Svårt svara rakt av, beror på mycket. Men själv har jag en bra båt, breda passiva index, och en relativt lång sparhorisont. Så kör på oavsett börshumör.
Rädd och rädd. Jag tänker att det är i princip omöjligt att gå in och ur börsen med fonder och aktier vid rätt tillfällen. Men det är ju roligare att handla på rea än till överpris. Ju större fall desto bättre rea.
För egen del så jobbar jag åtminstone delvis med att omvikta mot säkrare tillgångar när det känns dyrt och pytsa in mer pengar i aktier och fonder när det känns billigt.
Det har ju haglat ATH meddelanden på sistone så det finns nog god potential för ytterliggare fall men också saker att köpa som fallit länge och ser ”billiga” ut nu.
Jaja, det var väl inte så jättekul att man råkade stoppa in ett par miljoner i indexfonder förra veckan. Dels har de förstås rasat i värde på bara ett par dagar, och lär rasa mer. Dels är det ISK så skattas lik förbannat.
Men hus och bil är betalade. Månadskostnad för familjen inkl boende, bil och mat är ca 10 000kr. Så det blir att sitta i båten bara, och hoppas att det inte dyker FÖR mycket.
Och jag som i dag funderade på dig och hur det ev. känns att köpa in sig för en sån summa precis nu när börsen kanske börjar dippa ordentligt.
Så tack för återkopplingen.![]()
Hur vet du det?
Är i samma läge. Gick in med en riktigt stor summa i globala indexfonder för 3 veckor sedan. Tyckte jag var modig som inte spred ut investeringen över 2 år. ![]()
Börsen är det enda stället folk springer ifrån när det blir rea. Märkligt.
Tidshorisonten ska väl vara lite längre än 3 veckor när det kommer till aktier och fonder. Och det är väl bara att fortsätta köpa tänker jag. Tydligen rea just nu har jag läst på internet.
Hängt på aktie forum och liknande sen 2017 och de ska ha kraschat precis när som helst varje år sen dess.
Jag är helt immun mot rädslan, helt ärligt vet jag inte hur börsen går ens längre . Jag bara slänger in pengar och glad av att se de växa ibland.
Det är en befriande känsla när du kommer dit, man oroar sig helt enkelt inte längre
Ja det är väl självklart att tidshorisonten ska va längre än 3 veckor. Behöver inte röra pengarna på många år. Men är man börsovan och beloppet är riktigt stort så känns det ändå lite jobbigt.
Hur definierar du dyrt (icke-ironiskt)?
Fattar. Ett tips kanske kan vara att inte gå in och kika hur det går dag för dag? Eftersom det inte spelar någon och du ändå inte har nån kontroll kanske det skulle vara nyttigt tänker jag.
Kunde jag svara bättre på det så vore jag mycket rikare ![]()
Dyrt: För långa uppgångar, för många ATH, alla vill köpa
Billigt: Efter större sättningar och krascher
Ja, börsen kommer att krascha. Någon gång. I det långa loppet så kommer börsen gå bra.
Det är väl ingen som ifrågasätter att börsen på lång tid alltid har gått upp? Det som däremot kan hända är börsras och sidledesbörs långa perioder (ala 70-talet) Det finns risker att gå in med stora belopp i en haussad marknad tycker jag. Investerade du på toppen år 2000 innan IT-bubblan tog det typ 15år innan man var på plus-minus noll. Men visst, ingen vet så regelbundet sparande är ju najs men för oss i uttagsfasen är det lite mer ”spännande”
För att fonder eftersläpar. I mitt fall t ex syns inte raset i fredags ännu.
Just så.
Tidigare i sparresan var det enkelt. Bara pytsa in pengar med jämna mellanrum. Nu i uttagsfas eller närmare den så känns det viktigare att inte göra ”fel” och tappa för mycket.
Jag har börjat ha rejält med torrt krut. Ca 40%. Mer än vad som behövs egentligen men skönt att luta sig emot när det blåser. Det ger också bra möjligheter att ombalansera mot mer risk när det känns motiverat pga börsfall.
Det är för att kunna hantera en större nedgång på börsen som man i uttagsfasen har ett antal årsutgifter på sparkonton.
Jo men en längre björnmarknad på 3-5år typ blir klart kännbar. Bufferten ska ju fyllas på igen också.
Tycker nog det blir lite extra svettig för oss.
Skulle jag ha 20 år kvar till pension skulle jag lätt välkomna börskraschen from hell! ![]()
![]()