Håller med, men om det känns så kanske det är läge att flytta nån extra årsutgift från börsen till räntebärande så ger du börsen nåt år till för att återhämta sig från en ev nedgång.
Samstämmigheten är ju stor kring att ha 10års horisont för börsenpengar och detsamma bör ju gälla i uttagsfasen att man helst vill kunna slippa behöva ta pengar från börsen de närmsta åren för att bekosta hyra, mat o bil o livet.
Men oavsett är det såklart lättare att va fine med börsnedgång medans man köper/bygger portföljen.
Nja. De underliggande aktierna har ju haft lägre pris vid handeln redan. Så fondens värde har ju redan förändrats. Men den har inte handlats ännu så det finns inget pris.
Sen förstår jag inte varför man ska bry sig om en eller ett par dagars nergång på några procent. Händer ofta.
Påminner mig om min ombalansering i December där jag sålde global för att lägga in i Sverige. Precis den vecka det var stor uppgång i Sverige låg min sälj och den köporder. Missade stor uppgång där. Skit med klassiska fonder. Tacka vet jag ETFs.
Jag brukar lägga köp på kredit samtidigt som sälj ordern, mest för att det är bekvämt att inte behöva gå in vid 2 tillfällen. Mindre tid utanför marknaden också antar jag
Inte säkert din bank/mäklare uppdaterar varje gång handel sker och handel sker inte varje vardag i alla fonder. Vissa har varannan eller andra tidsinterval.
Det spelar dock i princip ingen roll vilken siffra du läser hos din mäklare. Du kan aldrig handla till det priset ändå. Det är bara historik över gamla priser.
Allt är relativt. Dessa två dagar innehåller största enskilda nedgången på stockholmsbörsen sedan mars förra året. Tokiobörsen upplver största tappet sedan 2016, det är stökig makro därute minst sagt.
Men visst, ingen vet fortsättningen på detta och i längden går ju börsen alltid upp, men det är inte det som denna tråden handlar om.
Det är alltid stökig makro, eller har du något exempel på när allt bara sett riktigt bra ut?
Det vi diskuterar här är om man skall vara rädd för en börskrasch här eller inte, och min poäng är att det är meningslöst att försöka dra några slutsatser kring detta som man skall agera på baserat på två dagars handel bara för att det var största nedgången senaste året.
Varför inte vända på det och säga att senaste året varit ovanligt lugnt och att vi nu återgår till mer normal volatilitet?
Ett bra exempel är mars 2020. Många paniksålde under mars och vågade sig sedan inte in under hela 2020 med någon suddig analys om att det är stökigt nu.
Börsen slutade 15 % upp det året och Nasdaq var väl upp nästan 50 %.
Så bra var de knivskarpa analyserna - det enda som de skräpanalyserna ledde till var att okunniga sålde under absolut sämsta tidpunkt och fick dåligt förtroende för börsen - helt i onödan.
Visst är det så men här handlar det ju inte om varannan dag, det är över en vecka och inte bara min bank.
Den brukar vara lite ojämn med 1-3 dagars fördröjning dock.
Menar du att gå in i en lång räntefond från idag och framåt finns risk för dålig avkastning? Att långa räntan inte kommer komma ner så mycket till?
Jag trodde nog att från nu och framåt är potentialen stor i långa räntefonder.
Den borde vara det, i alla fall initialt men risken är att man missar att sälja i tid.
FED kontrollerar endast den korta räntan och köpare av långa obligationer kan kräva högre avkastning för att investera. Risken finns också att US dollarn faller om räntorna sänks snabbare än förväntat. Så tänker jag men kan ju ha fel.
Nyss stog den på greed, känns lite som en lätt att va efterklok indikator.
Den lär väl stå på greed efter 10% upp men blir uppgången 35% eller stannar där vet ingen ändå.
Till er som blir nervösa för en eventuell nedgång i värderingar av aktier och riskerar att börja genomföra justeringar som inte följer er långsiktiga plan.
Teorin kanske talar för att 100% aktier med en viss belåning långsiktigt är rätt val. Det som är viktigt när man slänger sig med det här är att mycket av forskningen kanske inte beaktar ett faktiskt utfall på en grupp människor som investerar på det viset, utan kanske vad som just bara är matematisk rätt.
Jag skulle vilja säga att en bättre applicerbar rekommendation är just att säga; bygg en portfölj med så hög risknivå som du kan hantera i samtliga klimat utan att förändra din långsiktiga strategi. Helst också en risknivå som inte heller gör att du mår dåligt eller går och funderar över dina investeringar. Den här nivån av risk är för de allra flesta mycket lägre än 100% aktieexponering och för de flesta som läser den här texten lägre än ni själva erkänner för er själva.
Merparten har ändå bara levt och investerat i en epok där det egna psyket aldrig riktigt har satts under press under en längre tid.
För mig personligen har jag hittat en balans sedan många år i en portfölj där aktieexponeringen ligger mellan 25-50% beroende på rådande klimat. Övriga tillgångar av typen för att klara övriga ekonomiska klimat. Det gör att jag mår bra och uppskattar alla väder på börsen. När det går upp så är det kul, när det går ner så kan jag även se på det positivt genom att jag klarat mig relativt bra och får chansen till en rebalansering från tillgångar som går relativt bättre.
Så fundera även i goda tider på om ni har byggt en båt som ni trivs med i alla väder. Inte bara i solsken och medvind. När det väl börjar blåsa är det oftast för sent att börja tänka om. Marknaden är nämligen skoningslös mot sådant beteende och mycket duktigt på att valla in snedgungor.
Du blandar ihop saker nu. Det du ser som rapporterad kurs är egentligen helt irrelevant hur länge den släpar efter. Det är bara historik.
Handelsdag är sen en annan sak. Det är när faktiskt prisättning sker och dina potentiella ordrar handlas. De är inte nödvändigtvis så att handel inte har skett bara för att du inte ser en uppdatering ännu.
Det som spelar roll är kursen du får vid sälj respektive köp.
Jag gör likadant, brukar ha ca 50 % på börsen för det mesta. Jag har gått miste om ganska mycket uppgång senaste åren men jag är en ganska nervös person och på det här sättet känner jag aldrig någon oro för min ekonomi. Dessutom har jag ändå tillräckligt investerat för att det ändå ska bli en hel del vinst totalt sett (i kronor men inte lika bra i procent).