Investera trots aktuella oroligheter

En klassiker (lär vara Rotschild som sagt det) sedan 1700-talet är:

Köp vid ljudet av kanoner och sälj vid ljudet av trumpeter.

Har dock inte kollat eller följt upp det själv.

5 gillningar

Det jag, som har en hel del guld och globalindex i mellanhinken, tycker är intressant är kombinationen guldpris/dollar. Den kombinationen håller emot nedgången rätt bra just nu.

3 gillningar

Ja, att kronan rasar vid oro ger ett nominellt lugn till portföljen. :slight_smile:

Samma här, jag har en portfölj som är ca en tredjedel vardera av kontanter, guld och indexfonder (ingen jättebra portfölj på sikt förstås, men beror delvis på stor handpenning eftersom jag funderar på att köpa lägenhet) och den har stått rätt stilla totalt sett senaste veckorna.
Kommer du att korrigera om den och i vilket läge i så fall? Jag har redan börjat sälja av lite guld och kommer nog minska till 20/50/30 guld/börs/kontanter på sikt.

Min mellanhink ligger i bolagsform där uttaget är reglerat av schablonutdelning, så det sker i så fall i samband med uttaget.
Edit: anledningen är att utdelningen täcker en del av mina levnadskostnader, eftersom jag inte arbetar 100%.

1 gillning

Detta är OMXBGI och Nasdaq Composite, jag tycker att allt den pekat ner sedan minst dryga månaden tillbaka

händelserna i Ukraina i natt tyder på att vi kommer ha den här nedåtgående utvecklingen ett bra tag framöver, tror du inte det?

Historiskt sett har det oftare gått upp än ned.

Det styrker väl snarast påståendet att börsen har gått ner än motsäger det?
Går ner innebär siande om framtiden.

Jag handlade på mig lite extra för ca 30-35k idag, i utdelningsportföljen och i fondportföljen. Ser inte varför oroligheter idag skulle utgöra någon kontraindikation för att investera kontinuerligt över tid. Skulle inte gå all in i ett slag men är väl ett utmärkt tillfälle att börja köpa in sig. I vart fall om man tror på börsen på sikt. Gör man inte det ska man förstås göra något annat.

1 gillning

Är ju perfekt att köpa när det är rea. Fast frågan är ju såklart om det kommer bli super rea senare?

Men det kan ingen svara på. Så kolla på avsnittet från podden som Mattias länkade till ovan. Det är ett väldigt bra avsnitt. I slutändan ska du göra det som känns bäst för dig.

Jag var i samma funderingar tidigare och portionerade ut en större summa i tre olika omgångar, bara för att det kändes bättre för mig och min nattsömn inte p.g.a. någon framtidsanalys, för det är rena rama gissningar när allt kommer kring. Finns ett annat bra podd-avsnitt på det, något om att singla slant istället för att lyssna på experterna :joy:

Om något har gått ner pga av vad som hände “igår”, kan man ju vara säker på att den nya eskaleringen knappast kommer höja börsen framöver, men visst vi får lov att återkomma till denna fråga om några veckor, månader och se vem som hade rätt. :slightly_smiling_face:

Jo, men har den gått ner pga vad som hände igår, eller pga vad folk tror kommer hända imorgon?
Tror det var det som var Nightowl’s poäng.

Personligen vet jag inte om börsen kommer gå upp ner eller sidledes den närmaste tiden.
Mycket pekar dock på att i det långa loppet går den upp, och jag köpte in mig på börsen i början av året, nu när det är billigare så gör jag det med.

1 gillning

Nej, tempus är fel. Det går inte att förutspå. Det har gått är historik. Går är aktuell rörelse som förutsätter siande om framtiden.

Marknaden har redan nu prisat in framtida förväntad utveckling.

Bästa tiden att investera är när det ser som allra mörkast ut! Det är då man når botten på börsen. Det är före det faktiskt blir en förbättrad situation.

Precis som din graf visar så ser man tydligt att det redan har gått ner.

Jo empirin talar för det, det är inget “siande”.
Men bara för att klargöra du tror alltså att kommande månader inte kommer fortsätta nedåtgående på börsen?

Skojar du eller? Du förutspår ju framtida utveckling. Det är definitionen av siande.

Nej. Jag har ingen aning var börsen kommer gå de kommande månaderna, rent statistiskt är uppgång mer sannolikt än nergång.

Hade jag vetat att sannolikheten för nergång var högre än uppgång hade jag blankat och/eller haft korta positioner.

Nej jag skojar inte, det är empiri (erfarenhet). Men som sagt vi får återkomma till tråden om några månader så kan vi se vem som “siade” rätt då. :slightly_smiling_face:

Det är ointressant. Det går inte att utvärdera ett investeringsbeslut på resultatet.

4 gillningar

Om du nu tror du har rätt (oavsett vad du tror), har du agerat på det?
Har du sålt allt eller viktat om hela portföljen baserat på vad du tror?
Om inte så är det inte mycket värt att man siade rätt eller fel

At man som verdipapireier blir litt nervøs på slike dager er naturlig men den norske børsens nedgang idag på ca minus 1,2% overrasket meg en aning da jeg fryktet et betydligt større fall. Ser at portføljen er mellom 0,6 til 1,2% idag morges og det er det Equinor og Norsk Hydro fortjenst som stiger på økt oljepris og et scenario med høye aluminiumspriser fremover.At det godt kan ende i minus idag ser jeg som naturligt. Viktigt at nå ta det med ro og fortsette den faste strategien med jevn månedssparing og re-investere utbytter i antingen indeksfond eller i en av de 10-20 store børslokomotivene på svensk eller norsk børs.En dag som denne så blev det en post i norges svar på Telia som er Telenor.

Fick ett samtal från min fru precis om att den stora summan på 45000kr som skulle investeras i LF Global indexnära sitter kvar i isk kontot oinvesterat. Känner att vi hade tur som upptäckte det idag när fonden har gått ner och kan investera till ett rabatterat pris. Men undrar ifall man skulle kanske vänta lite till innan man köper för hela summan? Tror hon kan ha redan lagt ordern för idag så kanske för sent men ifall jag kan cancel den ordern och vänta lite till. Vad tycker ni?