Jag har runt 80% i korträntefonder. Jag sitter förvirrad när jag ser nyheterna strömma förbi i tv´n och i min dator. Jag får i alla fall idag inte ngn aptit att öka min andel aktierelaterat. I min strategi flyttar jag 5-10% av mitt totala kapital till aktierelaterat i slutet av varje månad, i slutet på Mars tog jag bara 5% pga läget. I slutet på april får vi väl se hur det känns. Mycket magkänsla och spekulationer driver mitt tänkande. Gld för mitt val att kliva ur marknaden förra året, men känner ångest över att ge mig in igen
Jag månadssparar så fort lönen kommer. Går det ner ännu mer så får jag flera andelar.
Då jag vet att jag inte kan tajma marknaden så försöker jag inte heller.
Det jag satsar på börsen är långsiktigt.
Så är det ju, men när månadssparandet är 0,1-0,5% av hela “potten” så gör det inte tokstor skillnad.
Har man 5miljoner o börsen går ner 5% på en dag o du “tappar” 250.000:- på en dag…då känns inte det där månadssparandet som mer en en droppe i havet
Jag vet det men som jag säger så försöker jag inte tajma marknaden utan kör på som vanligt. Det behöver gå ner väldigt mycket om det ska påverka anskaffningsvärdet.
Jo, jag har oxå annat månatligt sparande som går som ditt. 4 K till fonder, 6 K i skatteväxling. Det jag skrev om är bulken av mitt kapital som låg placerat i mestadels aktierelaterat fram till Q3 förra året. Det är dom jag nu tvekar om när jag ska tordas trycka in igen. Jag ser helt enkelt ingen uppsida för tillfället.
Förr eller senare går det upp igen. Så jag ändrar inte min strategi att investera långsiktigt.
Hur skulle du agera imorgon bitti om du på ngt magiskt sätt landar i mina skor. Du vinner på lotto så du plötsligt står med 80% likvida medel. Hur tacklar du dagens marknad? All-In omedelbart ?
Ja jag satsar allt jag kan avvara direkt. Skulle köpt allt på en gång. Det har redan sjunkit nu till nivåer när jag satte in klumpsumma i februari 2024.
Uppmuntrande läsning för en som i början av februari placerade en större klumpsumma på börsen. Tack! Nu får vi hoppas att Orangutangen kan sysselsätta sig med andra saker än att skapa oro på börserna.
Jag råkar sitta på nästan bara likvid just nu pga större ombalansering/ombyggnad av familjens sparande. Det råkade bli så att jag sålde av nästan exakt på toppen ca 2-3 veckor innan allt föll genom golvet.
Logikhjärnan skriker “KÖP!”, reptilhjärnan säger “Du kan tajma detta”.
Får se vem som vinner i slutändan. Men det är sjukt hur slumpen kan påverka. Om jag inte hade fått för mig att ta tag i portföljen och att familjen råkade vara iväg så att jag hade lite tid att pula med det, så vi suttit med nästan 200k mindre…
Jag skulle ha svårt att inte köpa om jag hade mycket krut just nu. Känns ju som att det förr eller senare kommer gå upp.
Igår var alltså sämsta börsdagen sedan coronafallet 2020. Det är ändå sjukt.
Det finns en animerad film från 1957 som förklarar hur börsen fungerar. Exemplet är en man som åker omkring i en bil och periodvis stannar för att köpa aktier. Ibland stannar han till i en dal och får köpa billigt, ibland på en topp och då är det dyrare.
Jag tycker det här är en bra analogi. Man måste vara medveten om att det kommer dalar. Har man inte upplevt djupa dalar tidigare kan det bli lite av en mental prövning. Det är en viktig fas att gå igenom. För mig var elddopet finanskrisen och alla andra nedgångar bleknar i jämförelse.
Nu är vi i en dal. Kanske är dalen djupare när vi stannar till nästa gång. Kanske inte. Det är ingenting vi kan styra över men det kommer att komma nya ATH’n i framtiden. I backspegeln kan det därför vara rätt tacksamt att stanna till och handla i dessa dalar.
Släpper man metaforerna för en stund så har jag inte handlat någonting i år men nu börjar det faktiskt bli dags. Årets första transaktion till Avanza är på väg.
![]()
Drog igång månadssparandet igår efter att ha haft det på paus sedan Orangutangens besked 12 mars. Blir bra över tid.
För övrigt dags för Amundi Vol att bekänna färg och rädda lite av den röda gårdagen för den stora portföljen.
Tänkte dela med mig av lite lärdomar sen Coronakrisen.
När coronan slog till så sålde jag INTE av mina globalfonder som gått ner massor. Och det gjorde jag rätt i för dom kom tillbaka igen.
Jag sålde däremot av en del aktier som gått upp 100% och köpte en allvädersportfölj i panik när långa räntorna (eller vad det var) redan gått upp och var jättedyra.
Sen steg mina aktier med typ 600% Hade jag behållit allihop hade jag med all säkerhet haft mer pengar idag.
Nu hade jag hälften kvar och kunde sälja dom till det högre priset iaf.
Jag har numera inga enskilda aktier. Jag har haft min tur där.
Lärdomen blev att hade jag inte gjort ett smack när coronapaniken kaosade som värst så hade det varit det allra bästa i slutändan.
Nu har jag min portfölj som jag bara månadssparar i, i ur och skur. Det enda “pillandet” består av att köpa mer när det har gått ner. Och det är enda anledningen att logga in.
Sen kan jag inte nog understryka hur viktigt det är att ha en rejäl buffert så man kan sova om natten vad börsen än hittar på.
Sen skriker forumet i kör att “Det bästa är att vara fullinvesterad alltid!” och det har dom rätt i. Fast känslan av trygghet är mer värt än att ha varenda krona investerad.
Bara sitt lugnt i båten om du har en bra båt som man så ofta läst här på rikatillsammans. ![]()
Detta med att vara fullinvesterad beror väl verkligen på sin livssituation, och inte bara känslomässigt. Behöver man ta av pengarna under kommande månader, år är det ju snarare rådet att inte vara fullinvesterad, utan tvärtom trappa ner allteftersom, lägga på konto eller räntefonder. De som pratar om att vara fullinvesterade är väl mest de som har långt kvar till användning av pengarna. Även om jag här på forumet läst om någon studie som hävdar att även i pensions-/uttagsfasen kan det löna sig att alltid vara fullinvesterad och sälja av när man behöver pengarna, t.ex. månadsvis eller årsvis. Så det verkar finna konkurrerande information om detta.
Det där håller jag inte helt med om eftersom det samtidigt ofta (och från samma läger) hävdas att man “behöver” mindre och mindre pengar ju äldre man blir. Blir det då en långvarig nedgång på börsen (som de första 13-14 åren för bara 25 år sedan) ism t.ex pensionering och som då, vid två tillfällen relativt snabba börsfall på 40-50% riskerar man att inte kunna göra det man tänkt använda alla pengarna till i början medan man fortfarande har lust och ork.
Alltså, kanske ekonomiskt rätt om man litar på statistik och historisk börsutveckling men förmodligen en klen tröst att man fått “pengarna tillbaka” lagom till 80-årsdagen…
Jag ser inget fel med det och tycker inte det är klantigt eller dumt. Förutsatt att du inte blir överbelånad så kommer du med största sannolikhet få tillbaka dessa pengar och mer därtill inom närmsta åren.
Kina ska införa 34% tullar på alla varor från USA från den 10 april. Blir nog blodrött idag också. Eftermarknaden visar redan det.
Håller med. Och därför jag ångrar att jag inte sålde av mycket nrä jag faktiskt tänkte det vid årsskiftet, för att minska risken. Men blev fartblind av de 20 senaste årens uppgång, och framförallt förra årets fina uppgång. Tänkte, bara ett år till för att sedan balansera om lite. Just nu har jag 25 % utanför marknaden. Motsvarar ca 5 år leverna, men jag arbetar ca 25 % fortfarande. Resternade 75 % i globala och svenska indexfonder. Nu får jag helt enkelt försöka sitta still i båten och hoppas på det bästa. Inget akut ebhov av pengarna, men hoppas på att jag nästa år eller om några åtminstone är tillbaka till nivån vid årsskiftet.