Kaos på börsen?

Pga av att du skrev som ovan där du även visar på en kortsiktighet att undra över HHE redan i januari 2021

Det var i all välmening. Det är lätt att hoppa i utan att ha tagit stegen i rätt ordning (där kom igång guiden verkligen hjälper). Då är det lätt att bränna sig och sälja av för att sedan inte spara i fonder på länge. Det hade varit synd :slight_smile:

2 gillningar

Det kan vara dels pga dom aktierna, men också mycket annat. Det är inte kaos direkt, men det var en dålig vecka på börsen kan man säga.

Jag förstår att TS är ny inom investeringar. Aktier varierar i värde och ja… om jag loggar in så har det väl rört sig ett tiotal tusen nedåt. Det var värre i våras. Då fick jag varningar från Avanza/Nordnet att mina innehav hade minskat i värde med 30%. Klart man inte var glad, men hittills så är börsen det enda som kommer igen. Fortsätt bara.

Kul läsning ut ett ettårsperspektiv, speciellt som jag initialt tänkte fel angående vilket år det är nu. :slight_smile:

Nu inleder vi 2022 på liknande sätt(ning) och det är lätt att börsspökena börjar invadera tankarna. Finns det kanske några käcka uttryck likt “sell in May and stay away” baserat på nyårsångest och dåliga löften? Är det bara traditionell oro inför den omedelbara framtiden? Förra året var det covidkaos och nu verkar vi plötsligt transporterade till det sena 80-talet när det gäller det geografiska närområdet.

Själv tror jag mest på tillfällig sättning såklart och rör ingenting såklart, men det är ju kul att spekulera. Världen verkar ha accepterat att vi alla kommer att få omikronvarianten av viruset och att det sedan kan börja likna vardag igen. Vad händer då i denna vardag? Är hela 2022 redan inprisat och kommer då resten av ekonomiåret mest handla om räntor, räntebanor, överskuldsättning och inflation?

Vad tror ni? Spekulera fritt. :slight_smile:

TINA är starkare än nånsin med kraftigt negativa realräntor pga. hög inflation i kombination med krisräntor lång tid framåt. Självklart vänder börsen upp.

1 gillning

Alla sättningar är temporära, men i det långa loppet är vi alla döda. :wink:

1 gillning

“När börsen går ner, köp ännu mer” :slight_smile:

6 gillningar

Om jag ska gissa mig till orsakerna till de senaste dagarnas nedgång beror det inte på att börsbubblan har spruckit. I så fall hade Nasdaq gått ner mer än DJ, vilket det inte har.

Snarare är det 10 åriga räntan som stigit till nivåer innan Corona.

…vilket marknaden inte gillar, men favoriserar företag med lägre personalantal (ofta IT-bolag) då man tänker att inflation leder till högre lönekostnader vilket inte gynnar företag med stora personalantal.

Så vi får nog vänta lite till innan bubblan spricker (när det går upp att fantasivärderingarna i allmänhet inte längre håller).

Edit:
Räntestigningar och längre nedgång kan dock trigga igång att bubblan till sist spricker.

2 gillningar

Inget nytt under solen. Det går upp och det går ner. Tror jag ligger runt 200 TSEK ner sedan årsskiftet, haha.

1 gillning

När börsen går ner brukar jag blunda ooch hoppas det ska gå bättre imorgon. ^^

Detta året blundar jag aktivt då jag har ombalanserat min portfölj och nu ska jag inte logga in förrrens mailet från Avanza kommer; “ Så gick ditt börsår!”

Då blir jag förhoppningsvis positivt överraskad.

Det är härligt att inte vara inloggad jämt och ständigt och drabbas av en massa “oj!” och “men” och “och nu då?”

Sitt still i båten om du har en bra båt.

3 gillningar

Det är ingen gissning att räntan har gått upp och börsen ner, det är ju så.

minus 100k i år… Pfffff :grin:

Ja. Det som är lite otäckt är att allt detta kommer från att FED flyttat sig litegrann. Stödköpen och stimulanserna fortsätter men bara inte av astronomiska mått som tidigare …

Skönt att vi i Sverige har en centralbank som stimulerar och köper bolånepapper samt behåller krisräntan till 2024….

Tyska tioåringen låg på -0,002% men steg inte över nollan. :popcorn:

Detta är dock jättesvårt för mig för att den dagen tyska räntan är tillbaks på plus, alla mina personal rants om europeiska räntorna och deras hopplösa läge blir värdelösa… :joy::wink:

Det är ju helt underbart att börsen är på väg ned för omväxlingens skull! Tycker snarare att det gör ont i själen att köpa på sig nya fondandelar varje månad när dessa har en högre prislapp varje gång lädret fyllts på med pengar som är redo att börja jobba. Missta inte det här för någon slags toxisk positivitet (tro mig, jag är pessimismens frontfigur), men den långsiktige har allt att vinna på att börsen klättrar nedåt emellanåt, vilket den kommer att göra :slight_smile:

4 gillningar

Jag tänker likadant. Jag hoppas på en svacka, minst ett år lång. Då hinner jag fylla på rejält med fondandelar innan det stiger upp igen.

6 gillningar

Snubblade in på Nordnets socialamedier och såg att de skriver om att inte sälja vid en nergång etc.

Undra om de ser att många säljer och plockar ut pengar nu när det inte gått upp varje dag… :thinking:

3 gillningar

Det gör de säkert. Gäller nog de flesta banker att folk säljer så fort det blir rött och sedan köper de in sig på toppen igen.

3 gillningar

Gillar det inte. Är väl i stay rich-fasen, då jag inte lägger in mer. Behöver dock inte pengarna just nu, men har downshiftat och får in så jag klarar dagen. Har också en del kontanter som jag inte rör, mer att betrakta som räntedel.

Eller kan en nedgång vara positiv även i en stay rich-fas, om man inte använder kapitalet utan bara vill se det växa över 5-10 år. Möjligtvis nagga lite om 5-7 år av kontanterna.

1 gillning