K51. Hur gör vi med Global index nu Jan? Sitter vi still i båten eller sälja? | 5 tips att tänka på

Vad du tror påverkar inte börsen…

5 gillningar

Nu klippte du allt mitt inlägg lite konstigt…

Svarade dig, se ovan

Det spelar ingen roll vad du tror om börsen kommer gå upp eller ner inom en snar framtid.

Det påverkar inte om det är ett bra eller dåligt beslut att “ha is i magen” just nu.

2 gillningar

“Sitt still i båten, förutsatt att du har en bra båt”

Jamen, tänk om det visar sig att min båt inte var så bra då? :grimacing:

Förvisso uppgång i fredags men vad som är intressant är att dollarn fortsatte ner.

Slutsats: Inhemska investera såg köpläge men vågen av utländska anti Trump utflöden fortsätter. Narrativen ändras nu minut för minut.

När väl forskningen fattat vad som nu sker har stora värden förintats.

På samma sätt som somliga behöver forskning för att inse att rökning och TikTok är skadligt för ungdomar.

Man kan ju också bara använda sunt förnuft kring korgar och ägg. Påsken till ära.

Du kan inte utvärdera om du har en bra båt eller inte på resultatet. En bra båt kan ge dåligt resultat och en dålig båt kan ge bra resultat.

Däremot kan du utvärdera om din båt är bra genom att gå igenom vad du äger och risknivå.

Så du kan utvärdera om du har en bra eller dålig båt innan du har fått ett utfall.

4 gillningar

Sant… Siffran 2% (eller var de 3%?) tror jag kommer från Jan för ett par år sen. Dvs att ombalansera när risken förskjutits ett par procent.
Men du har så klart rätt, ingen ko på taket här inte… :slight_smile:

Sitt still i båten är ett bra råd - om man inte ser hur Trump håller på att montera ner hela världsordningen. Jag tycker att man får försöka se lite längre än dit näsan räcker, och finansiera europeiska och svenska intressen nu istället.

1 gillning

Att sitta med 70% i USA via en globalfond är extremt korkat. Det ska vara 0% USA.

2 gillningar

Beror lite på. Äger man hela marknaden och vill följa vad marknaden säger kör man just nu ca 65% USA.

Vill man gå emot marknaden och vikta efter eget huvud, ja då kan man köra 0%.

Ser inte riktigt hur EM / Europa ska nå upp i den nivån USA nu länge haft, inom överskådlig tid.

Det ena utesluter inte det andra. Känner mig nöjd med att inför året viktat ned världens största inhemska marknad med 20 procentenheter.

Jag har bestämt mig att gå en medelväg och har anpassat mitt månadssparande, över 10tkr kr så en viss impact alltså, genom att sänka ner global index till 10% från 70% och flytta till Europa Sverige och norden index fonder. Sen har jag lämnat orörd den lilla jag har på småbolag, investmentbolag och asien+tillväxt. Och inga ändringar på hur kapitalet är investerat (bara fonder). Tanken är att obalansera bort lite från USA och övervaka med möjlighet att snabb gå tillbaka till samma fördelning när läget blir bättre. Vad säger ni om det?

1 gillning

Vad händer om Trump häver tullarna, vilket jag tror att han gör så småningom. Vad händer om Trump närmar sig Putin och en vapenvila? Vad händer om det inte blir recession och dollarn går upp istället för ner?

En vacker dag kommer USA att blomstra igen, om det är imorgon eller om 5 år vet ingen. Men att inte vara med när tåget går vill inte jag vara med om.

Tullarna lär inte vara någon tillfälligt impuls. Mr T ser det som ett sätt att finansiera USAs höga statsskuld.

Tror också så i längden.

Därav har man en bra båt (marknadsvikt t.ex) samt brett (inkl. tillväxtmarknader, småbolag), är det bara sitta still i båten, månadsspara på, trycka in återbäring osv och hålla i långsiktiga planen.

Ja hur gör vi med Global Index Fonderna.
Själv så sålde jag av det mesta av mina ISK fonder i början på februari, sitta still i båten jo ja tackar! jag hade iof redan påbörjat avyttringen i dec 24. På en av mina ITP fonder som låg på kraftig övervikt mot USA, så sket sig fondbytet, inte roligt. Ärligt talat så tror jag att vi bara ser början på en kraftig nedgång.

Som jag förstått det är tullarna ett sätt att omstarta handeln med andra länder och etablera ett nytt status quo i sina handelsrelationer. Den 2/4 införs tullarna mot resten av världen, för att matcha de tullar som andra länder har gentemot USA. När de matchande tullarna väl är på plats, först då kommer man sedan från USAs sida vara öppna för att förhandla och att skriva nya handelsavtal utifrån det nya status quo.

Tror inte tullarna helt kommer försvinna, Trump tror ju på dem. Men det beror helt på vad de kan få genom de nya handelsavtalen och hur det gynnar USA.

Köp billigt silver, det är shortage i silver senaste 10 åten och framförallt senaste 4 åren