Jag har fått ut en större summa till följd av en bolagsutdelning. Jag ska investera detta med en sparhorisont på +10 år, frågan är då om jag bör investera detta som en klumpsumma nu med tanke på oroligheterna kring Ryssland och Ukraina eller om jag bör avvakta? Ett annat alternativ kanske skulle va att portionera ut summan över X antal månader.
Jag månadsparar utöver detta ca 10 000kr i månaden, majoritet genom lysa.
Tror du att du kan göra en bättre värdering på marknadens bolag än det aktuella marknadspriset?
Om ja, tror du att det aktuella marknadspriset är för lågt?
Om ja på första och nej på andra frågan, tror du att det aktuella marknadspriset är för högt med en signifikant nivå? Hur stor tror du sannolikheten är att du har fel i din värdering av bolagen på marknaden?
Avkastningen är i snitt högst när man investerar klumpsumma, eftersom trenden är att marknaden stiger i värde. Desto mer tid du sprider investeringen över desto mer effekt får detta då du i snitt får betala mer och mer för samma marknadsandel.
Det händer dock att man investerar en stor klumpsumma och marknaden crashar dagen därpå. Med en tidshorisont på 10 år så är det väldigt osannolikt att din investering inte ökar i värde oavsett om man ser till historisk data.
Skillnaden på att investera allt idag och att investera det över 12 månader är inte heller i snitt väldigt stor. Så det beror på hur mycket tid du tänker sprida investeringen över. Viktigaste delen är att du inte behöver pengarna och därför kan hålla investeringen även om den minskar på kort sikt. Helst vill man ju fortsätta att investera mer och mer om oroligheterna eskalerar.
Det finns inget rätt eller fel. Ingen vet vad framtiden har att erbjuda.
Man kan välja mellan investera i klumpsumma eller att portionera ut det (DCA eller VCA).
De flesta är överens om att klumpsumma, oavsett när, presterar bättre i avkastning, i snitt.
Dock finns det studier som visar på att portionera ut det (DCA/VCA) inte har lika stor sannolikhet att prestera dåligt (maximum drawdown).
För egen del så väljer jag ofta hellre lite lägre risk än potentiell maximal uppsida. Därför väljer jag att portionera ut det över tid (24 eller 36 månader).
Svårt att säga beror lite på vad du hade tänkt att investera i, gissar också att denna eskalering i världen vi har nu mellan Ryssland och USA och Ukraina kommer dröja sig kvar ett bra tag tyvärr, troligen något år minst - om vi har tur - framöver och nedåtgående börs under betydande tid.
Verkar vara många som har liknande funderingar.
Svarade i en annan tråd och tror resonemanget kanske kan hjälpa dig också. Beslutet beror såklart på sin individuella parametrar.
Därför att marknaden sätter pris på förväntan om framtida ekonomisk utveckling. Så om det är förväntat att det ska gå ner så kommer det gå ner direkt. Samma sak med upp.
Tänk som att om marknadsaktörerna (marginalen av aktörerna) förväntar sig att bolagen inte går att sälja för dagens pris imorgon utan då 10kr mindre i snitt. Då vill ju alla dessa sälja nu med en gång, till dagens marknadspris. Vilket gör att nedgången sker direkt idag.
Jo så är det men man kommer väl inte undan att se förväntad nedgång i dessa tider? Kollar man tillbaka på tidigare krig och konfikter finns en tydlig nedåtgående trend åtminstone initialt, lite beroende på hur konflikten utvecklar sig.
Jo, därför det har varit väldigt många fler tunnelskrammel och nästan krig som aldrig utvecklar sig till världskrig eller vad man nu vill.
Du får en selektionsbias i denna frågan:
Om du inkluderar alla nästan krig som har varit i dagens tillstånd i din data så behöver det inte finnas någon “trend”. Många utvecklas helt enkelt inte till fullskaliga krig.
Behöver inte vara krig som sådan för att börsen ska påverkas negativt, utan konflikt, det är ju därför vi också har nedgång på börsen nu senaste veckorna eller månaderna kanske det tom är nu.
Jomen det var inte det jag menade explicit, utan att situationen inklusive förväntan på framtida utveckling redan avspeglas i dagens marknadspris. Så om förväntan är att situationen ska förvärras (vilket verkar vara din syn) och utvecklingen sen faktiskt förvärras. Då går inte börsen ner mer p.g.a. att situationen har förvärrats. Det är redan inprisat idag.
Det är ett faktum att börsen går ner nu, det är det vi måste förhålla oss till oavsett om det är utifrån “förväntan” eller att konflikten hindrar folk att investera av olika anledningar.
Glöm heller inte att vi har en gas/olje fråga mitt i allt som påverkat konflikten sedan några månader tillbaka.Det är en sån faktor som t.ex. inte drivs av “förväntan” utan är en reell faktor.
Konflikten mellan Ryssland och Ukraina må vara illa, men om du tänker vänta tills börsen är förutsägbar och allt är frid och fröjd i världen så lär du vänta förgäves.
Det är lätt att få känslan av att det bara pågår en orolighet i taget på jorden eftersom media fokuserar så mycket på en sak i taget. Men faktum är att det hela tiden bubblar av en mängd oroligheter. När Ukraina-situationen stabiliserat sig på ett eller annat sätt så flyttas fokus till nästa orolighet.
Det var inte länge sen vi hade Brexit. Sen kom Trump. Hur stabilt var det med honom vid rodret? Muskelflexandet mellan honom och Kina verkar vara bortglömt. Snart är det val i USA igen.
Tycka vad man vill om Ryssland, men där har väst möjlighet att införa sanktioner. Hur sjutton ska EU kunna införa sanktioner mot Kina vid eventuell konflikt? Vi är ju helt beroende av det landet för att våra egna länder ska fungera.
Med det sagt, om jag vore dig hade jag pytsat ut investeringen över X månader beroende på hur stort beloppet är. Det är ingen som vet vad som är rätt beslut förrän i efterhand, men i och med att du är fundersam över läget just nu så tycker jag att du ska portionera ut det över tid. Nästa gång du hamnar i liknande situation känner du dig själv bättre och kanske tar ett annat beslut.