jag har gått från 790k ner till 700, trots insättningar under tiden på typ 20k. så det sög ju! ligger på 53% sverige och 36 % usa i fördelning nu
kruxet är att jag typ behöver börja spara till kontantinsats då jag satsar på lägenhet om 1 år (studerar just nu). så känns lite svårt att fortsätta månadsspara som jag tidigare gjort… vet inte riktigt hur jag ska göra
Sparande på enbart något/några års horisont har inte i aktier att göra. Lägg från och med nu allt nysparande på sparkonto för kommande kontantinsats är mitt tips.
Investerade lite över en mille i november, så är ny på börsen och har bara kört sparkonton innan.
Mesta ligger på Avanza global, och är väl nästan -20% från ATH efter dagens ras.
Tänker långsiktigt så hoppas åtminstone jag kan hamna på plus minus noll igen, men känns bara hopplöst nu.
Nu har ju iaf Trump börjat nämna börsen igen istället för att ignorera den, men tvekar på att den kommer rusa som han påstår.
Man minns knappt ens hur det kändes när börsen gick uppåt, och man blir glad dagarna när nedgångarna är mildare istället😭
Ned drygt 8% i dag i min portfölj, som jag började bygga 12 nov 2024. Jag tänker mig det som ett ettårsprojekt och har ännu bara investerat ca 1/3 av totalsumman jag tänkte hysta in i portföljen. Glad för att jag inte gick “all in” den här gången, som jag gjort ett par gånger tidigare strax innan finanskriser. Fortsätter glatt att köpa varje dag i veckan.
Jag har 70% investerat i indexfonder och 30% på sparkonto.
För 3 veckor sedan insåg jag hur dålig riskspridning det är i globalfonderna så jag bytte från Global, Europa och Sverige till Europa, Sverige och Japan.
Jag tror också dollarn går ner till kring 7kr och bara där har ju globalfonderna en stor nackdel. Sedan är det Trump med sin 6 konkurser i ryggen som nu agerar diktator… Nej tack, jag vill inte äga något i det landet nu.
Men annars väntar jag till den 25:e, när lönen kommer. Då balanserar jag fördelningen, så det blir mycket sannolikt att köpa då, så jag kommer upp i 70% igen.
Går det helt åt skogen på börserna så kommer jag gå all in och vara 100% investerad.
Nu sover man gott om nätterna när man har det mesta investerat i krediter hos Savelend, Kameo och Fundingpartner. Jämn fin ränta på runt 10% per år och inget magsår.
Det här kommer låta snusförnuftigt, men något som hjälper mig är att rikta energin till andra konstruktiva saker när börsen får mig att vilja “pilla” på min strategi eller saker utom min kontroll händer i världen. Den här veckan har jag exempelvis:
Rensat i rabatten och planterat lite nya blommor, så att jag kan se dom gro och växa varje dag som jag kommer hem från jobbet.
I övrigt har jag både ett frisörbesök och trevligheter med vänner och familj inbokat. När det är stökigt långt bort kan det vara skönt att ta hand om det som är allra närmast.
Gårdagens besök hos frisören var två timmars bilresa bort och imorgon kör vi en timme åt andra hållet för fika. Vädret kan man i alla fall inte klaga på.
Har på Lysa ett konto på 36/65 och ett på 90/10, så lite trögrörligt ändå men absolut med neråt. Ganska dollartungt.
Torrt krut? Nja bara min tremånadersbuffert och den vågar jag inte kasta in ännu.
Jag brukar jämföra med hur mycket totalen “backat i tid”. Just nu är jag nog tillbaka på juli-august 2024. Var jag då på väg att hoppa från bron? Eller kastade jag in buffert, lån och alla pengar jag kom över? Näpp! Så inget förhastat nu heller.
Jag litar på att Trump byter fot 3-6 gånger till - före årsskiftet, så jag sitter i båten.
Hej, jag är ny på detta med investeringar. Vad innebär dessa krediter? För en oinsatt låter det ju som drömmen, att få 10% utan nån större risk? Vad har jag missat?
Jag tittade på hur det ser ut ett år efter en sådan här nedgång vi har haft fram till igår, minus 8,6% på 7 börsdagar OMXSPI 26/3 996,15 till 3/4 910,55 (low).
Vid 226 tillfällen sedan 1986 har OMXSPI gått ner minst 8,6% på 7 dagar, efter 12 månader ligger börsen på plus i 71% av tillfällena med ett genomsnitt på 18.8%
I vintras nosade jag på någon slags lean FIRE-nivå, idag känns det väldigt avlägset. Pengarna jag och frugan förlorat de senaste tre månaderna hade vi kunnat leva på i flera år. Aja, börsen ger och börsen tar, jag vet ju det. Men just nu är det lite tråkigt
Det är ju min mellanriskhink och min långsiktiga hink. Jag kan överväga att ändra dem till 70% aktier respektive 100% aktier, men just nu känns seglet lagom utspänt. Ingen automatisk ombalansering har ännu kickat in men vi får se när det sker. Antar att räntedelarna också dippat
Jag vände mig på hur det ser ut nu. De högre siffrorna är aktier redan nu i den fördelning jag skrev, så exponering finns redan i rätt hög grad