Precis vad jag tänkte skriva. Jag tittar på min portfölj med ett 50% filter och föreställer mig hur det skulle kännas. Känns ok för tillfället.
Alltså jag förstår i viss mån hur du resonerar och jag är i själv i samma läger att jag inte är en som ligger fullt i aktier. Det tillhör bara den generation som bara har sett de sista 20-30 åren av tillgångsmarknaden och inte heller är intresserade av att lära sig av historien dess för innan. I dagsläget ligger jag kring 25% exponerad mot aktier vilket för mig är i det klart mer defensiva spannet mot det tillgångsslaget.
Jag har läst lite av dina inlägg vad gäller guld och delar din åsikt att det är svårt att äga guld helt utan motpartsrisk annat än fysiskt. Dock ser jag helt klart en plats för guld med den motpartsrisken i en portfölj då tillgången inte korrelerar helt med aktier - man får möjligheten till det fantastiska arbitraget att ombalansera mellan icke korrelerande tillgångar.
Till att jag ställde frågan var just eftersom jag läst om din positiva inställning till guld så var jag förvånad över att du främst arbetade med korta räntor.
Vid sidan av aktier så finns det en hel del (pappers-) ädelmetaller i min portfölj främst wisdomtree. Då jag själv tror på caset precis som du. Tillsammans med att de inte rör sig tillsammans med aktier är de riktigt intressanta.
Nackdelen är som du säger att vid ett större event så faller även dessa initialt och kommer inte kanske ge möjligheten att göra något riktigt bra sälj/köp med. Dock om historien upprepar sig så återhämtar de sig snabbare.
Däremot har jag mycket lite korta räntor nu för tiden. De ger relativt lite och de och det händer egentligen inte så mycket intressant med dem när räntorna sänks/höjs.
Däremot har jag sista året passat på att återigen för första gånge på länge lägga in riktigt långa amerikanska räntor (TLT) och även svenska i portföljen då jag tror att vi är i ett gränd där räntorna kommer att behöva ner igen för att det inte ska skita sig på kort sikt… på lång sikt är det inte rätt beslut för visso och vi fortsätter mot fail. Men i det skedet är det dessa obligationer som kommer att öka ordentligt i värde, medan kort räntor händer inte så mycket med.
Då är min tanke att dessa blir fina att plocka öka upp exponeringen mot aktier med igen.
Som en not kring det här har även en viss exponering lång VIX även börjat introduceras sista månaderna i samma syfte. Och jag ligger fortsatt sedan flera år något högre exponerad mot bred korg råvaror (utöver ädelmetaller).
Jag förstår din tanke med fysiskt guld, men ser också att låtsasguld kan ha en en fin funktion i en portfölj för att få en god och säker avkastning.
Har samma åsikt.
Har samma åsikt. Guld ETFer lämpar sig utmärkt för trading och ombalanseringar om man bortser från de fundamentala riskerna som under normala förhållanden är små. För långsiktigt ägande är dock fysiskt guld oslagbart. En strategi kan vara att använda sig av båda typerna av guld. Själv har jag sedan länge helt lämnat Guld ETFer då jag endast eftersträvar ett långsiktigt ägande av guld med minimal risk.
Har endast räntefonder under gynnsamma perioder. Senaste tiden har jag riskfritt fått 5-5.5% ränteinkomst genom BIL. Ett bra sätt att diversifiera portföljen med utmärkt ränteinkomst när tillfälle ges.
Här skiljer sig vår inställning. Har noga gått igenom några av guldfondernas prospectus och insett att riskerna under normala förhållanden är små men de är långt ifrån riskfria, speciellt i de tider vi befinner oss i just nu.
Har funderat på samma investering för att sälja av TLT med god vinst efter fallande räntor men är inte säker på att de långa räntorna kommer att falla speciellt mycket eller att jag missar att sälja om de långa räntorna sedan vänder upp igen. Kanske jag skiftar en del av BIL till TLT, tiden har inte gått ut än.
Jag har investerat en del i Barrick där jag spekulativt siktar på ett högre guldpris och får mycket koppar på köpet.
Troligtvis finns det en korrelation mellan arbetslösheten i USA och hur amerikanska företag går, men är du säker på att du kan använda den informationen för att få en högre total avkastning? Man kan minska sin risk tillsammans med sin avkastning (stå utanför börsen hela tiden bara, noll risk, noll avkastning), men högst troligt kan man inte använda informationen om arbetslöshet i USA för att öka sin riskjusterade avkastning.
Min poäng är att det är lätt att hitta mönster som faktiskt finns, du har hittat ett mönster mellan börspriser och arbetslöshet, men det är en HELT annan sak att kunna utnyttja detta för att få en högre riskjusterad avkastning.
Hur länge har de legat och samlat damm? ![]()
Inte alls. Det var en ren slump. Jag fick lite pengar över i en lägenhetsförsäljning och lade in 2 miljoner i Avanza. Det råkade bli så att kursdagen blev precis dippen.
Jag tänker att marknaden varit sårbar och ostadig senaste 150 åren, är det något särskilt du tänker på just nu som gör den sårbar?
Inflationen borde bidra till att priset på många företag ska upp.
Min tanke är att bara fortsätta köpa månadsvis i samband med löningen. Blir det en börskrasch så blir det så, det är alltid bara en tidsfråga till nästa krasch ändå, och då är det bara att forsätta köpa månadsvid under hela kraschen, tills att det återhämta sig.
Jag har ju dock en obestämd tidhorisont och jag är skapligt ung fortfarande. Är man äldre eller har en kortare tidhorisont så kan det bli en mer komplicerad fråga.
Om man är i bevara värdet-fasen då? Har ca 25 % i kontanter med ränta och 75 % globala och svenska aktieindexfonder. Läge att sälja av lite mer och ta hem mer vinst? Är 55+ och gjort någon slags barista-fire. Har även bostadsrätt som stigit mycket i värde. Känner lite oro då börsen stigit kraftigt, men en stor del av de globala fonderna ligger hos några få tech-bolag och USA. Uppåt 30 % tror jag det är.
Försök designa din portfölj så att den alltid känns rätt med avseende på din tidshorisont och din riskvilja. Exempelvis kan du använda dessa tumreglerna:
- Aktiemarknaden kan när som helst sjunka med 50% som det sedan tar minst 10 år att tjäna tillbaka
- 10% aktier för varje år som du kan låta pengarna vara
Just keep buying
Håll i hatten! Nu blir det åka av ![]()
![]()
Berätta mer!
VIX har inte varit på den här nivån sedan 2022.
Marknaden verkar frukta att “soft landing” blir något mer hård.
Rejält röda siffror igår/idag och rubriker på DI.se
Började sätta mig in på allvar i fonder etc i våras, men känner lugn, då pengarna ej behövs på 15-20 år minst…
Det är som de säger, just keep buying. Time in the market beats timing the market, etc etc…
För oss som kan ha investerade pengar kvar där länge är det nog bara sitta ner i båten, fortsätta köpa enligt plan och hoppas på uppgång längre fram…
Höj blicken lite:
På fem år räknat från igår:
LF Global 95 %
SEB Sverige Indexnära 75 %
Spiltan Investmentbolag 115 %
Spiltan Småbolag 119 %
Robur Tech 220 %
Trots pandemi, hög inflation, ”chockhöjda” räntor som inte kunde höjas, krig i Ukraina, konflikten Hamas/Israel, gängvåldet i Sverige, klimatkrisen, energikrisen, plastkorkar som inte går att ta loss…
Trots detta fick världen/börsen vidare även den här gången. Fast alla trodde att det skulle vara annorlunda den här gången, fast det inte var det,
Man kan vända på det och säga att om inte detta får börsen på fall, vad tror ni krävs då?
USA är troligen i en lågkonjuktur nu. Sahm-regeln signalerar en lågkonjunktur om 3-månaders genomsnittlig arbetslöshet stiger med 0,5 poäng över sin 12-månaders lägsta.
Den där grafen skriker ju overfitting.
Global konjunkturbarometer: Globale Konjunkturbarometer – KOF Konjunkturforschungsstelle | ETH Zürich .
Data för 2024 finns i ett excelark som man kan ladda ner, scrolla ner så hittar ni länken.
Läser jag siffrorna rätt så verkar vi globalt befinna oss i ett något-svagare-än-normalt-läge (index mellan 90 och 100), men med långsam uppåt-trend. Ingen överhettning i sikte med andra ord.
År 1999 toppade den på runt 118, vilket indikerar stark högkonjunktur. Jag nämner detta som jämförelse. Det gick sedan snabbt neråt under år 2000.
Kanske intressant för de som redan följer den svenska konjunkturbarometern.