405. Vad gör man när börsen kraschar? | 40 Frågor & Svar

Börsen skakar, rubrikerna är röda – och oron kryper på. Vad gör man egentligen när marknaden faller flera dagar i rad? Ska man sälja av? Köpa mer? Vänta? Detta bonusavsnitt är en inspelning från en livesändning på Instagram, med mer än 40 frågor från er i communityn. Förhoppningsvis lyckas jag både sortera, förklara och - förhoppningsvis - lugna. :heart:

Det här avsnittet spelade jag in den 7 april, efter tre dagar av tydlig nedgång på börsen. I samband med att jag intervjuades i Sveriges Radio om hur man bör tänka i tider av marknadsoro, valde jag att köra en spontan livesändning på Instagram. Responsen blev överväldigande – flera hundra personer var med, ställde frågor och delade sina tankar. Det här avsnittet är ett försök att fånga det samtalet, direkt och ofiltrerat.

Vi pratar om allt från vad som är en bra strategi när det är “rea på börsen”, till hur man ska tänka om man är nära pension, student, nybörjare – eller bara människa med stresspåslag. Jag förklarar varför jag tycker att samma råd som gällde för tio år sedan fortfarande gäller idag: sitt still i båten om du har en bra båt. Det vill säga – fortsätt spara långsiktigt, automatiskt och regelbundet i breda, billiga, globala indexfonder eller via fondrobotar.

Det här avsnittet är också ett slags påminnelse om vikten av perspektiv. Vi pratar om att börsfall på 10–20 % inte är onormalt, att känslan av panik inte betyder att du måste agera, och varför det ofta är bättre att inte ens logga in på sitt konto. Jag berättar om egna misstag och mentala fällor jag själv faller i, trots att jag gjort detta i snart 30 år – och varför just det regelbundna månadssparandet är ett av de få investeringsbeteenden som står sig genom alla tider.

Samtalet spänner från det personliga till det strukturella – från varför du inte ska jämföra din fondportfölj med en bil, till varför jag sällan rekommenderar enskilda aktier, oavsett hur populära de är just nu. Jag försöker svara på frågor som: Hur ska man tänka kring buffert? Är det rimligt att belåna boendet för att investera mer? Vad är egentligen en “dålig båt”? Och vad kan vi lära av börskraschen 1929?

Det här är ett avsnitt där det bränner till, både i marknaden och i samtalet. Det är inspelat i realtid, utan klipp, utan filter. Vi hoppas att du uppskattar transparensen, ärligheten – och kanske viktigast av allt – det långsiktiga lugnet som vi försöker förmedla. Tack för att du lyssnar och är med oss i både med- och motgångar.

Hoppas att du gillar avsnittet,
Jan

Tittlyssna eller läs transkriberingen

Precis som vanligt så kan du titta på inspelningen via Youtube:

Du kan även lyssna på avsnittet via Spotify eller Apple Podcaster:

SPOTIFY

Om du är medlem i vår Patreon-community så får du även avsnittet utan reklam.

Innehållsförteckning

Nedan följer en grov innehållsförteckning skapad av AI. Så den kan innehålla lite fel.

16 gillningar

Transkribering

Nedan följer en AI-genererad transkribering. Den kan innehålla fel eller otydligheter.

Visa hela transkriberingen

Välkommen till ett extraavsnitt av RikaTillsammans

Välkommen till RikaTillsammans och dagens extra avsnitt till följd av att hela börsen stormar. Det är ju den 7 april vi har den tredje nedgångsdagen på rad. Jag har hunnit göra två intervjuer i Sveriges Radio kring hur man ska tänka kring sitt sparande. Och den här inspelningen är från en live på Instagram där det var flera hundra personer som ställde frågor och jag försöker då svara på dem.

Så det kommer bli mycket mer i detta avsnitt där jag både läser frågorna och svarar på dem. Jag har inte med mig Caroline eller Oliver. Men jag hoppas att det är värt det, jag hoppas att det kanske lugnar lite, att det är inget konstigt som händer. Samma råd som gällde förra året, som gällde för fem år sedan, som gällde för tio år sedan gäller fortfarande än idag.

Sitt still i båten om du har en bra båt och en massa andra saker. Så jag kommer in på vilka fonder man ska ha, ska man öka månadssparandet, ska man minska det? Hur ska man tänka om man är inför pension, hur ska man tänka om man är student? Hur funkar detta med att det är rea och att man får fler andelar?

Det blev verkligen högt och lågt. Massor av frågor. Så jag hoppas att du uppskattar detta lilla bonusavsnitt och sen om ett par dagar så kommer det ordinarie avsnittet som är med Victor Schack som är OS-kock i communityn som har öppnat en egen restaurang och hans resa till ett rikare liv. Men det kommer om några dagar så hoppas vi att börsen har lugnat ner sig till det.

Så tack för att du följer och så ses vi i kommentarerna och här kommer avsnittet. Varmt välkommen till Rika tillsammans-kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter, vår livsresa, våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi och ditt sparande och ditt liv lite rikare.

Vi som driver denna kanal heter Caroline och Jan Bolmeson.

Vanliga frågor om sparande i turbulenta tider

Jag kan börja med några av frågorna som har kommit in här under dagen.

Ska man köpa lite varje vecka nu, undrar Hellqvist Elinor. Jag brukar säga så här, det bästa tillfället att köpa var igår, näst bästa tillfället är idag. Så man kan alltid fortsätta köpa, det är ett av de bästa råden inom sparande det brukar ju vara så här, just keep buying.

Så det skulle jag absolut säga. Om man ska lägga in pengar på en indexfond nu, var ska jag lägga dem? Jag tänker så här, det är ju ingenting som har förändrats idag från förra veckan eller förra året. Det har inte framkommit någon ny forskning. Så jag tänker att för ett långsiktigt sparande på 5-10 års sikt gäller fortfarande samma sak, breda billiga, passiva globala aktieindexfonder eller typ en fondrobot, eller en fondrobot typ Lysa eller Opti. Och när det gäller globala indexfonder så brukar jag säga så här: en fond på din storbank som heter något med global och index, en avgift under 0,4%.

Titta nu kommer kommentarer här. Matte MMCJ frågar, vilken rea på marknaden just nu? Köp absolut, jag skulle säga så här, en nedgång på minus 10% det tenderar hända varje år. En nedgång på minus 20% som vi är nu, det händer ungefär vart femte år. Så jag skulle inte säga att det är någon extraordinär rea, men det är absolut ett tillfälle att om man har pengar så kan man börja öka månadssparandet för just nu så får du ju 20% mer.

För din hundralapp än vad du fick för ett halvår sedan. Så ja, jag är ibland lite fascinerad att alla mer oblodrött, panik, folk springer från marknaden, man säljer av. Och så är jag här, ja fast vet du, när det är mellandagsrea, då står folk i kö och gör sådana här Indiana Jones-rullningar för att komma in tidigare.

Om globala indexfonder och marknadsvikt

Och så skulle vi sen säga att det inte är Indiana Jones-rea än, men det kan fortsätta minus 30, minus 40, minus 50. Men absolut att man kan börja titta på vidare. Albin Karlsson undrar, är en globalfond med 70% i USA verkligen bred? Ja, det är den. Och jag fattar att detta känns ointuitivt att man hade velat ha lika mycket i alla länder.

Men forskningen är ganska tydlig, man ska titta marknadsviktat. Det vill säga, och USA har de största bolagen, de finaste bolagen, bolagen som gör mest vinst. Det är bara att titta på vår vardag. Jag sitter på en Apple-dator och gör detta. Jag har en iPhone framför mig, jag gör detta via Instagram. Jag gör detta via en kamera som kommer från USA.

Så mycket av vår vardag, mycket av intäkterna går ju till USA. Så det är inte en bug, det är feature. Skulle marknaden tycka att USA är mindre värd så kommer den omvikta det till Europa. Och då vi som har en global indexfond, vi kommer få mer Europa. Ja. Det är, Albin rättar mig här, det är lite fel att säga att man får 20% rabatt.

Priserna är korrekta bara att förutse framgången. Ja, så är det ju såklart. Priserna vid varje givet tillfälle speglar ju konsensus. Och jag menar det 20% mot vad det var vid toppen eller vad det var i början av året. Och jag utgår, det underliggande antagandet jag gör här är att börsen kommer hämta sig.

Och det enda vi inte vet är hämtar den sig till midsommar som 2020, hämtar den sig nästa år, om tre, om fem, om tio år. Men sannolikheten att börsen går plus på en tioårsperiod så är den ju över 90%. Så jag tycker ju liksom så här, lägre värdering tenderar ge en högre framtida avkastning. Och just nu så tror jag att vi är tillbaka på typ 2023-nivå, så just nu är det som om man började spara 2023.

Att behålla sina fonder i tuffa tider

Ska man behålla Avanza Global? Avanza Global är fortfarande en av de bästa fonderna vi har i Sverige. Så om inte något har förändrats i ditt liv, att det är skilsmässa, sjukdom, att du har blivit arbetslös eller dina mål har förändrats, då ska man behålla. Och detta kan vara noga med att bara för att det händer någonting på marknaden så är det inte en anledning för att byta fonder.

Allt annat man gör nu, om man skulle köpa Europa, köpa guld, köpa räntor, allt kommer göra sämre. Det ger sämre odds. “Sälj allt, dummedagen är nära.” Jag är ju lite mer optimist än så. Så jag hoppas att detta inte är dummedagen. Och skulle det vara dummedagen så tänker jag så här, då har vi ändå ingen glädje av grejerna.

Värt att köpa ExactBear 2 om börsen fortsätter rasa? Undrar Hellberg här 93. Jag tänker ju så här, det är jättesvårt att veta vart börsen tar vägen. Alltså den kan fortsätta ner, då är det skitsmart att ha ExactBear. Å andra sidan kan börsen också studsa och gå upp. Många av de största uppgångsdagarna tenderar ju att vara i anslutning med de största nedgångsdagarna.

Så att om börsen tappar nu minus 4-5% då är det inget konstigt om den sedan studsar med 3% upp. Och då är det jobbigt att sitta på de här hävstångsprodukterna.

Sparande för olika åldersgrupper och livssituationer

Om man är pensionär undrar Nordic Details här, alltså jag tänker att många gånger det spelar ingen roll om man är ung, om man är gammal, om man är mitt emellan. Det viktiga är sparhorisonten.

Alltså även en pensionär kan ju ha en tioårig sparhorisont för att man är 65 och man har ju go-go years i alla fall till 75 eller man kan till och med vara 80 och så tänker man att de här pengarna ska gå i arv och då har man ju också en tioårshorisont. Så jag tänker, eller så är man 30 och så ska man köpa en bostad om tre månader, då har man en kort sparhorisont.

Så det viktigaste här är ju att tänka att tiden är min vän som sparare och allt som är 0-3 år bankkonto med insättningsgaranti, allt över 10 år de här breda billiga globala aktieindexfonder eller en fondrobot, och det är mitt emellan en kombo av bankkonto och aktieindexfond.

Tack att du tittade på det. Bra. Ullis fråga här: råd om man har flertal globalfonder som har gått bra, ska man byta? Nej! Det finns ingen anledning att byta grejer bara för att Trump har fått frispel i Vita Huset eller så här, det är ingen forskning som har förändrats. Samma sak som gällde för en månad sedan, för ett år sedan, för tio år sedan, same same gäller. Så har ni bra fonder, gör ingenting utan liksom så här, fatta det aktiva beslutet att inte göra någonting så att det är bara så här: nej, Ullis, har du bra globalfonder, behåll dem, klappa dig på axeln, gå ut och njut av solen.

Om belåning och börsnedgångar

Jonas: man blir mer och mer sugen på att höja bolånet. Ja, detta är ju jättesvårt. Jag är också sugen på det. Det finns tillfällen att göra det, men man måste alltid vara lite försiktig med det här. Jag har i forumet så har vi en tråd som är fäst just nu som heter så här, strategi att köpa in sig vid minus 20, minus 30, minus 40, minus 50 procent. Så att börsen kan fortsätta ner, men har man möjlighet, man har långsiktigt sparande och sånt, man vet vad det innebär, så finns det ingen anledning att ha en belåningsgrad under 50 procent på boendet, så skulle jag vilja säga.

Ja, det var Anton från samma fråga. Kan man använda bolån för att köpa aktier? Ja, det går, men man måste vara medveten om vad man gör. Och det viktiga att veta är att minus 20 händer vart femte år. Vi kan lugnt fortsätta ner minus 30, minus 40. Så till exempel hur många i communityn nu är, detta är en överkurskonversation, men många i communityn vi brukar staffla det att vi sätter in lite nu vid minus 20 för att det ändå händer ungefär bara vart femte år.

Tittar vi på minus 30, då stafflar man in lite till, minus 40 lite till, minus 50 är ganska ovanligt så då vill man ju ha pengar till dess istället också.

Räntefonder och risknivåer

Okej, Almar6903, är det lika stor risk för ras på räntefonder? Nej, det är, eller så här, det beror på vilken räntefond. Har du en räntefond som ska vara typ som bankkonto, då är det inte så stor sannolikhet för ras.

Men man kan ju ha liksom långa räntefonder eller något sånt, men räntor tenderar ju gå motsatt mot aktier så jag tror de flesta räntefonder just nu har ju gått bra. Men återigen, det är ingen mening att i ett långsiktigt sparande plötsligt byta till räntefonder för att det är ett sådant tajmingbeslut som man ofta får fel på.

Utan man ska ha räntefonder för att man har en tanke med räntefonder. Och man ska ha sin globala indexfond för att man har en tanke med sin globala indexfond. William undrar, ska jag fortsätta investera? Det ska vi göra. Men borde jag dra ner på mängden vi månadssparar? Nej, fortsätt månadsspara. Öka gärna månadssparandet om du har möjlighet för du får mer för pengarna nu.

Återigen, jag vet att det kan halta metaforn. Men tänk lite som att saker är billigare på börsen nu än vad de var innan.

Rekommenderade globala indexfonder

Vilken global indexfond rekommenderar du starkast undrar Mio Klettborn. Jag brukar säga att det beror på vilken bank man har. Vi har en lista på forumet men jag brukar säga att Avanza Global är en fantastisk fond.

Länsförsäkringar Global, DNB Global Index, Swedbank, Robo Access Global. Nästan alla banker har en bra global indexfond. Jag brukar säga att kolla på din bank, leta upp en fond som har global i namnet, gärna index i namnet och en avgift under 0,4%. Då är man ofta bra på det. Men favoriter i communityn är Avanza Global, DNB Global Index, Länsförsäkringar Global.

Eller naturligtvis Lysa eller Opti som jag också brukar vara ett stort fan av. Var det avsiktligt med nedgång eller var det bara motsatt effekt? Nej jag hänger inte riktigt med.

Om marknaden och volatilitet

Fredrik undrar, tänk dig mer kortsiktigt för att försöka blanka lite det man förlorat nu. Grejen är att det är extremt svårt när börsen är så volatil så svängig som den är nu att tajma den. För att vad ni kommer att se här är att den kommer att studsa. Att ena dagen kan den gå ner med 3%, andra dagen kan den gå upp med 4%, sen kan den falla med 5%.

Titta gärna historiskt hur börsen har betett sig. Och då kan man ju se att när det är stora svängningar så är det stora svängningar både upp och ner. Så det är verkligen ingen garanti för att det ska gå ner imorgon. Så att ingen vet just nu. Ska man köpa mer fonder nu i dippen? Om man har möjlighet så är det alltid bra att köpa fonder.

Bra. Jag sitter lugnt, 70 pann i fråga. Jag sitter lugnt i båten och kommer inte sälja mina fonder eftersom det går så dåligt för börsen nu. Kommer jag inte logga in på min internetbank? Bra. Inte logga in. Sjukt bra tips faktiskt. För att ju, så här. Om vi tittar på det. Sannolikheten för att börsen ska gå plus på en dag är ungefär 50-60%.

Långsiktigt tänkande och logga-in-syndromet

Sannolikheten att börsen ska gå på ett år är typ 60%, på fem år typ 80%, på tio år typ 90%. Ju större mellanrum du har mellan dagarna du loggar in, desto fler dagar kommer det gå, desto större är sannolikheten att du samlar på dig de här plusdagarna. Så att där är en rational i att inte logga in, både för att man slipper må dåligt men också för att ju längre det är mellan de här perioderna desto större är sannolikheten att man loggar in och det är på plus.

Vill man vara riktigt dålig, om misstag ett är att logga in så är misstag nummer två att översätta pengarna till något i verkligheten. Som jag delade i en annan video att på mina och Karolins tjänstepensioner just nu idag så är vi en miljon back. Vi som letar efter bil så var min första tanke så här: “ja men där var ju den där nya bil.”

Bara poff borta, tänk om vi hade sålt av så hade vi haft en ny bil på uppfarten, då hade man haft något för de pengarna i alla fall, och det roliga är trots att jag har gjort detta snart i 30 år så trillar jag också i fällan att logga in, jag trillar i fällan i jämförande med månadslöner, resor, bilar, you name it, så att inte logga in, skitbra.

Selma, bra läge att sälja av dyr KF och då direkt lägga in på ISK för att minska skattesmäll. Det vågar jag inte säga för att ofta för KF betalar du ju i… Jag vågar inte svara på den frågan, kolla det med din bankman eller med en oberoende rådgivare, för att det brukar vara så om du har dina aktiefonder på eftersom vinstskatten blir lägre, men just med KF till ISK vågar jag inte svara på tyvärr.

Om enskilda aktier och riskspridning

Logga inte in, ha Tesla, hjälp. Jag brukar avråda från enskilda aktier oavsett om det är Tesla, Investor eller vilken annan aktie som helst för man har så ofta oddsen emot sig. Om det är svänget på globala börsen så är det ju ingenting mot vad det är svänget i enskilda aktier. Så jag brukar säga att det är aldrig fel att byta från en investering med sämre odds för avkastning i framtiden till en investering med bättre odds i framtiden.

Skulle jag titta på en portfölj med någon kompis där det är mycket Tesla så skulle jag ha frågat vad är anledningen till att man har Tesla och att man tror på bolaget eller om man vill bidra till elomställning eller om man gillar Musk eller whatever.

Och sen hade jag tittat på att om det är för att tjäna pengar, om syftet är bara att tjäna pengar, då skulle jag ha sagt att du har större sannolikhet på lång sikt att tjäna pengar i en global indexfond än en enskild aktie. Särskilt eftersom typ 40% av alla enskilda aktier har en negativ livstidsavkastning och det är typ bara 4% av alla aktier som står för all uppgång, så att medianaktien är ofta en dålig affär.

Bra. Kjell undrar, vad är Trumps baktanke med allt? Ja det är en bra fråga. Ingen aning och jag tror inte knappt att han vet själv. Hur påverkar handelskrig bolåneräntan? Vågar inte svara på det. Jag vet inte och jag tror inte att någon annan vet heller. Alltså det kan ju påverka både att det blir oroligt om man behöver sänka räntan men sen kanske man behöver höja räntan för att få bukt med inflation.

Ingen vet. Är man orolig för bolåneräntan så brukar jag säga att då är det bra att köpa den där försäkringen som heter bunden bolåneränta.

Fördelen med månadssparande

Förklara varför. Varför är månadssparande bra? Jo, men månadssparande är bra för att det blir ju så att du liksom hela tiden köper in dig. Och det betyder att när börsen är dyr då får du färre andelar i de här indexfonderna. När börsen faller så får du fler andelar.

Och det är liksom någonting som sker automatiskt utan man behöver tänka på det. Och långsiktigt så är det liksom få saker som slår ett regelbundet sparande. Det finns undersökningar om man tittat på regelbundet månadssparande, börsen, försöker tajma marknaden. Och det är så här, regelbundet månadssparande ger liksom i princip alltid ett bättre resultat.

Men det var kanske inte det du menade. Så du får gärna ställa Fredrik Wallentuna, ställa mer följdfrågor så testar vi. Matilda Signe, ta examen snart. Som det ser ut nu har jag inget jobb. Har tusen i buffert. Vill ta vara på nedgången, investerar jag del av min buffert. Är det en dålig idé? Äger jag inte en lägenhet? Inga barn?

Jag skulle säga så här Matilda, allt beror ju på, då gissar jag att du är ung, att du har kanske inte så höga kostnader och att du har ett högt humankapital. Men om det är så att du kommer få ett jobb inom framtiden då kan det absolut vara en bra idé att flytta en del av pengarna från bufferten till aktier.

Är det så att du till exempel är i en bransch där det är svårt att få jobb då skulle jag säga att då är det kanske inte en så bra idé. Detta är inte den sista börskraschen som kommer att komma. Du får gärna ställa följdfrågor Matilda. Det är spännande men lite klurigt. Så att man får alltid titta på vad har jag för möjlighet att tjäna nya pengar?

Kommer min vardag förändras till följd av att om börsen sjunker ytterligare med 20-30 procentenheter? För det kan utan problem hända. Hur mycket är börsen ner i år? Minus 24 procent från topp till botten är jag tror minus 20 för i år.

Om regional exponering och tilltro till forskning

Viss V74 undrar, bör man köpa Europa eller Sverigefonder nu? Nej, man ska inte göra något annorlunda nu än för en månad eller ett år sedan innan Trump blev president. Forskningen är ganska tydlig att det som ger bäst odds för framtiden, det är fortfarande att spara långsiktigt, automatiskt, regelbundet i breda, billiga, globala aktiefonder. Att avvika från det här innebär att man ofta tar en risk som man inte får betalt för. Betyder det att avkastningen blir sämre? Nej, avkastningen kan bli mycket bättre med en Europa-fond eller en Sverigefond. Det vet vi inte, men vi tar en större risk som vi ofta inte får betalt med.

Bra. Frida, är du inte längre ett fan av alla bolagsfonder? Jo, absolut. Ska man ha en Sverigefond så är det plus alla bolag Sverige eller den SEB-indexnära Sverige. Det är ju de två bästa Sverigefonderna. Bra. Nu bör man köpa skog. Jag har hört att virkespriserna i skog är jättedyrt just nu. Jag vet inte.

Satsa på fond eller aktie? Alltid fonder. Enskilda aktier är ett sorry, det är ett losers game, tyvärr. Dags för fysiskt guld. Fysiskt guld kan man ju alltid ha för försäkring mot den yttersta apokalypsen. Men även där kan man vara skeptisk att guld är lösningen. Man kan ha lite guld i sin portfölj, man kan ha lite guld för att det är generationsförmögenhet.

Men jag hade nog inte rekommenderat fysiskt guld. Det är massa bekymmer med fysiskt guld också. Var ska man ha det? Försäkring etc.

Om val av pensionsfonder och buffertfonder

Bra. Du har tidigare rekommenderat AMF global indexfond för pension men AMFs globala fond är inte… Får du säga om det att ibland i brist på annat så får man ta det som ges. Den har väl ändå följt index hyfsat nära har jag för mig, men kan man välja en passiv global indexfond så välj det, men problemet med pensioner är att man har inte alltid så himla stort urval. Vad tror du om Avanza Auto 3 som mellanhink? Kan absolut funka.

Jenny undrar här, kan du förklara igen varför jag får mer för pengarna? Mina pengar försvinner ju och när jag till exempel sätter in 1200 så har jag dagen efter förlorat 2,5, vad har jag fått mer av då? Bra fråga Jenny, grejen är att du har ju fått andelar och det är ju andelarna. Så att om du har 100 kronor och en andel kostar en krona så har du för 100 kronor fått 100 andelar. Om de sen sjunker i värde med säg 50% så betyder det att i dag två har du fortfarande 100 andelar men nu är summan av dem bara 50 kronor. Men om du då nu köper på dag två för 100 kronor då kommer du få 200 andelar.

Förklaringen om andelar och långsiktigt värde

Så nu har du plötsligt 300 andelar och om de sen ökar tillbaka till en krona så kommer ju alla de 300 andelarna öka med en krona i värde. Så att det du samlar på dig det är ju som små ägg, du samlar ju på dig de här andelarna och det är det du får. Det är det jag menar att du får fler andelar för mindre pengar just nu än vad du fick tidigare.

Hoppas att det var tydligt annars får du ställa en följdfråga.

Niklas Wolf, Niklas undrar, jag är glad jag sålde av lite innan för att få upp min kontantinsats. Absolut. Alltså så här, pengar som ska användas 0-3 år, alltid bankkonto med insättningsgaranti. Inga aktie eller indexfonder eller fondrobot på pengar som behövs på kort sikt. “Trump inför 90 dagars tullstopp, händer det nu?” Han förvånar mig, att det är skit. Vi får se.

Coolmange: Jag sitter still i båten, förr eller senare går det upp. Min portfölj är bra, så jag köper snarare mer. Ja men det är perfekt. Det är en bra strategi. Absolut. I PPM är det 100% sjunde AP-fonden som gäller. Ja, samma sak som gällde för ett år sedan, för fem år sedan, för tio år sedan. Same, same.

Historiskt perspektiv på börsnedgångar

Så här. Inget har förändrats. Vi har en mupp i Vita huset. Det är förändrat. Marknaden har blivit galen ett tag. Men det blev den under covid 2020. Det blev den 2008 under finanskrisen. Det blev den 2001 under it-bubblan. Det blev den 1998 under Asienkrisen. Det blev den 1987 under svarta måndagen.

Alltså detta har hänt genom historien. Det är inget konstigt. Jag gissar Helena att är du 50 har du mer än 10 år kvar till pensionen. Då är det bara att sitta still i båten. “Synd att Lysa inte har belåning just nu. Bara det som fattas.” Man kan ju låna i så fall på boendet eller något annat. Tack Roy Gard.

Jag önskar ibland 2008 och 2001 när jag förlorade en massa pengar så önskar jag att någon hade bara sagt så här, okej this is normal. Det är liksom, historien återupprepar inte sig men den rimmar och det är ju tack vare er i communityn som jag kan göra de här grejerna så att det går tillbaka. Alla bolagsfonden duger fortfarande, absolut.

Återigen, inget har förändrats.

Matilda, tack för svaret. Jag är 28 och tar examen inom bygg, så förmodligen knepigt för jobb. Om det är knepigt för jobb då skulle jag behålla bufferten till när det är. Du har 40 års sparande framför dig, så om du missar nu, det gör ingenting. Bra. Bra, Fredrik Valentinar. Skönt. Och tack, jag gillar att ni skriver kommentarer och att vi kan ha detta samtalet så att det inte blir podcast av det.

Om enskilda aktier och marknadens kortsiktiga svängningar

Vad tror du om Volvo B? Ingen aning. Återigen, att investera i enskilda aktier är jättesvårt. Jag brukar avråda det, inte på grund av Volvo, men för att det är en enskild aktie.

Börserna rusar. Jag får faktiskt be Oliver, min kollega som sitter bredvid. Kan du kolla var börsen ligger nu? De har tydligen pausat tullarna i 90 dagar. Jag vet inte om det borde innebära studs som vi får se. Nej, det var fake news. Det är detta som är helt crazy nu. Vi fortsätter med frågor så skiter vi i hur börsen går.

Matt undrar, om man vill börja spara 100 000, ska man dela upp det bäst? Återigen, samma sak som gällde för ett år sedan gäller nu. Matematiskt det korrekta är att sätta in allt på en gång. Å andra sidan, det är inget som är så sugigt som att sätta in det nu och sen tappa börsen ytterligare 20%. Och så känner man så här, de 20 000 kunde jag haft roligare för.

Vi hade ju en i forumet som var så här, jag investerade alla mina pengar, en halv miljon, i december och nu är jag av med 100 000. Och så kände han ånger och var kanske på väg att ta ut pengarna och då gör man det sämst av två världar. Så därför brukar jag säga att det emotionellt korrekta är att sprida ut över tid.

Och när det gäller pengar så kan man alltid göra den här 50-50-regeln. Sätta in lite direkt och sen sätta in lite över tid.

Om fondhandel och hantering av marknadsrörelser

Bra, Hellqvist eller Når? Om jag köper en global index från Avanza, går köpet igenom direkt? Jag har Swedbank och det tar alltid en dag innan.

Då hinner börsen ändra sig mycket? Ja. Så är det. Där är olika bryttider. Jag tror att bryttiderna för idag är redan passerade. Så att köper man idag så får man morgondagens kurs vid typ klockan fyra eller vad det är. Så att det går inte att tajma marknaden på det sättet och fonder är inte gjorda på det. Och på en tioårig sparhorisont, alltså om du kommer in på plus tre eller minus tre, det spelar ingen roll.

Återigen, luta er tillbaka, zooma ut och så titta på detta på lång sikt. Det är lugnt. Om det är något jag kan ge bort till er. Det är ingen mening att stressa upp sig för saker. 70 Pani undrar, är det fel att sänka summan i sitt månadssparande i fonden och nu föra in mer pengar i bufferten? Fonder rör jag inte, det är bara summan på månadssparandet.

Nej, alltså om du inte har något behov av att bufferten behöver öka så gör inga förändringar. Bara fortsätt just keep buying.

Jenny undrar, kan det vara värt att sälja av lite vinst nu men behålla den grund man hade i alla sina fonder och fortsätta spara? Alltså inte för att ta hem vinst utan då skulle det vara så här för att pengarna egentligen skulle användas till en semester eller en kontantinsats eller för att livet har förändrats.

Men alltså att marknaden hoppar upp och ner är inte en anledning att ändra sin strategi. Så att det enda som är tillåtet för att ändra sin strategi det är så här att man har blivit arbetslös, det är en skilsmässa, man har ändrat sina mål, man mår skitdåligt och det påverkar ens vardag. Alltså sådana anledningar, men om man liksom trodde för ett halvår sedan att man sparar långsiktigt, man tror på forskningen, man tror på breda globala billiga passiva indexfonder, ja men då är det bara att fortsätta med det.

Frågor om räntefonder och tryggt sparande

Carola, räntefond köpa nu istället för globala fonder känns mer safe? Ja det beror på tidshorisonten. Är tidshorisonten för pengarna 0-3 år, ja då skulle du inte ens ha räntefond utan då är det ju ett bankkonto med insättningsgaranti. Om pengarna inte ska användas på 10 år, ja då blir ju det att köpa en räntefond lite att tajma marknaden och då blir ju den jobbiga frågan: när ska du köpa tillbaka när det har gått upp? Det brukar ju vara bäst att säga, men ja men då är det ju för sent, då har det ju redan gått upp.

Och tänk också så här, när börsen har fallit så har ju värderingen blivit lägre och då blir ju den genomsnittliga avkastningen framåt ofta högre. Så att nej, om det inte finns något specifikt syfte till att köpa räntefonder än att det bara känns bättre, så är det inte en bra anledning.

Sorry, nej. Nu skriver Emmy här: nej de har inte pausat och de har dementerat. Kaos, ja, exakt. Det är så. Man behöver, man ska liksom så här, ett bra sätt är att luta sig tillbaka, köpa popcorn och bara liksom så här le. Alltså det är lite kaos.

Robert Uxhjärta: Bör man alltså peta in så mycket som möjligt idag innan börsen stänger om det går? Nej, på de fonder man redan tappat? Nej, inte så mycket som möjligt utan fortsätt månadsspara. Kan du öka månadssparandet framgent? Gör det. Kan du ändra månadssparandet kanske om du vill göra veckosparande, gör det. Poängen är att liksom köpa på om man har möjligheten, så är det bättre att köpa på sig än att sälja. Men sen är det så att jag kan inte öka mitt månadssparande, vi månadssparar redan så mycket som möjligt, så att detta är ju för dem som kan liksom göra det.

När man inte ska sitta still i båten

Du, Susanne skriver så här: du säger att om man har en bra båt så ska man sitta still i den. Kan du ge ett exempel på scenariet om man inte ska sitta still i båten och till exempel sälja någon fördel? Att man ska använda pengarna inom 0-3 år. Det vill säga att man har använt pengar som egentligen skulle gå till en kontantinsats eller man har blivit arbetslös och man kommer att behöva omställningspengar eller man har blivit sjuk.

Om man har massa enskilda aktier, det är ingen bra båt. Det skulle jag säga är de tre vanligaste dåliga båtgrejerna. Så enskilda aktier tycker jag aldrig att man ska ha. Man ska aldrig ha enskilda aktier om man nyttomaximerar, det vill säga att man investerar för att tjäna pengar. Sen kan man ha enskilda aktier för att man tycker att det är kul.

För att det är en hobby, för att man vill lära sina barn om aktier etc. Men den som investerar i enskilda aktier har alltid sämre odds än den som investerar i fonder. Det är det som är poängen. Sen är det att man har missat på sparhorisonten eller att man har konstiga dyra fonder, det också en dålig båt. Att man har en teknikfond eller en branschfond, det är ofta en kassbåt skulle jag säga.

Eken: sitter still i båten fast det går skit, men ex-fru går det kanon, näst tyngst i klass. Alltså det här med fruar och investeringar, jag tänker inte kommentera det. Jag har en fru som investerade i Tesla 2013 och sålde av två dagar efter toppen i december och sen tyckte hon så här: “ja men vad ska jag köpa nu? Ja men försvarsaktier, jag tror det går bra”. Och det var liksom innan Saab berättade att de skulle sälja fler flygplan och hela. Så jag är så här, fruar och liksom investeringar, ja jag borde lyssna mer men oddsen är ju svåra.

Förstå odds och utfall i investeringar

Sen kan jag också säga så här att det känns skit. Tänk så här, detta är ett kanske avancerat exempel men se om ni hänger med på detta. Säg att vi ska slå tärning och så ska vi slå vad hundra spänn. Du vinner om du får en etta, tvåa, trea, fyra eller femma. Jag vinner om det kommer en sexa. Så då slår vi vad hundra kronor. Är detta ett vad du borde ta? Jag tror ja. Du vinner ju fem av sex gånger.

Okej, sen slår vi tärningen och det kommer en sexa. Så jag vinner. Betyder det att ditt vad var dåligt? Nej, det var ju fortfarande jag som hade det dåliga beslutet att satsa en hundralapp på en sexa. Sen hade jag tur att en sexa kom upp för att jag hade bara en sjättedels sannolikhet att vinna.

Och så här är det ju med globala indexfonder eller med de här långsiktiga fonderna. Att välja en bred, billig passiv global indexfond det är att satsa på det som ger bäst odds. Sen kan ju utfallet som nu fortfarande vara minus 20%, men det betyder inte att beslutet att investera i den globala indexfonden var dåligt.

Det betyder bara att ett utfall har skett som jag inte gillar. Men det betyder ju inte att det var fel och jag behöver dessutom inte agera på det för att vi har pratat om det här med lång sparhorisont. Så att alla ni som sitter och mår skit eller tycker och ångrar er, ni har inte tagit fel beslut, vi har bara hamnat i en period där utfallet inte är det vi gillar. Det händer, det är priset vi betalar för att tjäna pengar långsiktigt.

Om blandade fondportföljer

Bra. Akisenko, vad tror du om en sjättedel i global, en sjättedel i varje? Global, teknik, Sverige, Avanza, global, zero. Så här, så Akisenko, nu kommer jag säga något du inte gillar. Jag är inget fan av den strategin. Du kan ha den för att du tror på den, för att du har gjort dina egen analys på det etc. Och den kan mycket väl gå superbra, men om vi skulle slå den där tärningen tusen gånger så kommer det där ha sämre odds än att då bara ha en global indexfond eller en motsvarande vikt av en svensk global fond.

Så att jag… Jag själv hade inte investerat på det sättet. Sen kan man ju alltid ha det i en lekhink eller liknande. Och jag utgår bara rent nyttomaximerande från forskning. Där jag till exempel säger att välja en teknikfond är ju en avvikelse från att äga marknaden. Så det är på det resonemanget jag… Jag resonerar.

Prinsess Miguel: vill inte kolla mina fonder men min kollega gör inget annat, han suckar och stånkar och beklagar sig högut hur mycket allt gått ner. Läge att byta kollega, absolut, särskilt om du kan få en billig passiv. Nej, vad skojar! Man får ibland bara inte följa nyheterna etc. Jag fattar att det är svårt. Dessutom så dyker ju jag upp i flödet och berättar så här, “sitt still i båten”, vilket gör att implicit fattar nu har något hänt eftersom Jan sitter här och har en live grej.

Historisk börsdata från börskraschen 1929

Bra. Jag är 70-pannig. Det har talats mycket om i media att börskrisen på 30-talet. Vet du hur mycket börsen gick ner som mest? Jag har googlat men hittat inte. Då kan jag berätta att det är minus 90%. Toppen 1929 till botten 1931, då var det ungefär 90% var nedgången då. Jag har inte sett någon nedgång på 90% sedan dess. Jag brukar säga att under en 10-15 årsperiod ska man räkna med minus 50% minst en gång.

Är investmentbolag också en kassbåt undrar Emil. Jag har ju lite så här, det är klurigt, det är jätteklurigt med investmentbolag. Jag brukar säga att om jag bara fick välja en aktie och inte fick välja indexfonder, då hade jag valt Investor. Så jag skulle säga att investmentbolag är de… De minst dåliga aktierna, för att de är ju lite indexfonder, de sprider ju sina pengar i många olika innehav.

Så att det känns ju vanskligt att säga att investmentbolag i Sverige är dåligt innehav eftersom det historiskt har gått bättre än index, det har gått bättre än det mesta. Men jag själv äger inte särskilt mycket investmentbolag, jag sålde av dem för något år sedan och tycker att jag hellre har en bred passiv indexfond.

Men jag vet ju att det inte är alla som håller med och återigen, man behöver inte bara lyssna på mig, man kan göra både och. Man kan ha både investmentbolag och sin Sverigeindexfond och sin globala indexfond.

Om att balansera sin portfölj och byta fonder

Ska jag sälja av USA-länsförsäkringar-index nu? Undrar Kevin. Ja, alltså det är så här. Det beror ju på vad… Du hade ju förmodligen en tanke när du köpte den. Om inte den tanken gäller fortfarande då kan det vara bra att sälja av den och byta till en global indexfond. Å andra sidan så är ju en global indexfond 60% av USA.

Så man skulle också kunna resonera så här Kevin, att om du har möjlighet, skit i att sälja, och försök lägga mer pengar i Europa-fonder och så komplettera upp det på andra hållet.

Bra. Selma, på tal om dåliga båtar, räknas en dyr KF Global A som en dålig båt? Kanske missförstår frågan här Selma, men en kapitalförsäkring är ju inte en investering. En kapitalförsäkring är ju bara ett skal som förändrar skatten som gör att du betalar skatt på hela beloppet istället för på vinsten. Så KF i sig är ju inte en investering. Sen om du betalar en skalavgift på den och den är dyr eller du har en dålig fond i den, det ska man alltid byta. Återigen också oavsett om marknaden är högt eller lågt.

Alltså man ska alltid byta från en dålig investering med sämre odds till en bättre investering med bättre odds.

Ja, bra. Finns det någon fond som du kan tipsa om man vill ligga lång och tro på att Europa kommer bli starkare fast än dagens Trumpkaos som man pysslar med just nu? Jag skulle väl, samma princip som innan, jag hade letat efter en fond som heter Europa Index och kostar billigt, alltså under 0,4%.

Så har jag letat efter den billigaste europeiska indexfonden. Kan ingen på rak arm, men gissar att det finns någon som heter förmodligen Avanza Europa eller Länsförsäkringar Europa Index eller något sådant. Annars så finns det ofta sådana här ETF, MSCI Europe, någonting.

Pensionsrådgivning och sparhorisont

Fem år kvar till pension, hur gör jag med mina PPM-fonder? Dags att byta till räntefonder. PPM, premiepension, den viktas ju ner automatiskt med räntefonder om du har det här AP7-sofa. Så jag brukar ju säga att i premiepension är det jättesvårt att välja något som är bättre än AP7-sofa. Sen brukar jag säga att när man är fem år kvar till pension så brukar jag rekommendera att träffa en pensionsrådgivare för att få en check vilka förändringar man ska göra de sista åren.

Då ingår det ofta att kolla över fonderna men även kolla i vilken ordning man ska ta ut sina pensioner. För det kan göra jättestor skillnad. Så den jag brukar bolla med är pensionsguiden. Så om du googlar Monica och pensionsguiden så är det rekommenderat att ta ett möte med henne så att man får den där avstämningen.

Agnes, för länge sen hjälpte banken mig att placera 70% av mitt sparande i en aktiv aktiefond med hög avgift. Börjar jag byta nu eller avvakta? Ja, man ska alltid byta en investering med sämre odds till en investering med bättre odds. Dyra fonder har sämre odds än en billig fond. Aktiva fonder har sämre odds än en billig fond.

Så här har du två saker som talar för att du kommer få bättre odds framgent. Att börja på Ida. Att påbörja ett sparande med en horisont på fem år men också sitta ner i båten. Att börja ett sparande på fem år, det är lite klurigt. Jag skulle säga att börja Ida med en fondrobot typ Lysa eller Opti, så kommer de guida dig genom det.

Annars skulle jag säga att om du sparar 1000 kronor för att det ska bli enkelt att räkna, 500 kronor in på ett bankkonto och 500 kronor in i en passiv billig global, bred aktieindexfond. Så antingen Lysa eller Opti som gör detta automatiskt eller så får du dela upp det, hälften på ett konto och hälften på indexfond.

Praktiska tips för att hantera börsnedgångar

Okej. Och Sanna, hur ska jag kunna sätta in och placera mer på Avanza när jag samtidigt vill undvika att logga in och se alla röda siffror? Vet du vad Sanna? Ett trick är att be någon annan göra det åt en som inte har samma relation till det. Och det kan man antingen göra genom att man blundar och loggar in. Det måste vara någon man litar på såklart. Eller så finns det faktiskt på Avanza och Nordnet en möjlighet att dela upp en sån här fullmakt. Så jag sköter till exempel ett par av mina nära vänners barnsparande så att de loggar aldrig in och så sköter jag det åt dem. Så då kan man ge en sån fullmakt kan man göra.

Så det är ett trick. Det är lite överkurs-trick men vafan, det är lite överkurs här i alla fall. Hur lång tid tog det innan 1930-årskrisen återhämtat sig? Ingen aning, det får jag återkomma på eller så får någon slå det. Kanske ber Oliver här, min kollega och stjärna till höger, se om vi kan få något svar på när den återhämtade sig.

Karin har fem år till pension men tänker att jag inte behöver pengarna direkt så jag ser mitt sparande långsiktigt typ åtta till tio år. Ja, jättebra. Börjar vikta ner Karin. Då skulle jag säga lite räntefonder. En bra tumregel är så här: 10% i räntefonder eller bankkonto per år i sparhorisont. Förlåt tvärtom.

10% i aktier och aktieindexfonder, 10% per år i sparhorisont. Så har du åtta års sparhorisont då är det rimligt att ha 80% aktier och 20% räntor. Det är där jag också brukar säga att tio år eller mer då är det 100% aktier.

Råd för nybörjare och fondrådgivning

Mikael, jag är ny här, jag ser det som ett bra tillfälle att börja. Det är alltid ett bra tillfälle att börja, grattis! Här då skulle jag säga så här: se gärna avsnitt 99 som vi har och sen skulle jag säga så här, börja antingen med Lysa eller Opti så du googlar Lysa eller Opti. Och om det känns läskigt att ha en sån här aktör att ta hand om dina pengar så skulle jag säga gå in på din bank och så kör du typ som jag har sagt innan en bred billig global indexfond, leta upp en fond som heter Global och Index under 0,4%. Annars kan du gå in i rikatssammans.se och så forum, där har vi lister. Jag kan säkert skriva in det här också men annars är bra fonder, Avanza Global, Länsförsäkringar Global, DNB Global Index och sen alla de här Swedbank, Råby, Access Global etc.

Där 70 panni skriver så här: Sanna håll handen över siffran som visar hur mycket du har på Avanza. Det brukar jag också göra, jag tittar så här neråt. Tack själv.

Helena Cecinius har för mig betydelse med aktivt förvaltade fonder sen jag var barn. Ska jag passa på att byta dem nu? Som jag har sagt flera gånger innan: alltid tillfälle att byta från något som ger dåliga odds framigen till något som ger bättre odds framåt. Det enda man får vara där, Cecinius, kolla skatteeffekten men även den blir ju lägre nu än vad den var innan, så att du är medveten om att det kommer bli en skatteeffekt. Så kolla det med din bank eller med en rådgivare så att du är medveten. Har de legat i ISK och du säljer och har vinst så kommer du nästa år få betala 30% skatt på den och då är det viktigt att du har satt av pengar till det.

Simon säger att kraschen 30, det tog nog 20 år. Har vi ett svar här Oliver? 1929, när det följde de där 90 procenten när återhämtade de sig? Svenska? Ja, eller amerikanska. Jag vet inte, testa chat-GPT så ser vi. Ja.

Om att hålla fast vid sin strategi

Hade du funderat på att sälja eller hela del av dina fonder om börsen har gått ner med 90% som 1930-talet? Alltid svårt att säga och så är det famous last words men nej jag tror inte det.

För att satsa mot börsen det är som att säga att jag tror inte på ekonomisk utveckling, jag tror inte på mänsklig drivkraft. Sen kommer det säkert när man får nog, alla kommer till någon gräns då man resignerar men jag vill gärna tro att man hade suttit kvar. Jag tror i alla fall ner till minus 50 så kommer jag försöka öka sparandet.

Ja vi får se. Är Avanzas fondrobot bättre än Opti och Lysa? Har man Avanzas fondrobot, alltså Avanza Auto eller Lysa eller Opti, då har man jättebra val. Man kan tänka på en fondrobot att det är mer all-inclusive, så du har lite mer extra tjänster än bara ren fond.

Bra. Hej Molly skriver, jag har både DNB och LF Global. Är det dåligt mot att välja en av dem? Nej. Det är superbra fonder, behåll dem. Om man har suttit lite för still i båten och har en ganska stor andel av sitt sparande i gamla riketsammansportföljfonder hade jag rekommenderat att flytta över till Lysa. Nu vet jag inte vilka fonder det är Susanna, men de fonderna jag rekommenderar från typ 2018, till och med kanske 2015 och framåt är fortfarande bra.

Rekommendationen 2018 var ju DNB Global Index. Så att jag tror, alltså den enda skillnaden jag har gjort sedan 2018 är att jag har tagit bort och tagit bort fonder för att göra det enklare och enklare. Men fonderna är ju bra.

Om historik vs framtid i investeringar

Vet att du pratar om statistik och forskning, men jämför man global teknik och fonder och senaste rätten så ger teknik mycket mer vinst. Akisenko. Absolut, du har helt rätt, men om jag är lite tuff, det är helt ointressant för det enda som är intressant är ju framgent och då är frågan så här: hur vet vi att ny teknik kommer överprestera framåt? På samma sätt, varför skulle det till exempel kanske inte fastigheter bättre? Eller tittar vi på Tesla till exempel.

Fram till december så var det mycket bättre att ha Tesla än typ vilken annan indexfond som helst. De som sitter med Tesla nu på minus 50 är nog inte supernöjda. Så problemet är just att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning.

Och titta på de här, till exempel Tinny Ny Teknik. De har ju haft det ganska knökigt under en lång period. Så att det har gett bra avkastning historiskt, det är det ingen tvekan. Men frågan är ju så här, going forward. Och vi har en tråd i forumet som heter… Vi tar sådana här exempel, är du ledsen att du missade fastighetståget, är du ledsen att du missade ny tekniktåget, är du ledsen att du missade, och så ser vi att till exempel SBB, Tesla, många av de här indexfonden vinner över tid, men de enskilda åren kan det gå hur som helst.

Mia, går det att se den här live igen? Ja, jag spelar in det, jag vet inte hur det funkar på Instagram men jag kommer lägga upp den antingen som podd eller på Youtube, så det kommer gå att se igen.

Matilda, räcker det med Lysa och Länsförsäkringen globalt i portföljen eller behöver man en Sverigefond också? Nej, det går, Matilda. Det är så här: Lysa och Länsförsäkringen globalt, du har bättre sparande än 90% av den svenska befolkningen. Bara klappa dig själv på axeln, det är grymt.

När man råkar tajma marknaden rätt

Där Felix Mortensson: råkade tajma marknaden och sålde av allt mitt innehav innan börsen föll i syftet för att få pengarna till en lägenhet. Borde jag återinvestera allt i kontantinsatsen eller amortera mer? Jag skulle säga så här, grattis! Ibland har man tur, det ska man också uppskatta, särskilt de gångerna när man sen tycker att man har otur. Det som typ vi lyckades sälja vår Tesla i höstas, och nu hörde jag att folk inte ens tar in Tesla längre i inbyten.

Men så här, jag brukar säga så här: man behöver inte överamortera, man ska följa amorteringskravet, och det brukar säga, amortera ner 1%, 2% ner till 70, 1% från 70 till 50. Överamortera inte! Sen är det också så här att när man köper en lägenhet så är det ofta massor av utgifter som man inte har tänkt, inredning etc.

Så jag skulle säga så här, se först till att få din vardag att funka, se till att du har en buffert och när du har bufferten, när du har en buffert och vardagen funkar, ja men då kan man investera all resten.

Om “expertrådgivning” vs forskning

Så Morten Sondina, många experter på typ DFN säger att man ska undvika index just nu och köpa kvalitetsaktier. Alltså vilket jävla bullshit. Alltså så här, åh jag blev så trött. Så här, att investera i… Enskilda aktier är massivt, massivt underprestation mot att äga index. Om man går in på vår Instagram så publicerar jag studier, senaste avsnittet K52 tror jag att jag tittar på det här. Där har man så proffs, det vill säga fondbolag som har…

Till exempel 10-20 anställda, de gör det på heltid, de reser runt i världen, träffar VD

, gör sina undersökningar, och de underpresterar mot index över tid i alla fall. Så du får extremt sällan något betalt för att välja en aktivt förvaltad fond där du har professionella förvaltare som gör detta på heltid, har alla analyser, har utbildning, kan ringa till VD på bolagen, och de lyckas inte.

Okej, vad är då sannolikheten att jag som amatör som sitter och gör detta på fritiden ska kunna välja ut kvalitetsaktier bättre än andra? Alltså så här, nej, det är ett jävla bullshit och jag är beredd att ta den diskussionen med någon från Dagens Industri eller FN vilken dag som helst. Förlåt, nu blev jag upprörd här.

Så nej. Och grejen är så här, jag har varit i en sån här debatt och då sa jag så här, de sa exakt detta och så sa jag så här, “ja fast det finns ju inget stöd i forskningen för det där”, och då säger en av de här kända svenska experterna, “ja men jag skiter väl i vad forskningen säger, jag vill ge mig själv chansen att överprestera mot index.”

Och då är jag så här, fine, alla får göra precis som man vill, men hade du gått till en läkare som ska göra hjärtoperation och så säger de så här, “oh jag skiter i vad forskningen säger, jag vill göra detta på mitt sätt i alla fall.” Jag hade varit så här, maybe not, inte på mig. Så att man får själv välja så här, vill jag lita på forskningen eller så vill jag lita på de här.

Och sen kan man ju också ställa sig frågan så här, cu bono, alltså vem tjänar på det? Alltså ofta så är ju det att dig eller de här EFN, deras existensberättigande är ju att sälja analyser och prata om kvalitetsbolag. Men vi hade kunnat sitta här ikväll till. Och bara, nej förlåt. Nu går vi vidare.

När man måste sälja även om det känns illa

Fridingen, om man har förlorat cirka 300 000 på fond, men behöver pengar inom sex månader till en fastighet vad göra? Alltså kolla med en finansiell rådgivare, kolla med din bankman, men jag skulle säga bit i det suräpplet och ta ut pengarna. Alltså du kan chansa på att det går upp, men det… Kan ju lika gärna gå ner ytterligare 10-20%.

Så det misstaget här är att de pengarna skulle inte varit inne på börsen från första taget. Och då kanske man får försöka rädda dem. Alternativt kan jag få ihop pengarna till fastigheten på något annat sätt så jag kan låta de här pengarna vara. Men har man inga andra möjligheter så är det ett snesteg.

Och då får man tyvärr ta konsekvenserna av det snesteget. Men återigen, jag vill vara supernoga. Börsen kan gå hur som helst. Jag kan säga nu här att ta bit i det sura äpplet och ta upp det. Och sen kan tullarna pausas som vi trodde. Marknaden studsar plus 10%. Man får tillbaka 150 av dem och så kommer man tycka att jag är en idiot.

Sen fortsätter han ner 10% och man är så här, “shit vilket bra råd Jan-Johan, bara 300 000 backstät för 450 000”. Så ingen vet. Ingen vet och det är ju det som gör det där beslutet så sjukt svårt. Och det är ju därför man inte ska ha de här pengarna på kort sikt på börsen. Sorry Fridingen, jag önskar att jag hade kunnat ge ett bättre svar.

Men det där är ju det jobbigaste liksom. Ja, nu har Oliver, jag vet inte om jag kan vrida in Oliver. Ska vi ge siffrorna? Kom här, du får komma in här och hoppa in. Nu får ni träffa min kollega Oliver här. Som du får hoppa in.

Historisk data om börskraschen 1929

Ja, nu har Oliver, jag vet inte om jag kan vrida in Oliver. Ska vi ge siffrorna? Kom här, du får komma in här och hoppa in. Nu får ni träffa min kollega Oliver här. Som du får hoppa in precis i mitten. Hallå allihopa, så du ska synas i mitten här.

Okej så kolla på amerikanska börsen då. 1929 startade kraschen. Bottnade 1931-1932. Och då fanns det ett index som hette Dow Jones, som fanns redan då. Det är typ 30 största bolagen eller välkända bolag i USA. Och det återhämtar sig 1954. Så det är typ 25 år. Men då ska det ju sägas också att det var utan månadssparande.

Så hade man haft månadssparande, så hade det gått mycket, mycket snabbare. Liksom, titta kung Oliver. Skriver antagligen: Oliver är den som sitter som i studion med svaret vid sidan.

Bra. Fridingen, jag skulle rekommendera att ta kontakt med någon av de här finansiella rådgivarna som vi har på hemsidan. Till exempel Rickard Nylund på rikapp.se eller Per på Evida som var med i förra avsnitten. Så att du får någon second opinion. Jätteviktigt.

Om balanserad portföljsammansättning

Bra, vänta då ska vi se här. Mikus, om man exempelvis har Länsförsäkringar, Avanza Global och Zero spilt, är det någon annan typ av fond man behöver i ett långsiktigt sparande?

Nej, jag är ju inget fan av Avanza Zero för att det är så här svenska storbolag, typ 30 bolag. Hellre då en bred svensk indexfond, alltså typ Plus alla bolag i Sverige eller SEB indexnära. För att långsiktigt återigen, långsiktigt har du bättre odds på den än Avanza Zero, men det absoluta utfallet som vi pratat om under den här liven kan ju vara hur som helst.

Men odds, återigen, statistiskt oddsmässigt bredare är bättre i det fallet.

Bra. Bra. Akisenku: “Om tio år är lite av fastighetsfonder samt ny teknik har gått bättre än globala forskning. Forskningen säger emot, men man vill väl ha störst avkastning?” Nej. Jag skulle säga att man vill ha störst avkastning i förhållande till lägst risk.

Man vill ha det som kallas för riskjusterad avkastning. Vi kan prata här om investering. Jag har en sjukt bra investering. Om vi bara kollar på avkastning, det ger 3600 procents avkastning. Och vet du hur länge pengarna behöver vara investerade för den här 3600 procents avkastning? Alltså knappt två minuter.

Om risk och avkastning

Så du har två minuters investeringsperiod, 3600 procents avkastning. Går till närmaste kasino, Cosmopol, sätter på ett nummer. Då har du 36 gånger pengarna om du har rätt. Å andra sidan har du 35 av 36 tillfällen det kommer gå back. Vilket gör att det inte är en bra investering.

Att investera i en fastighetsfond, ja, jag tar högre risk, jag kan få en högre avkastning, men jag får inte betalt för den risken jag har. Så vill man maximera sin avkastning i förhållande till risken man tar, då är det ju bättre att belåna en global indexfond, alltså att äga hela marknaden och hävstånga den än att gå ut på nischaktier eller så här, vill jag ha högst avkastning nu bara senaste tiden, du vet så här, turkiska räntefonder kunde man ju ha haft. Så att jag håller inte riktigt med Akisenko om det är resonemanget.

Bra, jag får här också att Oliver pekar så att vi har hållit på över en timme men jag tycker detta är jättekul. Oliver är så här, “knock yourself out”, men Oliver går hem nu så att vi får se, ni får vara med om allt här på live. Karolin har lagat mat, men vet du vad, vi kör, vi kör här så jag får gå ner och äta sen. Vi kör lite till.

Mitt tips, Anton skriver: “sälj inte, köp gärna”. Vad skulle ni rekommendera pensionssparande? Samma som alltid: brett, billigt, långsiktigt, regelbundet och så återigen sparhorisonten bestämmer global indexfond. Vi har varit inne på detta, typ en indexfond med global i namnet och avgift under 0,4% och varje bank har sådana bra. Så att återigen, kolla, är du osäker, ställ en fråga sen i kommentarerna så tar vi det. Men Avanza Global, DNB Global, Länsförsäkringar Global är bra alternativ.

Mer om global exponering och diversifiering

Viktningen på globalfonder till USA på börsen, är inte detta lurigt? Vi har haft uppe den frågan innan men nej, det är så det ska vara. För att USA är de största bolagen med de största vinsterna. Och det är så marknaden har viktat världen. Så nej, it’s not a bug, it’s a feature. Jag fattar att det känns jättejobbigt.

Men nej, det ska vara så. Hej Molly, jag undrar, är Lekink en bra ta för lite mer spridning eller enbart för skojskull? Fundera på att sluta lägga in pengar där. För skojskull, jag har slutat lägga pengar i vår Lekink. Jag försöker avveckla den. Om man inte tycker att det är kul, skit i den.

Hur stor procentexponering i en globalfond anser ni vara bäst mellan tummen och pekfingret? Alltså vi har ju typ absoluta majoriteten av våra egna pengar i globalfonder. Så att på allt som är 10 år eller mer, där har vi typ 100% i typ Lysa eller i globala indexfonder i vårt sparande.

TD Egendom, hur tänker ni att man ska pensionsspara privat? Lysa, globala indexfonder där också, viktar ner ju närmare en pension man kommer. Yes, exakt så.

Om månadssparande och effekten vid nedgångar

70 panni: Du säger att om fanns månadssparande på 30-talet så hade återhämtningen gått snabbare. Vad finns här för samband mellan månadssparande och återhämtning av börsuppgång? Jo men det är samma resonemang som vi hade innan. När du månadssparar, så om man säger att vi leker med det där resonemanget igen.

Jag handlar på toppen 1929 och så säger vi att… En andel kostar 10 kronor och jag har 100 kronor. Så det betyder på toppen 1929 för en hundralapp får jag 10 andelar. Sen faller börsen till botten 1932, då kostar en andel 1 krona eller 0,1 kronor. Så det betyder för 100 kronor så får jag plötsligt 1000 andelar.

Så om jag har köpt på de två tillfällena så har jag nu 1010 andelar. Och när börsen nu ökar så kommer ju alla andelarna att öka i värde. Och genom att jag har haft lägre och lägre anskaffningskurs som jag har köpt mig hela vägen ner, att jag har månadssparat, så kommer jag få en större skjuts när börsen går tillbaka.

Och du kan tänka på det lite så här att om… Om man har en hundralapp och förlorar 50 kronor så har man ju haft minus 50 procent. Men för att komma tillbaka till 100 kronor så behöver jag 100 procents avkastning. Så det går snabbt ner men långsamt upp. Men det blir ett hopp. Det är bara en matematik uppåt.

Bra. Hoppas det var vad du frågade om, annars får ni skriva.

Om marknaden, recension och framtidsprognoser

Mårten Sondina: “Allt snack om recession i USA, kan det påverka globala industrin?” Absolut. Och ingen vet åt vilket håll. Vi trodde ju nu innan här i liven att det var 90 dagars paus och så trodde vi att marknaden har hoppat. Och sen var det fake news.

Bra. Mikus: “är det mer värt att spara ihop till 10 000 och sen månadsspara eller kan man börja spara med små summor direkt?” Börja spara med små summor direkt. Det fina är, från en indexfond kan man spara med 100 kronor. Så börja idag.

Bra. Jens, tack. Alltså vad ni är snälla som skriver så fina kommentarer. Och jag bara ger tillbaka, tack för att jag har möjligheten att göra detta. Det är ju tack vare dig som följer, tack vare dig som gillar, tack vare dig som stödjer oss via Patreon och lyssnar på våra poddar etc. Så jag hade inte kunnat göra detta utan er. Grymt.

Jag tror jag har hunnit med alla kommentarerna faktiskt som är där. Jag ska se om det var någon fråga här som har kommit in tidigare som vi ska ta.

Avslutande råd och tack

Hur många månadslöner tycker ni är rimligt buffert att ha som inte är i aktier eller fonder? Jag skulle säga en halv till sex månadslöner. Alltså är man student, bor i en hyresrätt och kan jobba extra, då behövs typ ingen buffert. Jobbar man som sjuksköterska, kan ta ett extra pass och tjäna mer, ja då behöver man inte heller lika stor buffert som om man är typ egenföretagare eller liksom mitt i livet som vi med hus och två barn etc. Då behöver man ju mycket mer buffert.

Så 0,5 till sex månadslöner. Så vi har ett helt avsnitt om buffert, typ 300 någonting som man kan titta på.

“Du borde vara med i debatter i public service.” Grejen är att folk tycker… Jag brukar bli inbjuden en gång och sen tycker de så här, “du säger alltid bara samma sak, sitt still i båten, köp en global index.” Jag fick en kommentar så här: “jag tycker att du är som en dålig skiva, har inte hört talas, börja göra annat content.” Jag bara, okej. Men nej, bra. Jag ska se här om det är något annat som vi har tagit där.

“Evig tillväxt funkar väl inte i längden? Inget kan växa för alltid. Är stopp nu?” Nej, jag tror inte det är stopp nu. Tillväxt funkar ju också genom produktivitetshöjningar. Vi pratar om AI-produktivitetshöjningar etc.

Bra. När har det återhämtat sig? Ingen aning. Vet du vad? De här frågorna får vi ta sen. Jag tänker så här. Tusen tack till dig som har varit med på denna liven. Jag ska försöka ta hand om de andra frågorna också. Kommer du in sent så kommer detta nog upp som ett poddavsnitt eller som en Youtube-video.

Och sen tänker jag så här. Vädret i alla fall här i Skåne när jag tittar ut genom fönstret är fantastiskt. Så ta en promenad, krama någon du tycker om, njut av livet. This too shall pass på börsen helt enkelt. Och så tänker jag att vi ses där ute i kommentarsfälten. Tack så hemskt mycket och så ha en trevlig kväll och så ses vi där ute.

1 gillning

Du höll mig sällskap under matlagningen och pratar vidare nu efteråt - bra grejs. Jag tror du gör en hel del nytta därute, med tanke på frågorna du får. :see_no_evil:

5 gillningar

Det som fascinerar mig är att så många blir så oroliga när fonderna/aktierna sjunker. När man väl startade sitt fond/aktie sparande hoppas jag att man gjorde det men en vetskap om att det innebär en risk, annars skulle det inte finnas potentiell större avkastning än lönekonto. Sitter själv lugn i båten och tänker i stället öka sparandet.

4 gillningar

Jag gillar dina tankar i denna artikel Jan.

Jan Bolmesons råd:
Sparhorisont 0-3 år: Bankkonto med insättningsgaranti.

Sparhorisont 4-9 år: Bankkonto med insättningsgaranti kombinerat med bred, passiv, global aktieindexfond. Fortsatt månadssparande.

Sparhorisont 10+ år: Bred, passiv, global och billig aktieindexfond.

4 gillningar

Kanonavsnitt! Såklart innehållet är superviktigt just nu … men även formatet. Känns som du tycker det är genuint kul med live Q&A som även funkar bra i efterhand. Härligt! :heart:

4 gillningar

Det här med tidshorisont är svårt att förutse.
Vi har inte tvingats sälja aktier/fonder för att kunna konsumera något sedan mitten på 90-talet när vi köpte hus.
Det är 30 års sparhorisont, och verkade helt verklighetsfrämmande i mitten på 90-talet med tvåsiffriga boräntor i efterdyningarna av Bengt Dennis 500% styrränta.

This too shall pass !

3 gillningar

Det var ett fint avsnitt, jag blev glad av det. Du gör en himla bra insats för oss småsparare Jan!

6 gillningar

Hej, tack för ett bra avsnitt. Jag har en fundering som jag inte hörde att det togs upp och som det skulle vara intressant att höra dig resonera kring.

Bör man sälja av alla sina fonder och aktier nu för att direkt återinvestera dem. Detta enbart för att skapa ett mentalt lugn i att inte se när man loggar in i sin portal hur mycket fonderna/aktierna sjunkit sedan köp utan kanske istället (förhoppningsvis) få plus siffror igen ganska snart?

Och fortsätta månadsspara så klart, enligt tidigare plan.

Tack för alla intressanta inlägg!

1 gillning

Hej hej!

Jag har investerat i över tjugo år och är väl ett barn av Rikatillsammans-skolan.
Så för mig så innebär det bla att jag har ung 15 år kvar till pension, majoriteten av sparkapitalet på lysa, sitter still i båten, möjligen har jag kastat in lite krigskassa-pengar nu precis, har min tjänstepension i globala indexfonder… etc etc så jag känner mig rätt så trygg.
Men… Jag inledde en tjänstepensionsflytt för säkert tre-fyra månader sen från SPP till Avanza där jag har majoriteten av min tjänstepension.
Så just idag (!) så damp ca 400 tkr in som fräscha oinvesterade kontanter in på tjänstepensionskontot… och nu blir jag faktiskt lite ställd.
Skickade omedelbart in 10 tkr på DnB Global Index och min initiala tanke var att göra så varje dag nu under ca två månader tills pengarna är slut.
Jooo, jag vet att det rätta är att kasta in allt på en gång, men för helskotta… nu är ju det lite crazy där ute. Känns bättre i magen att ta det dag för dag enligt ovan.
Just idag så studsar amerikanska börserna upp, men vi är ju bara en tweet från nästa ras.
Vad skulle ni gjort?

Stort tack till Jan och Carro, och er alla på forumet, jag gillar det ni gör !

Per

2 gillningar

I och med att det är omöjligt att tajma marknaden så hade jag stoppat in större summa på en gång och sen bara fortsätta med månadssparande.

Denna kan vara läsvärd för dig:

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag förstår syftet, men ropar ändå -Nej!. Så turbulent som börsen är nu riskerar du att missa en dag som igår och förlora 5-10-procentiga uppgångar.

Vill du ändå ”nolla siffrorna” så avvakta till mitt i sommaren. Det är mitt råd.

Tack Thompa. Känner till detta sen tidigare och jag har nog hört alla Rikatillsammans-tips, men jag kör på med en summa varje handelsdag nu tills allt är investerat.
Kanske under en månad istället för två, men jag får se.
Börsen visar ju verkligen upp sig som den bipolära drama queen den är, så just nu vill jag inte anförtro den med den här summan direkt.
Oavsett det mest logiska och rätta.

Jättebra (och lugnande) avsnitt!

Jag vill bara korrigera en sak.

Vid 1:09:30 talar du om att en av många poänger med att månadsspara i en global indexfond är att det räcker med att spara en hundralapp.
Men det är ju mycket bättre än så! Ofta räcker det med en femtiolapp som minimum (t ex LF Global). Och för vissa fonder (t ex Avanza Global) gäller 1:-!!!

1 gillning

Brukar man inte välja att som det heter att sitta lugnt i båten och avvakta och se hur kurserna på flera aktier rör sig?

“rea på börsen” pratas det om.

Om ett läkemedelsbolag misslyckas med ett läkemedel, vilket resulterar i att bolaget sjunker mycket på börsen - är det då rea på det läkemedelsbolaget?

Att börsen sjunkit nu beror väl på att Trump har infört tullar som kraftigt påverkar världsekonomin?

Nej.

Rea på börsen brukar syfta på den allmänna trenden, typ index. Enstaka företag kan ju gå både kraftigt upp och kraftigt ned oberoende av konjunkturen.

Ja, och oron som kommer med osäkerhet och otydlighet från mr Fanta.

Svanen syftar nog mer på att då är ju isåfall börsen rättvist värderad nu, och inte på REA eftersom att förutsättningarna försämrats.

Om du påverkas så mycket av röda siffror att du funderar på att sälja och köpa igen bara för att bli av med de negativa siffrorna på ditt konto skulle jag rekommendera att ta en rejäl funderare på om du har rätt risknivå.

3 gillningar

Precis Mumintroll, så jag menar.