Välkommen hit 
Det var väl 3 kloka beslut 

Såklart är genomförandet inte alltid så lätt.
Du berättade inte vilken aktie/ränte fördelning du tänkt använda på Lysa. Eftersom du nämner 10 år så antar jag att det handlar om en hög aktieandel på sådär en 80-100%.
Jag svarar utifrån mitt antagande.
Vetenskapligt och statistiskt är det ”rätta” att sätta in hela summan på Lysa på en gång, med två förutsättningar:
- Att du är säker på att du inte behöver pengarna på minst 10 år (antagande 100% aktier)
- Att du känner dig själv så bra att du vet att du kan hantera en nedgång på börsen på 30-60% utan att få panik och sälja av vid fel tillfälle, sannolikt efter en stor nedgång
Emotionellt kan svaret bli ett annat. Om du är osäker på att du kan hantera en stor nedgång så kan man istället månadsspara in beloppet. Om det är mycket pengar så slå ut det på 1-2 år och spara varje månad. Även i detta fallet är det två förutsättningar:
- Att du är säker på att du orkar fortsätta månadsspara även om det kommer en nedgång, trots att du ligger med förlust på Lysa, att du ändå fortsätter månadssparandet.
- Att du inte får panik om börsen skenar uppåt och känner dig dum för att ”tåget gått” utan att du kan fortsätta månadssparandet.
Valet mellan vetenskap och det emotionella är väldigt personligt och typiskt baserat på ens risktolerans, tidigare erfarenhet och ens självförtroende.
Jag har genom åren lutat mig mer åt det emotionella (lärdom från många krascher) men min fru är mer åt det vetenskapliga (allt på ett bräde).
Hoppas det hjälper dig att komma fram till ett beslut