Jag passar alltid på att köpa i nergång och nu ligger fokus på Sverige för min del när det gäller köp.
Nä jag är inte orolig
Inte orolig. Jag har lång sparhorisont på mina investerade pengar så kortsiktigt brus som detta är inget att bry sig om. Jag räknar med ett flertal rejäla börskrascher framöver under min investerarkarriär. Jag gör inga förändringar utan portföljen får se ut som den gör. Kanske en ombalansering i januari eller så.
Av mina 7st räntefonder är samtliga plus sett till året. Bäst har det gått för amerikanska och europeiska företagsobligationer med rörlig ränta. De är 11% resp 7% Plus för året. Men här spelar även valutan in eftersom mina räntefonder är i dollar och euro.
Ser man till senaste 3 månader så är det bara en räntefond som är lite minus.
Tittar man senaste månaden så är det bara en plus och övriga 6st minus mellan -0,05% och -2,41%.
Ökar på köpen något, främst mot Sverige.
Väljer du klumpsumman så kan du inte ändra dig. Jag väljer månadsköp och har därmed möjlighet att ändra mig och kasta in resten i en klumpsumma när som helst, en stor fördel.
Bryr mig inte alls om det går ner, försöker öka sparandet istället
Har själv värre problem utanför börsen just nu, så gör som vanligt, autoköpen rullar på, automatiska sparandet rullar på och jag kikar på mina ISK en gång i månaden.
Har lång sparhorisont, så räknar med minst 2 krascher fram till jag ska börja ta ut pengar.
Har troligen rätt risknivå, då jag inte tänker på börsen nämnvärt. Men det får gärna vara dippar varje vecka runt den 23e, så jag köper billigt.
Månadssparandet tuffar på som vanligt. Faktum är att USD/SEK gjort att om man sparar i globala indexfonder så ligger man på ca 8-9% plus i år.
Däremot tittar vi över utgifterna igen och försöker kapa där det går. Det har blivit lite livsstilsinflation märker jag. Utöver det sneglar jag på de sista 30K på mitt studielån. Det hade varit gott att få ner månadskostnaden till noll där.
Ligger tungt i långa räntefonder, vilka har sin värsta drawdown i historien någonsin. Fortsätter köpa varje månad då det förmodligen även är ett historiskt köpläge i dessa fonder just nu
Försöker undvika att logga in i onödan.
Och när jag väl gör det tänka “de här pengarna behöver vi inte närmaste åren”
Men kul är det ju inte…
Jag tänker att ”time in the market beats timing the market” så jag behåller lugnt allt och fortsätter investera med pengar jag inte behöver på 5-10 år.
Jag ser på många varor i affären att de har blivit mycket dyrare men totalt sett märker jag ändå ingen större skillnad, allt rullar på som vanligt.
Vad är det som säger att vi inte har åratal, om inte t.om. decennier av kräftgång framför oss? Det har hänt förut och kan mycket väl hända igen.
Min personliga åsikt är att många blivit blinda av framgången för globala indexfonder det senaste årtiondet. Tyvärr tror jag personligen det kommer dröja länge till (om ens någonsin) innan vi ser något liknande nästa gång.
Själv har jag dragit ner mitt nysparande i globalt index rejält och växlar istället över till räntefonder och sverigefonder. Visar det sig sedan att detta mest rör sig om en mer tillfällig svacka viktar jag helt enkelt om sparandet mot globalindex igen nästa gång det är dags att balansera portföljen.
Same procedure as last year miss Sophie?
Same procedure as every year James.
Grevinnan och betjänten
Tyvärr tror jag också så blir fallet… ingen rejäl krasch då alla sitter och väntar på just detta men inte heller någon rejäl uppgång då det istället säljs av. Därför jag valde allvädersportföljen för att förhoppningsvis kapitalisera lite på räntefonder under den här perioden, den som lever får se
Jag kör på och fortsätter att köpa som vanligt, däremot så valde jag att gå över till en 20(HIY)/80% portfölj.
Jag kan inte förutspå framtiden
Om vi får kräftgång lär väl inte Sverigefonder vara en räddning?
Eller hur resonerar du där?
Jag köper fortsätt diverse med majoritet in på fonder (som nu är lite mer riktade mot sverige, tillväxt och tyngre industri)
Att jaga stabila företag i “Lågt P/E”- listan har sett min lekhink “bara” gå ner 0.5% vilket är bra jämfört med allt annat men tror inte den kommer följa med upp sen
Jag ser den senaste nedgången som en del av den större nedgången som startade precis i början av 2022.
Jag har inte agerat alls nu i höst och känner ingen oro.
Fortsätter månadssparande.