra läge att ändra om i portföljen bara för att man är plus här och nu.

1 gillning

Jag förstår vad du menar. Men å andra sidan är det ett bättre läge att sälja/minska risk när man är plus än om man är minus. :+1:

Att det går upp igen är iofs lika sant om man använder hävstång eller inte, så länge man inte har så hög belåning att man åker på ett margin call… det gäller bara att ha is i magen.

Med vänlig hälsning,

F

Varför inte på bankkonto som många verkar ha numera istället för räntefonder?

På längre horisont är det mer gynnsamt med en längre räntefond. Se gärna:

1 gillning