Bör man vara rädd för potentiell börskrasch?

Det är alltid risk för potentiell börskrasch, så behöver du inte pengarna inom närmsta tio åren så sitt still i båten…och fortsätt månadsspara.

3 gillningar

”Varje gång” är nog att ta i lite om man kollar på USA:s arbetslöshetssiffror lite längre tillbaka än 2022.

6 gillningar

Portföljen är ett ställe där du ska parkera dina pengar på lång sikt.

Det är inget man köper och säljer beroende på vad man tror att marknaden är påväg just nu. Finns ingen forskning som pekar på marknadstajming som en vettig strategi.

Känns ett börsras otäckt minska risken i portföljen men behåll pengarna investerade.

4 gillningar

Jag köpte fonder för två miljoner kronor nu i dippen. Kraschat allt imorgon så får det väl vara så. Både huset och bilen är utan lån så vi klarar oss.

2 gillningar

Visst kan vi analysera historiska data från de senaste 50 åren. Men att ignorera arbetslösheten i USA kan vi inte göra, särskilt med tanke på att nästan alla av dagens fonder är kraftigt viktade mot amerikanska aktier.

Här är några exempel på så kallade “globalfonder”
Länsförsäkringar Global Index (74% av innehavet i USA)
DNB Global Indeks S (71% av innehavet i USA)…

1 gillning

Ser du inte på det får fel håll? Ta covid som exempel - det var ju inte den amerikanska arbetslösheten som resulterade i covid utan tvärt om. Att ekonomiska kriser leder till fler arbetslösa är väl logiskt, men är det inte symptomen man ska kolla på istället för resultatet?

7 gillningar

Trevligt med lite rabatt nu när lönen trillar in. :slight_smile:

1 gillning

De som säger att man ska fortsätta köpa är de som har en stadig inkomst. De hade köpt oavsett om det hade gått upp eller ned då de vill spara i börsen. Detta säger inget om de tror det kommer gå upp eller ner i fortsättningen.

Sanningen är att ingen vet och då går det inte svara på din fråga.

2 gillningar

Jo, börsen brukar ju ligga på alltime high för det mesta…

1 gillning

Ställde frågan till Claude, ChatGPT och Perplexity. Börsen är i snitt på ATH 5% av dagarna. 1-2 gånger i månaden alltså. De senaste 100 åren stoltserade de med att ha kollat åt mig. Som vanligt är en rejäl nypa salt :salt: på sin plats men helt orimligt låter det väl inte?

7 gillningar

Beroende på vad vi kallar börsen men tex OMXS30 står 1% lägre (dvs i princip samma) än för en månad sen. Bara att vi råkade ha en uppgång däremellan som nu fallit bort men lika gärna kan vara 10% upp om en månad eller 10% ner eller annat valfritt utfall då ingen vet.

Försök att göra en analys och plan som du kan hålla fast vid även vid nedgång. Kanske ha lite torrt krut redo vid nedgång så känns det mer ok i magen och enligt plan när det går ner.

Varför räntefonder och inte pappersguld i portföljen till den rebalanseringen?

1 gillning

Sahm indicator? :upside_down_face:

Vi har inget pappersguld utan endast fysiskt guld som vi behåller några år till.
Vi säljer våra korta räntefonder till förmån för aktier om börsen rasar och räntorna faller.

Det såg jag i ditt första inlägg. Min fundering var hur du resonerade kring att du hellre lägger korta räntefonder i portföljen (nu för tiden) för att nyttja till att kunna rebalansera portföljen mot aktier istället för något som följer prisutvecklingen på guld.

Det var många år sedan jag läste nationalekonomi, men något som jag alltid kommer att minnas är att man inte kan förutsäga aktiers rörelse (utan insidesinformation). Vi hade engelsk litteratur, så det kallades där för “random walk”.

Jag har inte hittat något som motsäger det som jag lärde mig för väldigt många år sedan.

2 gillningar

Har endast korta räntefonder (amerikanska statsobligationer) för dess höga ränteavkastning till låg risk. När räntorna faller har obligationerna fyllt sin funktion i portföljen och det är dags att ombalansera till något annat, vilket får bli aktier om de har fallit tillräckligt. I mitt fall söker jag efter billiga utdelande aktier och billiga utdelande aktiefonder för att direkt kunna kompensera för räntebortfallet från obligationerna eftersom min inkomst är utdelningar och räntor. Om aktierna inte faller tillräckligt så får vi vänta eller tänka om. Ombalanseringen sker succesivt under 3-6 månader eftersom en stor del av portföljen just nu ligger i korta räntefonder.

Vi behåller guldet några år till p g a det oroliga geopolitiska läget samt det faktum att världens enorma skuldberg endast kan betas av genom en högre framtida inflation alternativt en devalvering av fiatvalutorna mot guld. Dock är det så att om börserna faller kraftigt så drar de sannolikt med sig guld i fallet men det bör ganska snabbt kompenseras av fallande räntor, vilket är positivt för guld.

Det är så jag tänker men jag kan ju ha fel.

2 gillningar

Tack för denna tråd, fick mig många goda skratt! Ha en trevlig helg allihopa. :laughing:

1 gillning

ALLT beror på din sparhorisont. Behöver du pengarna inom ett år skall du vara rädd. Behövs de om 10 år, så spara på…

5 gillningar

Inte ”rädd” utan ”förberädd” :wink:

Stresstesta din ekonomi. Vad sker om börsen plötsligt tappar halva sitt värde och det sen tar 10 år innan den når samma nivå? Hur påverkas syftet med ditt sparande? Blir effekten outhärdlig så har du nog för högt risktagande. Justera - repetera tills effekten blir tolerabel = rätt risknivå och du behöver inte längre vara rädd.

8 gillningar