Våran investeringsfilosofi är väldigt enkel, vi investerar varje månad i breda & billiga globala indexfonder. I vått & torrt. Sparhorisonten är väldigt lång, vi pratar +15år.
Vi är väl medvetna om att det kommer att komma både uppgångar och nedgångar.
Är inte heller fullinvesterad på börsen, vi har ett separat “skyddat” sparande som är öronmärkt för bostad. Detta är mitt/vårt sätt att fortsatt ha en god sömn utan att behöva vara alldeles för oroliga.
Ja, det är tråkigt att se sett investerade kapital förlora värde i en ganska så snabb takt. Men så som vi satt upp vårt sparande känner vi oss ändå väldigt trygga i det hela.
Är vårt sparande optimalt? Nej, kanske inte. Vi kanske bör vara fullinvesterade på börsen. Men sett till vår egna preferens och det som känns bra för oss, så tycker vi att vårt nuvarande upplägg är tillräckligt bra.
Det här är människor som är tillräckligt rika och mäktiga för att aldrig bry sig om andra eller sitt ämbete. Vad de än gör så har de sin framtid tryggad. De älskar makten och att kunna sparka på den svage. Den vanliga medborgaren är alltså illa ute.
Vi hade väl tur som köpte ett sommarhus i juli för även om priserna väl gått ner lite så är det ju inget mot vad jag förstår att de globala indexfonder har gjort. Jag gör som jag gjort vid tidigare kriser (började handla på 80-talet), jag sticker huvudet i sanden och undviker logga in för att slippa påminnas om pengarna jag aldrig hade
Tyckte Buffet hade poäng att USA var för dyrt och riskerna för stora i början av året så jag löste alla värdepapperslån, sålde av hälften av mitt globala innehav i februari och köpte guldpapper för beloppet. Nu väntar jag på en ordentlig korrektion innan jag säljer guldet och köper globala igen.
Tills dess fortsätter jag mitt månadssparande som vanligt.
Är 31 år, Endast varit på börsen ca 1 år, det mesta Investerade ja i oktober,november,december, Ligger Nu minus ca 300 000… har 35 % i inividuella aktier ca 8 % i ETF:er och ca 56 % på sparkonton. Äger mestadels utdelande aktier/ETF:er. Har även en del kvar utanför avanza.
Försöker hålla mig från att sälja men det är inte helt lätt när man dag efter dag ser röda siffror.
Ja man skall ju ha lite tur ibland också! Bästa minnet av just detta var när svärmor sålde alla sina fonder och köpte en sommarstuga i Blekinge för 25 år sedan. 1 månad innan IT-bubblan brast och 14 år tills börsen repat sig…
Undviks en recession ska vi nog kunna studsa tillbaka inom närmsta tiden. Ingen har ju egentligen tänkt tanken förrän tullhotet verkställdes. Och värderingarna i USA börjar se bättre ut.
Globalfonder är endå upp över 100% sett 5 år bak. Är som TS 6-siffrigt i det röda från toppen. Då min sparhorizont är långt borta är detta bara positivt då jag får fler marknadsandelar billigare under tiden. Att börsen svajar är en del av paketen.
It’s a feature, not a bug.
Pengar du behöver ska inte vara på börsen. Om du får panik har du nog för mycket av pengarna du egentligen vill ha tillgängliga investerat.
Jag har min buffert, plus londonresa för fyra i sommar avsatt, inklusive något lägre inkomster över sommaren inräknat. Så jag köper som vanligt mer fonder för överskottet.
Men avkastningen på bufferten är väl jättelåg? Att inte ha en buffert blir lätt och snabbt dyrt så jag tror man lätt tänker fel där. En stark bas i privatekonomin låter investeringar jobba ostört i ur och skur.
Har inte titta på hur mkt ner vi är men efter att ha flyttat nästa allt vårt kapital från 0-ränte konto till indexfonder i feb 2020, så är vi lite luttrade.
Plockade ut en del av uppgången från förra året i jan för att köpa ny bil, den har nog minskat mindre i värde än det som är kvar
Vi ligger med 2-årsutgifter på inlåningskonton just nu, båda har jobb vi gillar, alla barnen mår bra, det är sol ute…
“This too, shall pass”
Jag har oxå lite torrt krut, kanske 15%. Hade tänkte skicka in allt, men avvaktar lite. Främst för att jag inte vill logga in. Skickar nog in det så fort det vänder lite, några bra nyheter, några dagar med uppgångar. Visst då missar man lite av uppgången men men
Uppskattar trådskaparens intention. Just nu behöver vi alla mentalt stöd och återkommande påminna oss själva om grunderna. Gör det så många gånger som det krävs. Jag gör det till den här mannens lugna och pedagogiska videos.
Jag sålde alla mina fonder 2 mars efter att ha sett Trump och Vance pressträff med Zelensky. Då hade LF Global (enda fonden jag hade) tappat 8 % jämfört med toppar i december-januari.
Orsaken var att jag trodde att det skulle bli riktigt illa med Trump även på andra områden. Så har det ju också blivit. Sedan försäljningen är det ned ytterligare 25 % fram till i går. Så fortsätter det i dag ännu mer nedåt.
Jag menar inte att jag ska marknadstajma botten, men jag sover bättre med pengarna på bankkonto. Jag kan också avvakta en vändning…
När det gick ned i augusti 2024 hade jag inte alls samma oro. Då satt jag stilla och det lönade sig ju också.
Tuffar på som vanligt. Detta kommer troligen vara brus om några år, så inget idé att kasta sig på säljknappen eller ändra strategi.
Kommer dock möjligen i framtiden vikta om något mer mot Sverige, för att ta hänsyn till valutarisk. Men det får bli till årsskiftet 2026 isåfall. Ingen idé att ändra strategi nu.
Tex Kameo, som funnits i snart 10 år, har inte haft en krona i förluster. Där investerar du i fastighetsprojekt och får ca 9 - 10% ränta. Man har säkerhet i både fastigheterna de bygger och ofta också andra säkerheter, vilket gör att det är låg risk, även om den inte är noll.
Jag har investerat hos dem sedan 2018 och har fått 9 - 10% årsränta sedan dess. När börsen rasar sover man gott om nätterna.
Första gången på länge som det är mer spännande att kolla på sparkontot än på sina isk konton. Så det är jag glad för
Annars så känns det lite trist trots år av sparande så är väl ungefär 35% av kapitalet investerat sen början av förra året. Då jag tyckte jag tagit för låg risk genom året.
Hade lätt väntat minst några dagar/veckor att köpa in mig mer. Allt pekar på att det fortsätter ner ett tag till.
Skulle det mot förmodan vända så hinner du köpa in dig innan det gått tillbaks till dagens nivå.
Inte tajma marknaden med noggrannhet, men ett bättre läge än idag tänker jag