Bör man vara rädd för potentiell börskrasch?

Du missförstår.

Det jag ställer mig frågande till är varför historiken släpar efter så mycket, datan finns ju och det är inte direkt så att siffrorna skickas runt med brevduvor.

I det här fallet vet jag ju att handel skett dessutom, jag har ju själv köpt.

1 gillning

I banksystemens värld är nog brevduva mer realitiskt alternativ än man tror…

Min ursprungliga poäng du besvarade är fortfarande att det spelar ingen roll vilken siffra du ser eller hur gammal den är. Det påverkar inte din utveckling.

Lite läsning för den som tycker att 2024 varit ett ”normalt år”. Hint: det är 2024 som inte varit normalt.

6 gillningar

Mycket klokt skrivet.
När börsnedgången suddar ut senaste året av lönearbete (ej bara sparkvoten utan hela årslönen) är det annat läge än när man tappar 3% av sin 50%-iga uppgång.

Ibland är belopp och psykologi faktorer starkare än % och statistik. Därav att båten ska hålla och du ska våga stanna kvar i båten. Det hjälper inte att den håller om du lämnar i botten å köper tillbaka på toppen.

3 gillningar

@norrland321 Nej, man bör aldrig vara ‘rädd’. Man ska ha en portfölj anpassad efter sin egen sparhorisont och riskvilja, en buffert, ett jobb och ett boende så att man inte behöver vara ‘rädd’.

Att ligga över sin risktolerans och försöka köpa billigt och sälja dyrt kallas för marknadstiming och är väldigt svårt. Att vara ‘rädd’ då kan bli väldigt dyrt. Fegar man så missar man uppgångarna.

https://data.qz.com/2015/time-the-market/

2 gillningar

Lämna oro och rädsla, jag tror fortfarande att medveten passivitet och rimlig riskspridning typ allvädersportföljen, mellan hög risk (aktier) medelrisk med reala tillgångar (Guld, råvaror, fastigheter mm) och låg risk (obligationer)
Ingen vet exakt hur det kommer sluta, den här rörelsen är bara en liten ristning på richterskalan.

Sover man dåligt, jag då är man för högt exponerad mot risker…

2 gillningar

Nikkei ner nästan 10 procent - lets go!

Popcorn GIFs | Tenor

14 gillningar

När sentimentet ändras kan det gå fort åt andra hållet. Särskilt med alla botar som sköter all handel. Så volatilitet är det nya svarta. Ej bra för det svaga hjärtat. Ta er warfarin, blunda och lev som vanligt. Idag bli det jobbigt på börsen. Och som Christer Björkman sjöng:

Kom
Så länge hjärtat slår
Kom
Så länge spänningen finns kvar
I morgon är en annan dag
Kom
Så länge solen ler
Kom
Så länge lusten ger och tar
Så fort när allt försvinner
I morgon är en annan dag

3 gillningar

Jag lämnar denna starka fråga!

Köpläge? :rofl:

Blir dags för popcorn idag ja, med Tokyo börsens initiala fall. Nästan ner 20 % totalt inom en månad.

1 gillning

3 gillningar

Hoppas det håller i sig till löning när månadssparandet skjutsar in mer :partying_face:

5 gillningar

20-25 % ytterligare fall närmsta veckorna till en aktiemarknad på mer normal värdering vore bra.

1 gillning

Det kommer då sannolikt att orsaka fallande priser på bostadsmarknaden.

1 gillning

Förklaringen bakom kraschen

https://x.com/peruvian_bull/status/1820199767336702052?s=46

6 gillningar

Ja inte direkt Abeonomics det där

1 gillning

Ja det kommer flera bra köplägen ser det ut som. Det svåra är dock att försöka hitta när det är köpläge så det är bättre att bara låta månadssparandet ta hand om det.

3 gillningar

Jag tänker mest, köpa lite hela tiden.

6 gillningar

Tog en snabb titt på prisutvecklingen av futures nu på morgonen:

• S&P: -2,98%
  • Nasdaq: -5,76%
  • Olja: -1,27%
  • Guld: +0,38
  • Silver: +0.11%
  • Bitcoin: -14,27% (Aktuellt pris/Bitcoin, ej futures)

För mig betyder dessa siffror att oron är betydligt större för en lågkonjunktur än för krigsrisken i Mellanöstern men jag kan ju ha fel.

7 gillningar

Synd att automatiska månadssparandet gjordes förra veckan. :rofl:

8 gillningar

Nu behöver man inte vara rädd för börskrasch längre. Nu är den här. :wink:

Härliga nyheter från Asien på morgonkvisten:

• Största börsfallet sedan ”Svarta måndagen”
  • Tillfälligt handelsstopp i Sydkorea efter jätteras
3 gillningar